ידיעה כתובה |

: יהודי התפוצות בביקורת על חוק השבות

מדינה נכתב על ידי

האם חוק השבות עדיין רלוונטי לישראל של 2017 גם בגישתם של אלו שדגלו בחוק? האם יש יהודים בעולם שמרגישים נרדפים ואולי לא מצאו זמן מתאים מ-1950 ועד היום לעלות לישראל?

חוק השבות שמאפשר לכל יהודי או יהודיה באשר הם לעלות לישראל ולקבל אזרחות, נראה לרובנו דבר טבעי וחלק מהותי של "המדינה היהודית". הענקת זכויות ליהודים לעלות למדינת ישראל לאחר הקמתה, כשברקע זוועות מלחמת העולם השנייה, יכלה להתקבל באותה התקופה, גם בעיני העולם, כמשהו הגיוני. אך חוק השבות שחוקק ב-1950 נועד גם למנוע מכל מי שאינם יהודים – ובראש וראשונה הפלסטינים שגורשו או שנאלצו לעזוב את אדמתם במלחמת 48 – ליהנות מהזכות לשוב לכאן ולקבל אזרחות. ב-1970 המדינה אף הרחיבה את החוק, כדי לאפשר שיבה – לא רק למי שהם יהודים ע"פ הדת (מי שנולדו לאמא יהודייה), אלא גם לכל מי שיש להם זיקה משפחתית ליהודים ("מי שאביו או אחד מסביו היה יהודי, מי שבן זוגו הוא יהודי או מי שבן זוגו הוא בנו או נכדו של יהודי").

מבלי לשים זרקור על האלמנט הגזעני והמפלה שבחוק, נשאלת השאלה, האם החוק הזה עדיין רלוונטי לישראל של 2017 גם בגישתם של אלו שדגלו בחוק? האם יש יהודים בעולם שמרגישים נרדפים ואולי לא מצאו זמן מתאים מ-1950 ועד היום לעלות לישראל? האם חשוב שהמדינה תמשיך להעמיד להם את הזכות הזאת (ואת סל הקליטה הכלכלי)? ואולי בעצם השמירה על חוק השבות יש אמירה ברורה שמדינת ישראל היא מדינת היהודים בלבד?

"מיהו יהודי?"-קריקטורה של יוסף בס בכניסה למוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס בחולון. צילום מאת Dr. Avishai Teicher Pikiwiki Israel, CC BY 2.5, wikimedia

יהודיות ויהודים רבים ברחבי העולם, אינם רואים בישראל את הבית שלהם, לא רואים ברבנות הישראלית האורתודוקסית משהו שמייצג אותם ובוודאי לא את ממשלת ישראל כמייצגת אותם. מיליוני יהודים חיים בחו"ל, מרגישים בטוח, טוב להם והם אינם זקוקים לחוק השבות שישמור להם על הזכות לעקור לישראל, במיוחד כל עוד זה על חשבון הזכויות של הפלסטינים, ששואפים להגשים את זכות השיבה שלהם לאדמתם. חלקם ממש יוצאים בהצהרה ומבקשים לבטל את החוק שנועד לשמור להם פריבילגיה.

את הקול היהודי שמהווה ביקורת על חוק השבות ניתן לראות בקמפיין חדש שרשת ארגונים יהודיים באירופה בשם ONE JJ העלתה השבוע לאינטרנט. רשת ONE JJ שמה לה למטרה, כך ע"פ האתר, לציין חמישים שנה לכיבוש הישראלי, שבעים שנה לתוכנית החלוקה של האו"ם ומאה שנים להצהרת בלפור. שאיפתם לאחד יהודים פרוגרסיביים בביקורת על חוק השבות ולחזק את השפעתו הביקורתית של הקול היהודי הבינלאומי.

ניתן להצטרף לעצומה שלהם בלינק זה וכמובן לצפות בסרטון הקמפיין:

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס