תמלול הכתבה: שיקום "לפנים משורת הדין" של סייעני השב"כ

הקראה: ‫אני מרגיש זרוק מהחברה, נטוש, ולא מוצא בי כוחות. ‫כל הזהויות שניסיתי לבנות ‫ולדבוק בהן התמוססו, קרסו. ‫אני איש השב"כ, ‫אני שהצלתי אנשים רבים מפיגועים, ‫שלא מפחד מאתגרים וקושי, ‫כל זה היה כלא היה. ‫אז מי אני? מה אני?

 

קריינות: ‫הם חיים בישראל, ‫למדו עברית באולפן, ‫ומחזיקים בתעודות זהות כחולות, ‫עם סל קליטה שמוערך בין שניים ‫לחמישה מיליון שקלים למשפחה.

 

מיכאל טפלו: ‫זה לא כמו עולה חדש, ‫זה הרבה יותר מסובך מעולה חדש.

 

קריינות: ‫אלה משוקמי השב"כ. ‫כאלפיים סייענים פלסטינים ‫אשר תרומתם המודיעינית ‫והסכנה לחייהם בשטחים ‫מזכה אותם בחיים חדשים בישראל. ‫אך החיים האלה, כך נראה, ‫רחוקים מאידיליה.

 

אודי איילון: ‫עברתי אלימות קשה על ידי המשפחה, ‫ועברתי לגור... ‫לשוטט ברחובות ‫מגיל 12 עד גיל 18 בתוך ישראל. ‫והחלטתי להצטרף לשב"כ, ‫ומסתערב בלכידת מבוקשים ‫עם דם על הידיים. ‫ובחרתי את הבחירה הזאת ‫משתי סיבות: ‫סיבה אחת, כנקמה על מה שעברתי שם, ‫וסיבה שנייה, ‫כדי להרגיש שייך לאנשהו. ‫שאני כתף אל כתף ‫עם מסתערבים בתוך הכפר ‫חוטפים מחבל בשתיים בלילה, ‫אז אני שם נחשב למלך ישראל. ‫אבל כשאתה בארץ ואתה זה, ‫אתה ערבי סוג ב'.

 

כתבת: ‫סייען משוקם, איזה ראיות יש לו ‫להבטחות שהבטיחו לו ‫או אפילו לקשר שלו עם השב"כ?

 

מיכאל טפלו: ‫נאדה. אין שום הוכחות. זה, זה... ‫פשוט כל מה שהחתימו אותם ‫זה שמור בשב"כ. ‫לא נותנים העתקים. ‫פשוט, רוב הזמן הם אפילו ‫לא מבינים על מה הם חותמים. ‫חוץ מתאריך לידה הם לא יהיו ‫מוכנים להכיר בשום עובדה. ‫הסיבה שיש לי שטיח על הקיר ‫זה בגלל שאני דופק את הראש שלי ‫כל יום על הקיר מהעבודה הזו. ‫עיקר הבעיה זה שבאמת אין חוק. ‫זה לא כמו אצל צד"ל שיש חוק צד"ל, והגדירו את חבילת השיקום. ‫אין את זה אצל הסייענים ‫של יהודה, שומרון ועזה.

 

קריינות: ‫כעבור ארבע שנות פעילות, ‫אודי נכלא במוקטעה ‫באשמת שיתוף פעולה עם ישראל. ‫לאחר חודשים של עינויים, ‫הצליח לגנוב מדי סוהר ולהימלט, ‫והגיע לרכז השב"כ שהפעיל אותו.

 

אודי איילון: ‫הרכז יוצא עם 2,500 שקלים, ‫אומר לי: "‫קח את זה לכמה ימים ‫עד שאני אראה מה אנחנו עושים. ‫בינתיים לך תשכיר לך מקום, ‫אכסניה איפשהו בתל אביב. ‫אומרים לך: "אנחנו נסייע לך ‫לפנים משורת הדין, ‫לא חייבים לך כלום".

 

מיכאל טפלו: ‫זה מקפיץ אותי ‫כשאני שומע את הביטוי הזה אצלם. ‫כל הנושא של שיקום ‫זה לפנים משורת הדין. ‫מה, סליחה? לפנים משורת הדין? ‫לשמור על החיים שלי ושל ילדיי ‫זה לפנים משורת הדין? ‫איפה נפלת? ‫ועצם העובדה ‫שהם משתמשים בביטוי הזה ‫כדי לקבל, תסלח לי, ‫כיסוי תחת בבית המשפט, ‫זה אומר שהם לא מבינים ‫מה הם עושים.

 

קריינות: ‫הסיוע הכספי מהשב"כ הסתכם בסיוע ‫ב-6,800 שקלים לחודש ‫עבור מחיה ושכר דירה.

 

כתבת: ‫אתה בעצם לא עובד כל השנים האלה, ‫נכון?

 

אודי איילון: לא.

 

כתבת: ‫למה?

 

אודי איילון: אני סובל מפוסט טראומה ‫מאוד קשה. לא מתבייש להגיד את זה.

 

כתבת: ‫ואף אחד ב-12 השנה האלה ‫לא זיהה שאתה במצוקה נפשית?

 

אודי איילון: ‫זו מערכת גם שלא יודעת ‫לטפל באנשים במצב הזה. ‫היא יודעת תן וקח, ‫היא לא מבינה בדברים האלה אפילו. ‫מה רכז שב"כ מבין בפוסט טראומה? ‫עד שהגעתי לסדנה במשרד הביטחון ‫שרציתי להיכנס אליה, ‫ואז יש שם פוסט טראומתיים ‫חיילים, יהודים. ‫ואז אומרים לי: אתה לא יכול ‫להשתתף בסדנה הזאת ‫כי יש להם טראומה מהערבים, ‫ואתה לא יכול להיות איתם. ‫ואז התחלתי להתלונן. ‫עליתי לערוץ 12 ו-13, ‫תוכניות בוקר וזה. ‫ואז אתה מקבל טלפון מהרכז, ‫"בוא לפגישה". "‫הסיוע שלך יורד ל-1,400 שקלים ‫ושכר דירה 2,500 שקלים".

 

קריינות: ‫בשנת 2016, ‫הצטמצם שוב הסיוע מהשב"כ ‫ל-2,500 שקלים בלבד, ‫וב-2020 פסק לחלוטין. ‫מאז אודי מתקיים ‫מקצבת נכות של הביטוח הלאומי ‫ותמיכה ממשרד השיכון. ‫אולם לעיתים, ‫גם תמיכה זו אינה ודאית.

 

אודי איילון: ‫זכאות היא לארבע שנים, ‫בקושי עברה חצי שנה ופתאום נעצר, ‫מה הסיבה?

 

מענה טלפוני: ‫בדקנו, לא מפורט, לא ברור למה. ‫אז הם יבדקו מה הסיבה ‫כי יש סיבה, זה לא סתם.

 

אודי איילון: ‫אני לא הייתי ממליץ לאף אחד ‫להתעסק איתם (עם השב"כ). ‫אם הפלסטיני הזה ‫היה יודע על מפגע, ‫באמת שהייתי רוצה ‫שיחשוף את האיש הזה. ‫המחבל הוא מזיק ‫גם לפלסטינים וגם ליהודים. ‫אבל לגבי ההצטרפות לשב"כ, ‫זה חד-משמעית לא, ‫זה דבר שהוא לא אמין.

 

מיכאל טפלו: ‫בן אדם סיכן את החיים שלו, ‫לפעמים קרובי המשפחה שלו ‫איבדו את החיים שלהם ‫על זה שהוא שיתף פעולה. ‫הייתי רוצה לראות ‫מערכת קצת יותר רגישה.

 

כתבת:‫ בסולם מאחת עד עשר, ‫כמה השיקום שלך הצליח?

 

אודי איילון: ‫השיקום אפס. ‫מבחינת הצלחה ברור שזה אפס.

 

קריינות: ‫אכזבתו של אודי מהשיקום ‫הולידה את ספרו האוטוביוגרפי ‫"הוא משלנו".

 

כתבת: ‫בזכות הספר בעצם, הצלחת לקבל ‫חלק מההכרה הזאת שאתה רוצה...

 

אודי איילון: ‫מהאזרחים לא מהממשלה.

 

כתבת: ‫איזה תגובות קוראים ערבים ‫נותנים על הספר?

 

אודי איילון: ‫הם מזדעזעים, כמובן, ‫והראש נפתח להם יותר שהמצב ‫הוא יותר מורכב ממה שחשבו קודם. ‫שזה בגד בעם שלנו, ‫ויצא נגדנו והוא רוצח. ‫התמונה השתנתה להם לגמרי.

 

קריינות: ‫אודי ואני נמנים ‫על הישראלים המעטים שעיבדו לספר ‫את חוויית שירותם המבצעי ‫ביהודה ושומרון. ‫כך קיווינו להניח לזיכרונות ‫בין הדפים, בחיקו של מישהו אחר. ‫אבל לזיכרון חוקים משלו. ‫ללכת לצד אדם נוסף ‫שלמד זאת על בשרו ‫היא חוויה בלתי נשכחת.

 

אודי איילון: ‫תודה רבה, רבה לך.

 

כתבת: אני מצטערת שההקדשה בערבית, ‫אני מקווה שזה...

 

אודי איילון: למה, זה בסדר גמור. ‫וואי, יפה, תודה רבה רבה לך.

סוף תמלול הכתבה: שיקום "לפנים משורת הדין" של סייעני השב"כ
 
 

הוספת תגובה לכתבה

לכתבה זו תגובה אחת באתר

  1. רמי 21 באפריל, 2022  בשעה 22:51

    בקרוב תשמעו עוד סיפור יותר קשה ומזעזע בעניין שיקום לפי משורת הדין הגיע הזמן שמערכת המשפט תתעורר ולא תהיה פניה לבית הדין הבנאלומי

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס