תמלול הכתבה: "הרגשתי שיש לי המון כוח בידיים…"

כפיר ליבנה: כשאתה פותח סוללה ואומר "ביקתי את הבתולה". לסוללה קוראים בתולה הצבא, זה ככה. כאילו, נער בן 18, אפילו אם הוא לא קיים יחסי מין, כל הדברים מתחילים כזה... להתערבב לו. זה המון מסרים נורא ברורים.
כתב: אחת ההשפעות שיש לשירות הקרבי על גברים, היא תחושת הכוח שיש להם בידיים, המתבטאת בעיקר בנשיאת נשק. ערן וכפיר ששירתו ביחידות קרביות, שוחחו איתי על אותן תחושות וחוויות.
ערן איסוקר קלימי: כל העניין הזה של נשק בידיים של בן אדם... אם יש לבן אדם נשק ביד, מתישהו הוא עלול, לפעמים הוא צריך לירות. יש אימה נורא נורא נורא גדולה בלהיות במקום שבו יש לך מנדט להרוג ולהיהרג. כאילו, פאק, יכולתי להרוג מישהו. ומי יודע, אולי דברים שגם אמרתי גרמו לאנשים למות.
כפיר ליבנה: אמרתי לעצמי כאילו, אין מה לעשות. גם חייל שעומד במחסום עם נשק, ועוברים לו מול העיניים כל היום אנשים, באיזשהו מקום בתת מודע הוא יודע שהוא זה שהחליט לתת להם לחיות. הוא יכול לפתוח נצרה ולהוריד מישהו. הוא לא עושה את זה, אף אחד לא רוצה לעשות את זה, וזה, וזה, אבל באיזשהו מקום זה נותן לך איזה תחושה שאתה מחליט מי לחיים מי למוות. לאנשים בתחושת הכול שלי, אני רואה הרבה. חוסר כבוד לבני אדם, פשוט ככה אני אומר, פשוט ביחסים אישיים, ואני חושב שזה קשור הרבה כן לתחושה שהיה לך המון כוח בידיים עד לא מזמן, המון המון. זה משאיר איזה שכבה שם.
אורנה ששון לוי: גברים עוסקים בתפקידי לחימה וכיבוש כדבר נורמטיבי בחיים שלהם, עוסקים בדברים שמסכנים את החיים שלהם ובוודאי מסכנים חיים של אחרים, עוסקים בתפקידים של דיכוי, כולל מעצרים, להיכנס למשפחות באמצע הלילה, מכות, הפעלת כוח אלים כלפי אוכלוסייה אזרחית, או שיטור, או איום באלימות כלפי אוכלוסייה אזרחית. מייצר, אני חושבת, איזשהו דפוס של אלימות כנורמטיבית, ואני חושבת שזה כן השלכה של השירות הצבאי ושל התפתחות של גבריות לוחמת כאידיאל. וכל החיילים, וגם כל החיילות, הם סוכני אלימות ברמה זאת או אחרת. ברמה מאוד מידית או ברמה מאוד מאוד עקיפה ומרוחקת, והם גם קורבנות של אלימות.
כתב: מחקרים רבים מצביעים על כך שאפליה כלפי נשים והתייחסות אליהם באופן מיני ומבזה, הם חלק מרכזי מהתרבות הארגונית של הצבא. וכשהצבא מהווה מרכיב כה משמעותי מהמדינה, וכשרוב הגברים עדיין לוקחים בו חלק, אי אפשר להימנע מחלחול תרבות לקויה זו לרבדים רבים בחברה.
אורנה ששון לוי: הצבא הישראלי זו תרבות שמלמדת איך להטריד מינית. היא לא רק מטרידה מינית, היא מלמדת מדור לדור איך להטריד ולהטריד מאוד. התרבות היא תרבות מטרידה מינית, וזה קשור לאלימות הגברית.
ערן איסוקר קלימי: יש אני חושב, איזה תחושה שקורית להרבה גברים צעירים. לא יודע אם לכולם, אני חושב שאני חשתי את זה בשלבים מסוימים בחיים שלי של בעלות, של מגיע לי. אני חושב שחוש הבעלות הזה, שהוא מתווסף לאיזושהי אגרסיביות שכן מעודדים אותה בתפקידים מסוימים בצבא.
הצבא הוא מערכת נורא נורא נורא נורא נורא רצינית של יחסי כוחות, וכשיש יחסי כוחות תמיד תהיה אווירה מאוד מסיבית בעיני של הטרדות מיניות ושל תקיפות מיניות. הקצין הבכיר, שבכלל לא באזור, שנכנס אל החמל ואומר למפקד החמל, לקצין האגם, ואומר לו, "איזה כוסיות החיילות שלך". זה לא מופנה אליהן, לכאורה. הן שמה, וזה הדיבור. ואני מגדיר את זה כן כהטרדה מינית מבחינתי, גם החוק מגדיר את זה, כן? היום בדיעבד אני יודע שחלק מהשפה שבה השתמשתי, שיושבים ומדברים עם החבר'ה, הייתה שפה שהיום הייתי נמנע ממנה. גם היא לא הופנתה כלפי אף אחד וכלפי אף אחת כללית.
כתב: לשפה יש המון כוח. כשהשפה הצבאית מלאה בטרמינולוגיה סקסיסטית ופוגענית כלפי נשים, נשמרים יחסי כוחות מגדריים מאוד ברורים. כך נוצרת תרבות שמעניקה לגיטימציה לאלימות מינית כלפי נשים. לא פעם מדובר בהתנהלות מלמעלה, של המפקדים. למי שהשתתפו בתדריכים צבאיים, זכורים בוודאי יעדים שיש לכבוש בכל תרגיל. לכולם שמות של נשים.
כפיר ליבנה: אני חושב שזה מעניין לבחון את זה, אם היית עכשיו נוחת לתדריך שלי לחיילים רגע לפני שאנחנו יוצאים לתרגיל או משימה. "טוב, הכוח הראשון כובש את מיכל, הכוח השני כובש את הדס 1 וממשיך להדס 2, הכוח השלישי מאגף משמאל, וכובש את מלכה 3". כל הדברים האלה מחוברים לגמרי, כאילו באמת. נער בן 18, אפילו אם הוא לא קיים יחסי מין, כל הדברים מתחילים כזה... להתערבב לו. זה המון מסרים נורא ברורים.
אורנה ששון לוי: זה גבריות שיש לה מחירים גבוהים. לחברה באופן כללי, ולגברים עצמם. כל עוד היא משרתת אינטרסים לאומיים, אז קשה להסתכל על המחירים הנורא גבוהים, אלא מסתכלים רק על הכוח. גם הכוח שבשירות הקרבי, וגם זה שזה נותן למדינה, ולא מסתכלים על ה... או לא מסתכלים מספיק, ולא מתמודדים עם הצד האפל של זה, ויש לזה גם צד אפל. לא רק, אבל גם צד אפל.

סוף תמלול הכתבה: "הרגשתי שיש לי המון כוח בידיים…"

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס