תמלול הכתבה: מעזה דרך נאס"א עד למאדים

סמירה חאג' יחיא: לואיי אלבסיוני, פלסטיני מעזה שמתגורר בלוס אנג'לס הוא חבר צוות בסוכנות החלל נאס"א. הצוות פיתח והטיס את המסוק הראשון בכוכב מאדים באמצעות שלט רחוק מכדור הארץ. באחד הראיונות עימו הוא אמר: "להגיע לכוכב מאדים היה יותר קל מלהגיע למשפחתי בעזה". הסתקרנתי, והחלטתי לשוחח עימו.

סמירה חאג' יחיא: בוקר פלסטיני מאושר. ספר לנו על המסע, המסע לארה"ב!

לואיי אלבסיוני: זה מסע של לימודים. סיימתי בעזה ב-98 את לימודי התיכון במדעים. חוויתי את האינתיפאדה הראשונה ברצועה, היו לי ימים קשים מאוד, התחלתי ללמוד באוניברסיטה בארה"ב. נאלצתי לעזוב את הלימודים בגלל אינתיפאדת אל אקצה. סבלנו מהשלכות כי הכיבוש הרס לנו את האדמה. נאלצתי לעזוב את הלימודים לשנה, לאחר שנה התחלתי ללמוד באוניברסיטה אחרת וסיימתי תואר ראשון ושני. אני זוכר בתור ילד את הרס האדמה שלנו, בבית חנון, כמעט בכל שנה, זה קרוב למחסום ארז למי שמכיר, כל שנה גזלו לנו שתי שורות מהאדמה, עד שגזלו את כל השטח ולא השאירו כלום.

סמירה חאג' יחיא: איך עלה הרעיון של המסוק, בוא נעבור לחלל.

לואיי אלבסיוני: התחלנו לבדוק האם זה אפשרי להטיס מסוק (בכוכב מאדים). זו הייתה משימה בלתי אפשרית. שאלנו האם יש אפשרות להטיס מסוק כאשר החלץ על פני מאדים הוא רק אחוד אחד ביחס לכדור הארץ. ועשינו ניסיונות להוכחת התיאוריה הזאת ועיצבנו מסוק בעל משקל נמוך, שבאפשרותו לטוס באוויר של המאדים.

סמירה חאג' יחיא: כמה זמן נמשכו הניסיונות עד שהצלחתם לעשות את זה?

לואיי אלבסיוני: זאת הייתה עבודת מחקר עבדנו על הפרויקט כשבע שנים עד היום. העיצוב של המסוק היה ארבע שנים. אחרי זה בנינו את הגוף של המסוק ושמנו אותו בתוך Perseverance (רכב חלל), אותו העלו לכוכב המאדים, וה- Perseveranceהועלה לכוכב מאדים. הצלחנו להוכיח את התיאוריה בצורה מעשית על בסיס נתונים שהתקבלו מהמסוק, ממצאים אלו יהוו בסיס לפרויקטים עתידיים במאדים וגם בכוכבי לכת אחרים וזה מאוד יעזור לנו. כמו האחים רייט שהצליחו להטיס את המטוס הראשון לפני 120 שנה.

סמירה חאג' יחיא: איך הצליח פלסטיני בארה"ב להגיע להישג הגדול הזה?

לואיי אלבסיוני: יש המון מהגרים אחרים, פלסטינים וערבים בתחום החלל, אך לא מכירים אותם, או שלא מדברים עליהם. בן-אדם חייב להיות גאה בשורשים שלו ובכך לעזור לאחרים ללמוד מהניסיון שלו.

סמירה חאג' יחיא: השאלה הבאה: איך הרגישו הוריך על ההישג שלך? איך הרגשת? ואת מי רצית לחבק?

לואיי אלבסיוני: רציתי לחבק את אמא! היא התגעגעה אלי מאוד, היא השקיעה בנו הרבה, חינכה אותנו היטב ושנים שלא נפגשנו. היא תמכה ואהבה בחום. היה לה חלום שאני נהיה ביחד, אך התפזרנו במדינות זרות ושאלוהים יעזור לה.

סמירה חאג' יחיא: הייתה לך אמירה: "להגיע למאדים היה יותר קל מלהגיע לעזה". למה התכוונת?

לואיי אלבסיוני: תקופה ארוכה לא נכנסתי לרצועה, קשה להיכנס לרצועה וקשה לצאת ממנה. כשנכנסים, הבעיה במעברים וכשיוצאים שוב אותה הבעיה. כשמתכננים להיכנס לרצוע המבינים מהפרסום שהמעבר פתוח לשבוע-שבועיים, ואחרי שנכנסים המעבר נסגר לחודש או שניים, או אפילו לשנה. אי אפשר לדעת, יש לי חבר שתקע בתוך עזה למשך שנה וחצי וזה גרם לו להפסיד את הלימודים ולא סיים את הסמסטר. יש המון סיפורים מהסוג הזה.

סמירה חאג' יחיא: מה היית אומר לסטודנטים שמתלבטים לגבי תחום הלימודים, האם הייתה ממליץ להם ללמוד את הנושא?

לואיי: אני ממליץ לכל בן-אדם, שילמד את התחום שהוא אוהב, זה נותן מוטיבציה להצלחה. מי שעובד בתחום שהוא אוהב, כדי להיות שותף להנחיל שינוי בחברה, זה נותן הרגשה שאני חלק מהצלחה עולמית למרות הקשיים בלי קשר לתחום. כאן בארה"ב יש הרבה הזדמנויות, וגם ברצועת עזה ישנן הזדמנויות שלא נמצאות כאן. בן-אדם צריך לנצל את הדברים החיוביים בסביבה כדי להצליח.

סמירה חאג' יחיא: המון תודה. נמשיך ונעקוב אחרי ההישגים שלך, מאוד מודים לך, תודה רבה.

סוף תמלול הכתבה: מעזה דרך נאס"א עד למאדים
 
 

הוספת תגובה לכתבה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס