תמלול הכתבה: רמלה – להעיר את המרכז

כתבת: אני מכירה את העיר רמלה מילדותי, עיר שוקקת, ים תיכונית וצבעונית. אך מאז שנות ה- 80, תושבי העיר עברו להתגורר בשכונות הטבעת ואילו מרכז העיר נותר מוזנח, נטוש וזועק בעליבותו.

איברהים בדוויאה: אני רואה את ההזנחה במיוחד בעיר העתיקה, שאמורה להיות הפנינה גם של העיר עצמה. הבעיה שהממסד בעצמו מסתכל בכלל על האוכלוסייה הערבית, במיוחד בערים המעורבות או המשותפות, אם זה רמלה, לוד, יפו, עכו, חיפה, מסתכל עליהם בפן שהוא צריך תיקון. אני מצידי רואה שהוא צריך תיקון. דווקא הערים האלו אמורות להיות הפנינה והן אמורות להראות וללכת לכיוון של קבלת האחר ושל הדו-קיום ושל השלום הפנימי שיש במדינה.

רפעת חג'ג': מרכז רמלה הוזנח, כי נבנו שכונות מסביב לעיר, שקולטות אנשים שיש להם יכולות כלכליות לקנות בתים יקרים. ומרכז רמלה ננטש, כי במרכז העיר נשארו לגור משפחות ערביות ומזרחיות דלות אמצעים כדי שיתאפשר להן לקנות בתים.

איברהים בדוויאה: העירייה היא בסוף עוד חלק ממשרד הפנים ומהמדיניות של משרד הפנים. המאזן הזה שמנסים שלא יהיה גידול דמוגרפי לאוכלוסייה הערבית שיעבור את הרף של ה- 25%, זה מאזן מכפיש לנו כתושבים אמורים להיות שווי זכויות.
מוטי: אני חושב שכל השנים הייתה הזנחה מטעם הממשלה לעיר רמלה. עכשיו את יודעת, איפה שאנחנו עומדים עכשיו ברגע זה, יש מתחת לכביש פה חדרים, יש פה חנות של חשמל, שאפשר לרדת מתחת לאדמה ולראות את החדרים האלה. אני הייתי נכנס מפה ויוצא בבית קברות האנגלי. אני זוכר שפרס היה מסתתר פה ממול ויצחק נבון הנשיא היה יושב פה, הייתה מסעדה של אבא שלי אז פה, זכרונו לברכה. כשאתה גודל עם ערבים, כשאתה גודל עם ערבים גם שונים, ערבים נוצרים, ערבים מוסלמים, ערבים ארמניים, יש פה אחדות, יש פה אהבה בין משפחות. אני גדלתי איתם, מה זה? הם גדלו איתי.

כתבת: התחדשות עירונית ופינוי בינוי הן סיסמאות שנזרקות לחלל בכל יום בשנים האחרונות, אך לגבי עיר עתיקה או מעורבת כמו רמלה, ישנם כללים שונים וייחודיים, שאותם יש להתאים על-פי מידותיה הייחודיות של העיר.

איברהים בדוויאה: כל צד, אם זה יהודי או אם זה ערבי, הוא מחפש את הצביון הלאומי למקום שהוא גר בו. לערבים אצלנו, ישנה למשל העיר העתיקה ואני אחפש לשפר את מעמד התושב הזה. אני מצפה שהבן שלו ייצא בחוץ, יראה ירק, יראה אדניות, יראה דברים טובים ואז, אז, אז, גם המנטליות שלו תשתנה כי הוא מתחיל לראות: יש שוני, שכונה חדשה עם כל האמצעים החדשים עם כל מה שניתן לקבל תושב שהוא שווה זכויות.

עירית סולסי: זה הזמן באמת לחזור למרכז, להעיר את המרכז לאור באמת תקופת הקורונה, אנחנו צריכים להעיר את המרכז. המרכז באמת זה המקום. זה המקום שבו כל האוכלוסיות צריכות להיפגש. הדרך היחידה באמת לגרום לכולם לרצות להיות ביחד זה ליצור להם מקום שמאוד טוב להם שם והמרכז זה המקום לכולם, זה הדבר שהכי כדאי להשקיע בו. למה כדאי להשקיע בו? מכיוון שראשית הוא באמת מקום ששייך לכולם והוא דמוקרטי.

בוסינה דביט: אם באים לתכנן עיר עתיקה, אז נותנים את הכבוד של עיר עתיקה, אבל ההתחדשות העירונית תמיד מלווה בהרס הישן, וזה מה שמפחיד וזה מה שלא נכון. השימור עצמו ככלי או כאמירה או כערך הוא חלק מההתחדשות העירונית. אם נותנים כבוד למקום, המקום מחזיר כבוד. אם מדברים על שיפור רמלה והבאת אוכלוסייה חדשה, כדי לחדש את העיר, זו פגיעה באוכלוסייה הוותיקה, אם זה ערבים ואם זה יהודים, וזה בעצם התפקיד של העיר העתיקה. זה מקרב את החיים המשותפים. יש בה את כל האלמנטים: יש את השוק, את הכנסיות, את המסגדים, את בתי הכנסת, את המרקם השכונתי שפעם היה, אז זה בעצם לב ליבה של העיר. זה משהו שצריך להחיות. אם הלב מת, אז כל העיר תמות, גם השכונות החדשות ימותו. אז להשקיע בלב ובאוכלוסייה הוותיקה, ערבים, יהודים, לא משנה, להשקיע במקום ובמקום הנכון.

כתבת: לאחר שסיירנו בעיר ודיברנו עם תושבי העיר וגם עם אנשי המקצוע, באנו לעירייה כדי להיפגש עם ראש העיר ולשמוע ממנו על התכניות לפיתוח מרכז העיר.

מיכאל וידל: המשולש שדיברתי עליו, דני מס, ויצמן, הרצל, אנחנו שינינו אותו "רובע הרמבלס". הכנסנו בתוך התוכנית המחוזית בנייני מגורים, מרכז תיירותי, מרכז מסחרי, יפה, מדהים, בתי קפה, מדרחוב הרמבלס אני קורא לו. ורחוב הרצל עובר שדרוג, כרגע עובדים עליו, ממש שדרוג, הוא הולך להיות מהיר לעיר, אחד משבע עשרה רשויות רת"צ. אין במרכז העיר מתנ"ס. החברה הערבית, למשל, גרה הרבה במרכז העיר ואין מתנ"ס. החלטנו לעשות תכנון למתנ"ס שיהיה על אלף מטר, באזור רחוב אלי כהן, זה קרוב לרכבת. במרכז הגדול הלב הפועם של העיר, באמת, כולם באים למרכז וכאן זה היה הפוך. רמלה היא המיקרוקוסמוס של מדינת ישראל והמרכז הוא חשוב לאין ערוך, נגעת בנקודה החשובה הזו. עד שהגעתי באמת הזניחו אותו, אני עושה את הכל למרכז אותו כמו שהוא אמור להיות.
כתבת: אז איך ייראה מרכז העיר רמלה בעוד 10 שנים? האם מרכז העיר רמלה יחזור לימי הזוהר שלו ויהיה מקום שטוב לחיות בו? דאון טאון שוקק? נחכה ונראה. אנו אופטימיות.

סוף תמלול הכתבה: רמלה – להעיר את המרכז

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס