תמלול הכתבה: יום הנגב 2017: משכנעים את המשוכנעים

טאלב אבו עראר: חברים התכנסנו כאן לציון יום הנגב, אנו רתומים היום למען השמעת קולו של המיעוט הערבי המוחלש ביותר בישראל.
קריינות: אז האם מקבלי ההחלטות זקוקים לריענון לגבי מצבם של הבדואים? האם זה מה שישנה את המדיניות?
טאלב אבו עראר: יזמתי את יום הנגב, כדי שישמיע, שישמיעו את תושבי הנגב, גם יהודים וגם בדואים, את זעקתם בפני שומרי הסף, בפני מקבלי ההחלטות, בפני קברניטי המדינה, בוועדות, במליאה, בכל מקום כדי אולי שיהיה אוזן קשבת לחלק מהדברים אם לא לכל הדברים.
קריינות: הוועדה לקידום מעמד האישה התמקדה בדיוניה בתעסוקת הנשים הבדואיות.
עאידה תומא סלימאן: אי אפשר לדבר על תעסוקת נשים ערביות בדואיות בלי לדבר על חוסר הביטחון הקיומי שנמצא, על זה שהם חיים בכפרים בלתי מוכרים, מנועים מלקבל אפילו את הזכויות הבסיסיות של מים, חשמל ותחבורה ציבורית. ובכל זאת להגיד הן לא יוצאות לעבוד.
קריינות: אז מי למעשה נכח ביום המיוחד? רוב המשתתפים היו תושבים בדואים, חברי כנסת שתומכים בהם או עמותות שמתעסקות בנושאים הללו. למעשה, בכנס הסיכום לא נכחו כמעט כלל שרי ממשלה, נציגי משרדים או אפילו חברי כנסת מהמפלגות הגדולות. מי שכן נכח היה שר הבריאות יעקב ליצמן שהמשיך להבטיח הבטחות מטעם הממשלה.
יעקב ליצמן: אנחנו נעשה את כל מה שביכולתנו לשדרג את הנגב ולעזור לנגב והכל.
עבד אל-חכים חאג' יחיא: אנחנו לא בטוחים שהממשלה הזו תיתן את הפתרונות, אבל הלחץ יכול להניב ולו, פתרונות חלקיים.
עאידה תומא סלימאן: אני, אם אני הייתי מפעילה תכנית ארבע שנים, משקיעה בה מיליונים ומזיזה אחוז אחד. לא הייתי קובעת לעצמי לחמש השנים הבאות, משהו כמו קפיצה של 25 אחוז.
בני צרפתי: האוצר לא היה מקצה למשרדי הממשלה השותפים, למעלה משלוש נקודה אחד מיליארד שקל, לחמש שנים, הוא לא היה מקצה אם בתכנית הקודמת, הוא לא היה מאמין במשרדי הממשלה.
דב חנין: האם התעסוקה, יש מהפכה בתעסוקה? לגמרי לא.
קריינות: נדמה כי מיום הנגב בכנסת לא עלו פתרונות ממשיים והייתה התעכבות על תיאור הבעיות המוכרות. אז מהן ההצעות שעל הפרק והאם יש באמת תקווה ליישומן בשטח?
עאידה תומא סלימאן: אישה לא יכולה לצאת לעבוד בלי מעונות יום, מדברים על עוד עשרים מעונות יום שבדרכם להבנות. אנחנו מדברים על תחבורה ציבורית, שמשרד הכלכלה ומשרד העבודה יוציאו תחבורה לנשים שנמצאות בכפרים, מסודרת, כדי לשלב אותן בעבודה, ועוד ועוד ועוד. אי אפשר שהמדינה, מצד אחד, שהממשלה יוצרת אנטגוניזם, הורסת בתים, שוללת מאנשים את האזרחות שלהם ובכל זאת אומרת, אני וואלה רוצה להעסיק את הנשים. צריך שתהיה גישה חיובית, מכבדת ומתייחסת לערבים הבדואים בנגב באופן כללי כאזרחים שווים ומשם להמשיך.

סוף תמלול הכתבה: יום הנגב 2017: משכנעים את המשוכנעים

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס