תמלול הכתבה: נאחזים בקו הירוק

נעשה סימון סמלי לקו הירוק, שעל בסיסו של הקו הזה בסופו של דבר יהיה פתרון קבע של שתי מדינות.
רמי יונס: כאן במקום הזה בחרו היום פעילי שלום יהודיים לסמן את התוואי של הקו הירוק. אותו קו שהולך ונעלם בהדרגה משנת 1967. על החשיבות של הקו הירוק ועל למה למעשה מנסים לטשטש אותו, בכתבה הבאה.
קריינות: הקו הירוק, הוא קו שביתת הנשק של ישראל עם שכנותיה ששורטט בעיפרון ירוק בשנת 49' על מפה, שלימים נעשה בה שימוש בדיונים בין הצדדים. אותו קו כמעט ונעלם מהשיח הישראלי.
הונידה ע'אנם: זה לא שאלה של העלמה או של הנכחה של הקו הירוק, זה יותר של התארגנות מחדש לפי המצב שכל יום נבנה מחדש.
דב חנין:
הממשלה מקדמת טשטוש של הקו הירוק בדיוק מכיוון שהיא רוצה לנהל מדיניות אחרת. הממשלה הזו לא מעוניינת ולא מוכנה לקדם פתרון שיבטיח עצמאות וצדק לשני העמים.
הונאידה ע'אנם: הלגיטימציה של פשרה על סמך קו 67' הלכה והצטמצמה עם הזמן, ובמקביל הלך והתעצם כל הפרויקט של ההתנחלויות.
דב חנין:
ולכן מנסים לטשטש את הקו הירוק כדי במקומו להעביר את החלום, להעביר את החיזיון של מדינה אחת שבה יהודים שולטים על כל היתר. אבל האמת היא, שהקו הירוק לא באמת יכול להימחק כי נמצא כאן עם שממשיך לשאוף לעצמאות, למדינה משלו.
הונאידה ע'אנם:
הקו הירוק הוא לא קיים, זה המקום שבו ישראל עושה את המעשה הקולוניאלי החשוב ביותר: זה ההבחנה המתמדת בין הקרקע לבין היושבים על הקרקע. הקו הירוק קיים מבחינת הפלסטינים כתושבים, אבל הוא לא קיים מבחינת הקרקע.
קריינות:
אז הקו הירוק נשמר על ידי ישראל כדי למנוע מהאוכלוסייה הפלסטינית לעבור אותו, אך בו זמנית מטושטש כדי לאפשר הקמת התנחלויות בתוכו. אחד המנגנונים לטשטוש הקו הירוק, הוא יצירת קו חדש: חומת ההפרדה, שנוגסת עמוק בתוך שטחי הגדה, מעבר לקו הירוק. אז מה הפלסטינים חושבים על אותו קו? ומה החשיבות שלו להנהגה הפוליטית בגדה?
פלסטינים מהרחוב: מבחינתנו הקו הירוק קיים, אלא שאף אחד לא יכול לצאת
פלסטין היא אדמת 48', פלסטין היא בגדה, ופלסטין היא בעזה, וגם בפליטות. כולנו פלסטין אחת והמדינה נגזלה מאיתנו.
הונאידה ע'אנם: מבחינה פוליטית זה הקו שהפלסטינים רוצים כאילו להחזיק בו על מנת להגיד אנחנו רוצים לסיים את הכיבוש הישראלי, להיות במצב של עצמאות. כאילו זה מעין חבל הצלה מבחינתם להצלת מה שנשאר מפלסטין שעברה את האירוע הטראומטי ב-48'. אבל החרדה הקיומית היום, ויש חרדה קיומית: שמה שקרה ב-48' יכול לקרות גם ב-67'.
חייל: החל מהשעה עשר בבוקר השהייה שלכם במקום אינה חוקית.
קריינות: בעוד שמבחינת הפלסטינים, ההיאחזות בגבולות 67' דומה להיאחזות של אדם טובע בקש, גם בשמאל הציוני מנסים עדיין להיאחז בהם, אלא שמסיבות אחרות לגמרי.
יניב שגיא: 50 שנות כיבוש? סונטים בי רבים מקרב חבריי הערבים. למה חמישים? הכיבוש התחיל ב-48'. בין שני הנראטיבים האלה של הציונות המתנחלת הבזה לזכותו הטבעית של העם הפלסטיני להגדרה עצמית ולמדינה, לבין הלאומנות הפלסטינית שאינה מקבלת את זכותו הטבעית של העם היהודי להגדרה עצמית שהובילה להקמתה של ישראל כביתו הלאומי של העם היהודי, אלה גם אלה, הם אויבי החופש והחירות, אויבי השוויון והצדק, אלה גם אלה מובילים לחורבנה של ישראל ולחורבנה של פלסטין.
קריינות: ההשוואה שעשה שגיא, בין מי שמבקש להזכיר כי פצעי הנכבה של 48' עדיין פתוחים וכואבים, לבין המתנחלים, צורמת מאוד.
כתב: אנשים שנלחמים למען 48' למען הגדרת הכיבוש, כיבוש שהתחיל ב-48' מדברים בדיוק על זה על חזרת פליטים מדברים על פתרון לבעיית הפליטים. האם זה נכון לשים אותם באותה משוואה עם אנשים גזענים שרק רוצים לנשל?
יניב שגיא: לא, לא, הם לא באותה משוואה. אלה סובלים ואלה מנשלים ועדיין מה שאני אומר, זה שללא מדינת ישראל כבית הלאומי של העם היהודי בגבולותיו המוכרים של קווי 67', ללא קבלתה וללא הבנה שזו המדינה וכך היא צריכה להיות כמדינה בין העמים, לעולם לא יהיה פה סוף לכיבוש ולעולם לא יהיה פה שלום. ומי שינסה לדחוף את העם היהודי מחוץ למדינת הלאום שלו יקבל כל הזמן את העם היהודי במצב של מלחמה וכיבוש נוסף וכיבוש וכיבוש וכיבוש.
קריינות: ואולי אנשים כמו  שגיא מעוניינים לחזור לגבולות 67' פשוט כי כך יותר נוח להם, מעין פתרון מיוחל שסוף סוף ישתיק את כל הפלסטינים האלה והדיבורים על נכבה ו-48'. הפלסטינים חרדים לקיומם ומנסים להיאחז במשא ומתן מדיני לפי גבולות הקו הירוק כדי לעצור את סחף ההתנחלויות ולעצור את המשכה של אותה נכבה אליה השמאל הציוני בקושי מתייחס. כרגע, כל אחד מסיבותיו שלו - גם השמאל הציוני וגם ההנהגות הפוליטיות של הפלסטינים, מנסים להחזיר את הגווייה הקרויה 'הקו הירוק'.
אברום בורג: ביום ההוא שלכל האנשים ולכל העמים כאן תהיה חירות ויהיה שיוון זה יהיה יום שבו לא יצטרכו יותר קווים כי כל המרחב הזה יהיה מרחב אנושי משותף שהפך סכסוך אייקוני לפתרון סמלי לעמים רבים שעוד זקוקים להסדרים ולשלום ולאהבה ולאחווה הזאת שבין העמים.

סוף תמלול הכתבה: נאחזים בקו הירוק

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס