תמלול הכתבה: הקורבנות הלא יהודים של המשטר הנאצי

קריינות: האם שמעת על קורבנות של המשטר הנאצי שאינם יהודים, שהיו גם במחנות ריכוז והשמדה?
ג'וזאן: כן כן, בוודאי שאני יודעת. אנשים שהיו מוגבלים.
אהוד: ידעתי שהיו עוד אוכלוסיות אבל לא ידעתי שלכל אחד היה תג משלה בצבע אחר. אני יכול לנחש שהשחור זה לכהי עור.
ג'וזאן: אדום זה קומוניסטים, אני מנחשת.
כתבת: מי לדעתך ענדו משולש ורוד?
לימור: כנראה נשים
כתבת: כמעט, גייז
לימור: גייז, אוקיי.
קרן ספקטור: פולנים סגול, אדום צוענים, ושחור, אין לי מושג מי עוד? מי נשאר?
קריינות: הטלאי הצהוב הוא חלק בלתי נפרד מהזהות היהודית-לאומית ומעברנו הקורבני מתקופת השואה והוא מהדהד את המספר הבלתי נתפש - שישה מיליון! לצד השואה של היהודים, נרצחו באותה התקופה מליוני אזרחים נוספים על ידי המשטר הנאצי: רוסים, פולנים, צוענים, פגועי נפש, הומואים ואחרים. כמו היהודים, גם קרבנות אלו נשאו טלאי לצורך סימון, וגם הם הושמו במחנות ריכוז והשמדה.
בתיה ברוטין: לצד הרצח של היהודים באירופה, נרצחו מיליונים של לא יהודים. יש חלק מהחוקרים שמעריכים את המספר שלהם ב-9 מיליון קרבנות, ואחרים אפילו אומרים שזה יכול להיות שזה קרוב ל-20 מיליון.
שרית זייברט: זאת טרגדיה, אפשר לומר, אנושית שקרתה להמון המון אנשים, להמון המון קבוצות, וכשאנחנו מחברים יחד את כל האירועים אז יש לנו הבנה יותר עמוקה לגבי המורכבות של הנאציזם, המכניזם של תורת הגזע הנאצית, וגם אפילו את אירוע השואה עצמו אנחנו יכולים להבין יותר טוב.
קריינות: אחרי שזיהתה שרית את חוסר המודעות הציבורית לקורבנות הלא יהודים של המשטר הנאצי, היא הובילה לעריכת אסופת מאמרים בנושא, בשיתוף פרופסור יאיר אורון. הספר יצר עניין רב והתקיימו סביבו כנסים במטרה להעלות את הידע והשיח בנושא.
יאיר אורון: מוציאים את הצוענים לתאי הגזים והצוענים מנסים להיאבק בשיניים, בידיים, לשרוט. לוקחים אותם לתאי הגזים, זה קרוב מאוד ובכל הזמן הזה נמשכו הצרחות והצעקות. אחרי כמה שעות השתררה דממה.
משה צימרמן: משום שהם חשבו שמדובר כאן בסוג של סטייה או מחלה הם שלחו אנשים שהוגדרו כהומוסקסואלים שהוכתמו בפשע של הומוסקסואליות, למחנות ריכוז. 
שרית זייברט: את יעדי יהווה… אם אנחנו משווים להומוסקסואלים נניח ולצוענים, אז ממש הסיפור של יעדי יהווה הוא עלום בהשוואה לשאר הנרדפים.
סימון ארנולד ליבסטר: קיבלנו ספר משוויץ אשר נקרא "מסע צלב נגד הנצרות", והוא אסף חומרים ממחנות ריכוז בגרמניה על עדי יהווה. הוא נתן פרטים, יש בו אפילו תכניות של המחנה.
קריינות: למרות מיליוני קורבנות הנאצים הלא יהודים, ממעטים מערכת החינוך והמוסדות ללימוד והפצת השואה, לעסוק בקרבנות אלו. נשאלת השאלה מדוע.
גדעון גרייף: השואה היא סיפור סבלם, השפלתם ורציחתם של היהודים. כל הקבוצות למעט היהודים לא נועדו להיעלם מעל פני כדור הארץ. רק היהודים לא היו אמורים להימצא כאן עכשיו. עצם לידתם היא כבר טעות. הם לא היו אמורים להיוולד וזה הבדל עצום.
קריינות: ההתמקדות בקורבנות היהודים משתקפת היטב במסעות של הנוער למחנות ההשמדה בפולין.
חנן מנדל: הכוונה זה שהנער הישראלי יצא למסע הזה ובסופו של דבר תתחזק הזהות הישראלית שלו והזהות היהודית שלו ותחושת האין ברירה והעולם כולו נגדנו וחייבים להתגייס לצבא והחשיבות של מדינת ישראל.
קריינות: ישנם מדריכים שמנסים לקדם לקחים אוניברסליים במהלך הסיורים לאושוויץ עם הרחבה על הקורבנות הנוספים.
חנן מנדל: זהו מסע שיותר מרחיב את הדגש על הנושא האוניברסלי, על ערכים אוניברסליים. איך יכול להיות שאנשים הופכים להיות לכל כך רעים, איך יכול להיות שאנשים הופכים להיות במהירות  כל כך בזק למכונות של הרג? מצד שני, האם דבר כזה יכול לקרות פעמים נוספות? האם דבר כזה יכול לקרות גם לנו?
קרן ספקטור: כמו שאנחנו רוצים שילמדו על הנספים בשואה היהודים, העולם שידע על זה, אז ככה גם אנחנו צריכים לדעת על הנספים האחרים שהיו בשואה.
אהוד: להבין שאוכלוסיות אחרות הן גם נפגעו, שההולוקוסט זה לא בבעלות יהודית בלבד ואולי דווקא דרך זה יבינו את סבלן של אוכלוסיות אחרות גם היום – זאת אומרת להבין שגם היום יכולה להיות שואה, אם אנחנו מדברים על שואת העם סורי.
קריינות: לימוד הלקחים האוניברסליים של השואה בעולם, הטריד גם את ממשלת ישראל, אשר קיימה לאחרונה דיון בכנסת. החשש הוא, כי לימודי שואה עם לקחים על זכויות אדם, קליטת פליטים, תוך התייחסות לאירועים פוליטיים עכשוויים מגמדים את האסון שקרה ליהודים.
בתיה ברוטין: ברגע שאנחנו מחנכים דור שלא מוכן להתחשב בדעה של קבוצה אחרת, לא מוכן להקשיב, לא מוכן לנסות להבין, אז ההתנהגות שלו היא התנהגות תוקפנית.
חנן מנדל: אנחנו היינו מיעוט שנרדף. לפיכך אנחנו חייבים להיות סופר סופר ערניים לבעיות של מיעוטים אחרים שנרדפים. שכמו שאנחנו נרדפנו, צריכים לעמוד בחזית המאבק כדי לעזור תמיד לאלו שנרדפים, כי את זה, את הרוע, כבר ראינו.

סוף תמלול הכתבה: הקורבנות הלא יהודים של המשטר הנאצי

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס