תמלול הכתבה: המונופוליסטים

מגיש: חברת תל"י מאגדת את יוצרי הקולנוע והטלוויזיה מול הזכיינים וגופי השידור, לשמירה על גובה התמלוגים להם הם זכאים ועל גבייתם. הזכייניות קשת ורשת וספקית הסלולר אורנג' פנו לממונה על ההגבלים העסקיים, בבקשה להכריז על תל"י כמונופול, מהלך שעלול לחסלה. העניין הגיע לפתחו של בית המשפט עם המלצת הממונה על ההגבלים העסקיים לקבל את עמדת הזכייניות. היוצרים מצדם, הצביעו כי ללא תל"י אין לאנשי התעשייה יכולת להתמודד מול בעלי ההון.

כתב: איך זה היה לפני שתל"י, בעצם התארגנו?

דניאל לפין: קיבלנו משהו לא ברור מאקו"ם לא הייתה שם שקיפות. היינו תת-קבוצה נחותה באקו"ם, ועזבנו. אף אחד לא מתעשר מהתמלוגים האלו אבל זה כן השלמת הכנסה. אני לילדים שלי אגיד "לכו תהיו מנכ"לים חבר'ה, לא ליצור, לא להיות יצרנים, לא להית יוצרים".

דנה שץ: הזכיינים, וגופי השידור והמפיקים, ידעו שבלי לחתו על סעיף תל"י אין חוזה.

מגיש: השבוע יוצרי הטלוויזיה השתתפו בכנס לקידום הצעת "חוק התמלוגים" שהתקיים בכנסת. החוק צפוי להגן על היצירה המקורית בקולנוע והטלוויזיה כמו בתעשיית המוסיקה. שרת התרבות מיהרה לשגר מכתב לממונה, בו היא הביעה את תמיכתה במאבק היוצרים.

דרור נובלמן: בתור יוצר בודד אין לך כוח, אתה מפחד שישרפו אותך, אתה מפחד להסתכסך. כל פעם בעושים לנו נאחס.

דנה שץ: יוצרות נשים בתחום הטלוויזיה יש, מה שחסר זה בתחום הקולנוע. אני כיוצרת טלוויזיה, בעיקר טלוויזיה לילדים, ברגע שיש לי הפוגות מכתיבה אני מיד מנצלת אותן לכתיבה קולנועית אומנותית יותר. מה שתל"י מאפשרת לי זה בדיוק את ההפוגות האלה.

דרור נובלמן: למה יש ממונה להגבלים אחד? מה זה המונופול הזה? צריך תחרות.

מגיש: לא רק שגופי השידור מציגים ריאליטי ממוחזר כיצירה ישראלית מקורית, אלא הם גם מנסים לגזול את כספיהם של היוצרים.

 

 

סוף תמלול הכתבה: המונופוליסטים

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס