תמלול הכתבה: 67 לדיר יאסין

מגיש: בשבוע שעבר, ציינו יהודים ופלסטינים, במהלך סיור זיכרון, 67 שנים לפרשת דיר יאסין. מה שניראה כאן כישיבה תמימה של תנועת חב"ד היה עד לשנת 48 אחד משני בתי הספר של הכפר הפלסטיני דיר יאסין, היום - כפר שאול, שכונה ירושלמית. בדיר יאסין נטבחו על פי הערכות שונות, בין 80 ל-110 תושבים בהם נשים, ילדים ותינוקות ע"י אנשי הלח"י והאצ"ל. ע"פ התיעוד ההיסטורי, "ההגנה" הייתה מודעת לעומד להתרחש ואפשרה את המעשה.

עמר אע'באריה: אעישה רדוואן, סבחה רדוואן, חאמד זוכראן, פאת מעיד...
מה שקרה בדיר יאסין, זה לא המקרה היחיד ולא החריג ביותר ולא הראשון ולא האחרון.

מגיש: בספרו של סלמאן נאטור "הזיכרון שוחח איתי והסתלק" שהושק במהלך הסיור, מתוארים מקומות נוספים שגם בהם בוצע טבח כגון רמלה ועילאבון.

פרופ' יהודה שנהב-שהרבני: "הוא התמוטט על האדמה אל מול כל האנשים והתחיל לפרפר כמו ציפור גוססת. התקרב אליו הקצין, כיוון אקדח לראשו, ורוקן לתוכו חמישה או שישה כדורים. היריות הפחידו את האנשים, דרשו מהם להרים ידיים, הפחד שבר את ליבם."

פרופ' אילן פפה: והעובדה שחבורה כל כך גדולה שלוחמים יהודים ב-'48, 3 שנים אחרי השואה יכלה בכזו קלות לעשות דה-הומניזציה לילדים, לנשים, לתינוקות מעוררת בנו את הצורך להבין באיזו מהירות הדבר הזה יכול להתרחש וכמה קשה אחר כל לעקור את זה מקרבנו. ומי שרוצה שיהיה שיח ושיג על זכויות אדם וזכויות אזרח במזרח התיכון, לא יכול להוציא לא את ישראל ולא את הציונות ולא את הממשלה הישראלית מרשימת הפושעים, שמבצעים פשעים כנגד האנושות כמו אחרים באזור הזה. והדרך היחידה כנראה למנוע אסונות כאלה בעתיד, היא להחזיר את ההומניזציה, את האמון בכך שמי שעומד מולך, הוא קודם כל בן אדם.

מגיש: אירוע השקת הספר "הזיכרון שוחח איתי והסתלק" יתקיים, בערב יום העצמאות במשרדי עמותת זוכרות בנוכחות המחבר סלמאן נאטור והמתרגם פרופ' יהודה שנהב-שהרבני.

סוף תמלול הכתבה: 67 לדיר יאסין
 
 

הוספת תגובה לכתבה

לכתבה זו תגובה אחת באתר

  1. ישראל מידד 17 באפריל, 2015  בשעה 14:06

    אם אתם מציינים שמספר ההרוגים בכפר היה בין 80 לבין 100 (וכמובן, אינכם מזכירים את ההרוגים והפצועים, כמעט 50 בסך הכול בקרב הכוח היהודי שיצא לסלק טרוריסטים שירו על שכונות יהודיות מהכפר, אולי בעוד כמה שנים תגיעו למספר הנכון של הנופלים בקרב.

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס