תמלול הכתבה: פסטיבל סולידריות: נאמנות לאמנות

מתוך הסרט "תקרית בהילטון נילוס": למעלה מעשרת אלפים מפגינים התקבצו בכיכר תחריר בקהיר.
קריינות: תקרית בהילטון נילוס בבימויו של טריק סאלח הוא מותחן פוליטי המתרחש במצרים של שלהי ימי מובארק ותחילת המהפכה.
מתוך הסרט "תקרית בהילטון נילוס": ראיתי את הבחורה איפה שהוא. היא נראית כמו הזמרת ההיא?
-אדוני, אני ראיתי מה שקרה במלון הילטון.
-כל חקירה המערבת אותו היא עניין של ביטחון לאומי.
קריינות: גיבור הסרט, בלש במשטרת קהיר החוקר את רציחתה של זמרת מועדונים מפורסמת  ומגלה שחיתות במוקדי הכוח של מצרים. הסרט פתח את פסטיבל סולידריות וזכויות אדם בסינמטק תל אביב.
אמנון לוטן: הוא לא סרט אופטימי במובן שאין בו סוף שמח, נשאר הדחף הזה למאבק וזה המסר שאיתו הסרט מסיים וזה מסר של תקווה, כי כמו שאומרים - איפה שיש מאבק יש גם תקווה.
מירה עווד: דווקא בימים אלה אני מאמינה שלקולנוע, למוזיקה, ולאומנות בכלל, יש תפקיד משמעותי במאבק על זכויות אדם בישראל. בימים שיש דרישה שתכנים אומנותיים יתיישרו עם שלטון, אני כאן כדי להגיד – לא. לא נאמנות באומנות, אלא נאמנות לאומנות.
נאוה: אני חושבת שדרך אומנות  דרך סרטים, דרך ספרים, דרך מאמרים, אפשר בהחלט ליצור איזשהו שינוי חברתי, אפשר להביא למודעות חברתית מאוד גדולה.
מגנוס הלגרן: כל האמנויות: קולנוע, ספרות, טלוויזיה, אם הן נעשות על ידי אנשים בעלי מחויבות לשינוי ושיפור החברה, זה יכול להיות כוח חזק מאוד. ואני חושב שבמיוחד קולנוע יכול לעשות את זה.
קריינות: אז האם לאומנות או בפרט לקולנוע יש את היכולת להשפיע ולהוביל לשינוי פוליטי?
מתוך הסרט "ג'זר": אצלנו, צריכת תרבות רק היתה מהצד הישראלי, את צריכה להיות הבוס של עצמך.
קריינות: האם סרט יכול להוביל לסולידריות בין קבוצות שונות בחברה?
ברק כהן: אני הרי הורשעתי בגין כתיבת שיר. זאת אומרת שאומנות, יש לה את הכוח להביא מטעם השלטון את העמדה שזה מפריע, אומנות היא מרחב הרבה יותר פתוח להביע דעות, להנגיש רעיונות, לתאר מציאות, לחשוב על אלטרנטיבות, אז באופן טבעי אומנות זה כלי משמעותי מאוד.
מתוך הסרט "מלכת הממתקים שבעזה": חשבתי שהפרס יהיה גלידה לכל החיים או משהו, אבל המפעל? אני אוכל לעשות מה שאני רוצה!
-כן... המפעל הופצץ ב-2014 אבל, נבנה הכל מחדש. פעם היינו מוכרים המון גלידה וממתקים בגדה, אבל שנים שישראל לא מרשה לנו לשווק בגדה.
מתוך הסרט "לשכוח מאיפה שבאתי": מאיפה? מאיפה הבן אדם הזה נפל עלי? אמרתי, מה לו ולי? אני בכלל מה... הוא בן אדם מסודן, מה פתאום החליט הבן אדם, יעני, כל כך לקחת את זה עליו? סידר לי את החדר, לקח אותי לעבודה. הוא עבר איתי, מה זה גיהנום, רק אלוהים יודע.
נאוה: באופן שכולם צועקים "אנחנו נגד הגירוש" ועושים הפגנות והכל נורא רועש וכועס ומיליטנטי כזה - ופה זה בא ממקום אוהב, ממקום של אהבה של שני אנשים שמאוד מתחברים אחד אל השני והוא לא בא ממקום של להגיד – זה לא טוב וזה כן טוב, אלא, אני כזה ואני כזה ואנחנו יכולים להתחבר ובוא נראה מה זה עושה ביחד ומה זה אומר הלאה.
קריינות: פסטיבל סולידריות מתקיים זו השנה השישית. הפסטיבל מציג מבחר רחב של סרטים מהארץ ומהעולם - עלילתיים ותיעודיים, המתעסקים בסוגיות מרכזיות בנושא זכויות אדם ובמאבקים חברתיים-פוליטיים.
דני וילנסקי: הפסטיבל מאוד גדל, מאוד התפתח, הוא מאוד התרחב גם מבחינת הנושאים שהוא עוסק בהם, הוא לא עוסק רק בנושא של כיבוש, אלא גם בנושאים של הקהילה הגאה, שהצלחנו להשיג שני סרטים מצויינים, איכות הסביבה, שחיטות שלטונית, סחר בנשים, עונש מוות.
ברק כהן: יש הרי איזושהי מציאות שבה עולם התוכן של זכויות אדם, יחסי כוחות בחברה, השיח האינטלקטואלי הזה, הוא מצוי בקרב ההגמוניה, הוא לא נועד להגמוניה, הוא נועד למי שזקוק לזכויות, לא זקוקים לזכויות פה בטברנה של מרכז תל אביב  בסינמטק.
קריינות: אז כן, רוב מי שמגיע לכאן הוא הקהל המסורתי של הסינמטק - "המשוכנעים". אז איך באמת אפשר להגיע לקהלים נוספים בעלי דעות מגוונות ואף סותרות?
גדעון: אני חושב שגם אם ינסו להקרין סרטים כאלה נגיד בבתי ספר, אז אין לי שום ספר שישימו לזה רגליים וימנעו את זה. זכויות אדם זו מילה גסה פה במדינת ישראל היום.
אסתי: זה רק עניין של חינוך, פשוט חינוך בבתי ספר.
קריינות: בשנה האחרונה הפסטיבל יצא אל הפריפריה ומידי חודש הוקרנו סרטים, התקיימו הרצאות ודיונים עם הקהל בנושא זכויות אדם.
דני וילנסקי: פרויקט שנקרא 'סולידריות בפריפריה' שנעשה בשיתוף עם ארגון 'מזון' ארגון אמריקאי שעוסק ברעב, עוני ואי ביטחון תזונתי, אנחנו פועלים יחד איתם בפריפריה מקריית שמונה ועד שדרות, אנחנו מקרינים סרטים במקומות קטנים, בחינם ומביאים מרצים ואנשי החברה האזרחית לדבר עם הקהל, וזאת דרך נפלאה, ואנחנו גם רואים במקומות מסויימים תוצאות.
ברק כהן: כמה שיותר אנשים שיש להם מודעות, ופריווילגיה וכלים יצאו החוצה ויסבירו וילמדו ויחזיקו יד ביד, זה לא רק לדבר על סולידריות אלא זה גם להגשים אותה.

סוף תמלול הכתבה: פסטיבל סולידריות: נאמנות לאמנות
 
 

הוספת תגובה לכתבה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס