תמלול הכתבה: לוהאר והלל: "רוצים שירות לאומי במקום צבא"

קריאות: חייל הקשב, אפשר גם לסרב!
אדם ברחוב: זה מה שאתם! אתם בושה, אתם בוגדים! אתם בוגדים באחים שלכם ו... אין מה להגיד, תתביישו!
קריאות: הכיבוש הוא טרור, שום תירוץ לא יעזור!
אדם באוטו: חרא של בן אדם! זבל זה מה שאתה!
הלל גרמי: אני מוכן לשלם מחיר של לשבת כמה חודשים בכלא, בתור המחיר שאני מוכן לשלם על המעשה של אי ציות אזרחי נגד הכיבוש. אני חושב שאנחנו הגענו בישראל למצב שלחלוטין מצדיק אי ציות אזרחי. ישראל במדיניות שלה בגדה המערבית וברצועת בעזה חצתה את כל הקווים האדומים, תחת כל משטר, אני מאמין שאנחנו צריכים שיהיו לנו קווים אדומים שמעבר להם אנחנו לא נהיה מוכנים יותר לשתף פעולה עם המשטר, במיוחד שהמשטר בישראל כבר 50 שנה הוא, למעשה, משטר לא דמוקרטי ששולט במיליוני אנשים שלא זוכים להיות חלק מתהליך קבלת ההחלטות לגביהם.
לוהאר אלטמן: בשנתיים האחרונות יצא לי ללמוד עם תלמידים גם מהרשות הפלסטינית וגם מעזה. ונחשפתי לזה שהתמונה מעוותת משני הצדדים. המידע שהם מקבלים הוא מאוד מאוד רחוק מהמציאות, אבל גם המידע  שאנחנו מקבלים הוא מאוד רחוק. ואני חושבת שאין דיאלוג, לא בתוך החברה שלנו ולא בתוך החברה שלהם. וזאת הנקודה שאנחנו צריכים לדבר עליה.
הלל גרמי: כל הקונספציה שכולנו נותנים תרומה לחברה היא קונספציה מאוד חד-צדדי. כי מי שמתגייס היום זה שני שליש מהיהודים בגיל גיוס. במקום להסתכל על החברה כיהודים נגד ערבים, נסתכל על החברה ככל האנשים שחיים בין הים לירדן. אתה רואה שחיים כאן 13 מיליון אנשים ובערך שליש מהם מתגייסים כל שנה בשביל לשמר את המצב הלא שוויוני שאומר שמדינת ישראל שולטת ב-13 מיליון אנשים למרות שרק 8 מיליון מהם זוכים לזכות בחירה. אז בעיניי זה לא תרומה לחברה, זה תרומה לקבוצה הפריבילגית שלך, ששולטת בין הים לנהר.
לוהאר אלטמן: אני מאוד ארצה לעשות שירות לאומי, כי אני מאמינה, שתרומה למדינה יכולה להיות בדרכים שונות, והמסגרת הצבאית לא תואמת את הערכים שלי, לא תואמת את האמונה שלי, של איך שהחברה הישראלית צריכה להיראות. ואני חושבת ששירות לאומי הוא משמעותי יותר במה שאני יכולה להביא דרכו. ואני מבינה שיש אחרים שיכולים לתרום יותר דרך הצבא ואני יכולה לתרום יותר דרך השירות לאומי ואני רוצה לעשות את זה.
מתן הלמן: זה ממש מוזר לי לבוא ולדבר. לפני רגע הייתי בצד שלכם ועכשיו אני פה ומדבר אליכם. אני ממש ממש גאה בכם. בימים כאלו ממש, זה קשה לעשות את המעשה הזה.
אמא של הלל גרמי: אז נראה לי באמת שאת המעשה הזה כבר עשיתם שלא תשכחו להקשיב ולשוחח גם עם אחרים. להיות צודק לבד זה בעיה. חושבת שאתם הלכתם עם האמת שלכם, שזה מאוד חשוב. צריך להקשיב ולראות ולשוחח עם האמיתות האחרות, זה אולי יכול לעשות את הטרנספורמציה הלאה.

סוף תמלול הכתבה: לוהאר והלל: "רוצים שירות לאומי במקום צבא"

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס