תמלול הכתבה: סולידאריות בשוליים

מגיש: תנועות וארגונים רבים בAחברה האזרחית, מנסים לקדם תוכניות משותפות ליהודים ולפלסטינים אזרחי ישראל, במטרה לסיים את הסכסוך ולקדם צדק ושוויון. אולם, קהילות מוחלשות הן על פי רוב לא קהל יעד של תכניות אלה. השבוע, התקיים יום עיון בו הוצג מודל חדש לשותפות, שבבסיסו האמונה כי שינוי חברתי משמעותי, שמערער על הסדר הקיים, יכול וצריך לצמוח משולי החברה. ההנחה היא, כי דווקא שם יכולים להיווצר חיבורים אמיצים ומאבקים משותפים. הנה קולות מיום העיון.

מרים דרמוני שרביט: השימוש למשל במילה קולוניאליזם בנוגע לציונות, הוא משהו שיגרום לרוב הציבור היהודי בישראל, לסתום את האוזניים שלו לחלוטין. ואולי תגידו שזו האמת שלכם ומבחינת שני הארגונים (סדאקה-רעות והמהפך) הציונות היא קולוניאליזם ולכן אי אפשר פה לטאטא מתחת לשטיח. אני חושבת שאם זה סותם את האוזניים וסותם את הלב זה לא יעיל לנו, אנחנו ככה לא נקדם חברה משותפת.

יעל ברדה: את לא מדברת על חבר'ה מרעננה ורמת השרון, זה לא החבר'ה של רחביה, אין להם בעיה לשמוע את המילה קולוניאליזם. תכלס גם הרבה פעמים יש התמודדות ממש חד משמעית עם הסיפור הזה, והרבה פעמים הבנה שאומרת, "רגע אבל נלחמנו, נלחמנו, ניצחנו, היינו חייבים להילחם על שלנו, זה המצב ואין אופציה אחרת" זאת אומרת מה שנקרא "ערבים מבינים רק כוח". ומתוך הנקודה של לדבר משם, אז את יכולה לדבר עם היומיום ועל הפרקטיקות של היומיום ולא צריך לפחד בכלל לדבר על המציאות ואיך שהיא נתפסת מבחינת הציבור הפלסטיני. ואני חושבת שגם ממקום מוסרי שמדברים על שוויון צריך לדבר את האמת. גם הקהילות האלה משקרים להן המון שנים, כאילו זה חלק מהעבודה של הממסד כל הזמן משקרים להם משקרים להם שהפלסטינים לקחו להם את העבודה, משקרים להם שמייצרים את הגבולות בשביל הביטחון. כל הזמן יש שקר בתוך שקר בתוך שקר, שמשפיע על החיים שלהם ומדרדר את מצבם בצורה קיצונית, ופתאום כשבאים ומדברים ואומרים "אוקי, זאת התפיסה שלי", זה לא רק עניין של לקבל נרטיבים, זה לא רק עניין של אמפתיה, זה עניין של לפתוח את העיניים ולגלות "רגע המדינה הזאת שאני האמנתי בה, הממשלות האלה שאנחנו האמנו בהן שיקרנו לנו פגענו בנו". וזה גילוי שיש בו המון כאב אבל המון המון עצומה.

מגיש: תיעוד מלא של יום העיון יועלה בימים הקרובים לאתר הטלוויזיה החברתית.

סוף תמלול הכתבה: סולידאריות בשוליים

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס