תמלול הכתבה: מפגש משותף על חורבות הכפר מיעאר

חסיה חומסקי פורת: היה כאן יישוב פלסטיני, שאני מצרה את צערם של אלה שגורשו מכאן ואת זה שהחריבו את הבתים ואני חושבת שכן צריך, אני מאוד בעד זכות שיבה.
יובל אברהם: זאת חסיה והיא יהודייה שמכירה בזכות השיבה של הפליטים הפלסטינים, וזה מפתיע במיוחד כי חסיה היא גם תושבת יעד, מושב בגליל שנבנה על אדמותיו של הכפר הפלסטיני מיעאר שנכבש ב-48'. גם בסקר שהתפרסם לאחרונה על ידי מכון סמית' עולה כי מעל לרבע מתושבי הגליל היהודים יסכימו לזכות השיבה, כל עוד ולא תפגע באף יישוב יהודי קיים.
עבד נמארנה: יש היום קבוצה ביעד שתומכת בהקמת ישוב חדש על חורבות הכפר שנהרס ב-48'.
קריינות: יצאנו לסיור שאירגנה עמותת זוכרות בין שרידי הכפר מיעאר ושמענו על מאבקם של העקורים וצאצאיהם לשוב אליו ועל הקשר שנרקם בינם לבין תושבי יעד הסמוכה.
עמר אע'באריה: נעבור ליד השרידים של הבתים, נעבור ליד בית הקברות ובני מיעאר ישתפו אותנו בידע שיש להם ובזיכרון של הדור הראשון שהיה רגיל לגור כאן.
ע'אזי שחאדה: אני ע'אזי, אני אחד הפעילים פה של המקום, אני בן הכפר מיעאר, אני פליט עכשיו בכאבול, רוב המשפחה שלי פליטים בלבנון. אנחנו מחפשים דבר אחד, שהחברה פה ביעד יצאו פעם אחת ויגידו בפה מלא: "יש לכם זכות לגור לצדינו".
קריינות: בעבר נפגשה קבוצה קטנה של תושבי יעד ועקורי מיעאר לדיאלוג בנושא השיבה ושם הם פעלו במשותף לשמירה על בית הקברות ואדמות הכפר ההיסטוריות.
חסיה חומסקי פורת: אני הרבה שנים הייתי חלק מהמאמצים לעשות כאן דיאלוג בין אנשים מיעד לבין צאצאי מיעאר כחלק מהתפיסה שלי בכלל שצריך לעשות לא מה שנקרא דו קיום אלא קיום משותף.
קריינות: קבוצת הדיאלוג התנגדה לתוכנית של תושבי יעד להרחיב את המושב על אדמות נוספות של מיעאר.
עבד נמארנה: הייתה תוכנית של היישוב יעד להרחיב מזרחה, לבנות שכונה חדשה.
חסיה חומסקי פורת: הגשנו התנגדות להרחבה כי אמרנו שצריך לדון וצריך לוותר על הבתים האלה. היישוב הסכים והקבוצה הסכימה ובאמת הגענו להחלטה שלא בונים על המגרשים האלה ואז התחלנו את התהליך הדיאלוגי שנמשך ארבע שנים.
עבד נמארנה: פתחנו פתח קטן לדעתי שיצרנו, כל התוכנית כמעט הורדנו שלושים מגרשים מהתוכנית הזאת ותוך כדי גם גידור, היישוב (יעד) עשה גידור לבית הקברות. זה דיאלוג אזרחי, אזרחים מול אזרחים, לא מערבים פוליטיקאים וכל העניין הזה.
קריינות: ואכן, במישור הפוליטי, הדברים נראים אחרת לגמרי.
רון שני: מיעאר לא קיימת יותר, אין שטח שנקרא מיעאר. המציאות השתנתה ולא חוזרים אחורה שבעים שנה ומנסים לבטל את מה שהיה לפני שבעים שנה, אי אפשר.
קריינות: לפני כשנתיים הוקמה קבוצת נוער מעקורי מיעאר שיצרו סרטון העוסק בשיבה שלהם אל הכפר.
מתוך הסרטון: אני לא אשאר פליט. סבא שלי נולד פה ואני אחזור לחיות פה. שיבה היא זכות – לא חלום. מיעאר לפלסטינים ולא לציונים. שבים לזכות השיבה.
קריינות: הנכונות של חלק מתושבי יעד להכיר באסון הפלסטיני מעוררת תקווה, אבל במציאות כמו במציאות לא חסרות מחלוקות.
חסיה חומסקי פורת: הייתה אמירה כאן מיעאר לפלסטיניים ולא לציונים, אם אנחנו מדברים על שיתוף ועל שילוב אז אנחנו, זה בעצם אותו משחק משני הצדדים שהוא מאוד בעייתי בעיניי.
משתתף בסיור: יעד - זו שגזלה את האדמות של מיעאר זה עובדה.
ע'אזי שחאדה: אנחנו פה הפליטים, אנחנו לא מחפשים זכות היסטורית, הזכות ההיסטורית ידועה, מה שאנחנו רוצים, אנחנו רוצים לגור לידכם, לחיות ביחד, יש מקום לכולנו.
חסיה חומסקי פורת: אני מאוד בעד זכות שיבה, אני לא חושבת שמבחינה פרקטית זה יכול להתקיים, זאת אומרת להביא את כל הפליטים לכאן ולהושיב אותם כי זה פרקטית אין מקום וכולי, אבל אני כן חושבת שצריך קודם כל להכיר בזה, להכיר בעוול שנעשה.
טארק הית'ם: מבחינתי ואיך שאני מסתכל על זה המאבק הוא מאבק פוליטי, הוא מאבק על אדמה, הוא מאבק על גיאוגרפיה אבל במהותו עומד הבן אדם. והאנשים שאני מדבר עליהם זה לא רק אני ולא רק הפלסטיניים שגרים פה, אלא גם בן דוד שגר בנהר בלד בלבנון, בן דוד שלשעבר גר בירמוך בסוריה, אין לנו את הזכות לוותר על האדמה פה ואין לנו את הזכות לוותר על הזכות שלאנשים שיש להם שייכות פה, כמו שיש לי את השייכות פה.
עמר אע'באריה: אני מכיר את הישראלים שמוכנים באמת למודעות ולהכיר אפילו בנכבה ואפילו להתנצל בפניה, בפני הפלסטיניים על הנכבה, אבל כשמדברים על התיקון ועל הפתרון ועל השיבה אומרים עד כאן.
יובל אברהם: אז כן, הדרך מהכרה בזכות השיבה לקידומה בפועל כנראה עוד ארוכה, אבל אולי עצם זה שיהודים ופלסטיניים נפגשים על חורבותיו של כפר פלסטיני כדי לחשוב יחד על פתרון, שיבה, תיקון, מהווה כשלעצמו איזה ניצוץ חיובי של שינוי שמתחיל מלמטה.
מיכאל קנוסוב: למדתי מה המשמעות של נכבה. לא הבנתי ולא רציתי להבין וגם השתדלו שאני לא אבין. נפתחו לי העיניים, אני מבין יותר טוב את הצד השני של המטבע ואני מבין עד כמה אנחנו חיים במדינה שאינה צודקת, וזה מה שאוכל אותי.

סוף תמלול הכתבה: מפגש משותף על חורבות הכפר מיעאר
 
 

הוספת תגובה לכתבה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס