תמלול הכתבה: התנצלות בשם חסיד אומות עולם

קריינות: עצי האורן הסמוכים כאן ביער מסתירים מהציבור הישראלי סוד. סוד, שאריק אדר, בנו של חסיד אומות עולם, החליט לחשוף בפנינו. את היער נטעה הקרן הקיימת לישראל לכבוד אביו, באסטיאן יאן אדר, שהציל מאות יהודים במלחמת העולם השנייה ונרצח על-ידי הנאצים. 1100 עצים נטעו על חורבות הכפר הפלסטיני בית נתיף.
עמר אע'באריה: בבית נתיף עצמו, היו בו כ-2500 תושבים, שגרו עד 1948. היו בו כ-500 בתים, כולם הרוסים לגמרי חוץ מכמה שרידים. אנחנו בעצם בתוך בית הקברות. הרוב המוחץ של הבתים היו כאן על הגבעה הזאת וגם על המדרון מסביב. בבעלות תושבי בית נתיף היו כ-45,000 דונם אדמה.
קריינות: מסתבר ששממה לא הייתה כאן, כפי שנהוג לספר וללמד, אלא כפר שוקק חיים, שמדינת ישראל החריבה וגירשה את תושביו.
אריק אדר: לא היה כאן מדבר, היתה כאן קהילה פלסטינית משגשגת, קהילה שגורשה בכוח. העצים ניטעו בשם אבי, אדם שנאבק למען הזכות האנושית לחיים. אף פעם לא היתה לנו ההזדמנות לשאול אותו מה היה חושב על כך, אבל אני בטוח למדי לאור הידוע לנו על עקרונותיו המוסריים, הוא היה מזדעזע מעיוות מחריד זה של האמת והצדק. קק"ל היתה שותפה לטיהור אתני ואני מתבייש לראות ששם אבי נקשר לזה.
קריינות: הפרקטיקה של קק"ל לגייס תרומות מיהודי העולם לשם נטיעת יערות על חורבות כפרים פלסטיניים מתחילה להחשף. כך לדוגמה בשנת 2015 משלחת של יהודים מדרום אפריקה הגיעו להתנצל בפני פלסטינים תושבי הכפר לוביה שנמצא כיום מתחת לשורשי העצים של יער לביא.
רוזה מנוים: הכפר הזה, לובייה, היה מקום של חיים, חיו כאן משפחות, היו עצים, בארות מים ובתי תפילה. אנחנו, ילדיכם יוצאי דרום אפריקה, הגענו לכאן, לכפר הזה לובייה, להודות בעוול שנעשה לכם בהיסח הדעת על ידינו.
שרין אוסדין: הכסף שתרמנו לקק"ל קנה את הזרעים שגדלו לעצים האלו שמכסים את בתיכם, בארותיכם והמקומות הקדושים שלכם.
סול מוסקר: תרומה זו ניתנה לפני שהבנתי את התפקיד האמיתי והנסתר ששיחק קק"ל בישראל-פלסטין.
אריק אדר: במקום לחפות על חטאיה בעזרת קק"ל, במקום להתכחש לעברה, טוב תעשה ישראל אם תקום סוף סוף ותכיר בחטאים שחטאה מיום הקמתה, תביע חרטה כמיטב המסורת היהודית ותחתור לכפרה על ידי תיקון העוולות שעוללה לפלסטינים. אני מקווה לחיות ולראות "ועדת אמת ופיוס" בישראל ופלסטין. אם אמנם תקום ועדה כזו, אשמח לנטוע עוד 1100 עצים בישראל.

סוף תמלול הכתבה: התנצלות בשם חסיד אומות עולם
 
 

הוספת תגובה לכתבה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס