תמלול הכתבה: התרגיל של כיכר אתרים

כתבת: אני נמצאת פה היום בכיכר אתרים, אחד האתרים המפוקפקים של העיר תל אביב-יפו. גוש בטון שהונח על הים ומסתיר אותו מאלה שהולכים בעיר. כששמעתי שאחרי 40 שנה העירייה עומדת לטפל בכיכר המוזנחת, החלטתי להצטרף לדיון של ישיבת מועצת העיר בנושא.
מתוך ישיבת המועצה: לאחרונה הועלו ספקות מהותיות  לגבי זכויות הבניין בעיר
קריינות: ולשמוע מדוע חברת המועצה ציפי ברנד פרנק דורשת לעצור את התוכנית בדחיפות.
ציפי ברנד פרנק: מועצת העיר החליטה למעשה בחודש יולי החלטה שערורייתית, לתמוך במכירת החניון. חניון כיכר אתרים – שזה חניון ציבורי, למכור אותו ליזמים. עיריית תל אביב מחזיקה ב-75 אחוזים מהחניון, היזם מחזיק ב-25 אחוזים, 23 אחוזים ולמרות זאת עיריית תל אביב החליטה להיפטר מחלקה בחניון הזה.
כתבת: איזה מין מגדלים אלה?
ציפי ברנד פרנק: מדובר במגדלים שמיועדים לעירוב שימושים, למלונאות ולדיור, מגדלים שבעיקר ישרתו אנשים עשירים מאוד מאוד, יש כאלה שאומרים אפילו דירות רפאים של תושבי חוץ, לא תושבי העיר. כי מי יוכל לממן מגורים מערבית לירקון? אנחנו מודעים למחירים של דיור בתל אביב עצמה. ברגע שיאשרו בניה של 40 קומות על כיכר אתרים למעשה כל הבניינים ליד זה, כל המלונות ליד זה יבקשו, מאותו תוקף, הגדלה או, בעצם, הגדלת אחוזי הבניה ובניה של קומות נוספות וכל קו החוף של תל אביב עתיד להשתנות.
קריינות: מי שעוד נכחה בישיבה היא עו"ד גבי לסקי, מסיעת מרצ, שתחילה תמכה במכירת החניון ותכנית המגדלים אך בישיבה האחרונה הצטרפה למתנגדים.
גבי לסקי: התכנית בכלל לא עברה  את הולחו"ף - את הוועדה לחוף ימי. מה שזה אומר שלא ניתן לבנות בקרבת החוף מבלי שיש חוות דעת מלומדת ומעודכנת לגבי הולחו"ף. על אף שבמהלך הדיונים  בוועדה המקומית השאלה עלתה, האם התכנית עברה ולחו"ף, נאמר באופן חד משמעי שכן ,כך בפרוטוקולים.  זה תמוה שמאוחר יותר זה התגלה שאכן אף אחד לא פנה לולחו"ף, התכניות לא עברו את הולחו"ף ומלכתחילה רק בשל העניין הזה כבר צריכים לפסול את כל התכניות.
כתבת: אני יושבת פה עם שני פעילים וותיקים, ליאור קיי וזהבה ארזואן,  שהחליטו לקחת את המאבק הספציפי הזה צעד אחד קדימה ולהתארגן, פעילות אזרחית משותפת של כלל מאבקי העיר.
זהבה ארזואן: התושב לא יודע איך הוא מתנגד. הוא לא יודע בכלל מה הולכים לעשות לו ולשנות. אז פתאום הוא מקבל איזו שהיא הפתעה וזה בעצם המטרה שלנו פה. להגיד לעירייה – זה לא היזמים במקום ראשון, יש כאן תושבים, יש פה אנשים  שחיים ואתם לא רואים אותם.
ליאור קיי אבישי: העירייה מצליחה בכל מיני טריקים לצמצם את המעורבות של התושבים למינימום. קודם כל העיר היא של התושבים.
זהבה ארזואן: אנחנו לא נגד בניה, אנחנו אומרים שהבניה צריכה להיות מתוכננת נכון.
קריינות: רציתי לראות מי יזם את התכנית. חיפשתי את שמותיהם של היזמים - עמיר בירם ואריאל רוטר מחברת JTLV, כדי לנסות ולהשיג את תגובתם. להפתעתי גיליתי שהיזמים מעורבים בפרשה אחרת שעלתה לכותרות: היקב בראשון לציון. נשאלת השאלה – האם זו שיטה? וכך היא עובדת: מוצאים נכס ציבורי יקר ערך שלעירייה יש בו עניין מיוחד. מציעים עבור הנכס מחיר גבוה מההערכה השמאית ומזו שהגישה העירייה. מקורב בעירייה, קונים את הנכס. מבקשים להגדיל את עתודות הבנייה ב-50% לפחות ולא מעבירים את התכניות החדשות בוועדות הרלוונטיות. משיגים את אישור העירייה. המחיר הגבוה שהוצע עבור התכנית, הופך למחיר נמוך עבור הפרויקט החדש.
מחברת JTLV  נמסר כי חלקה של עיריית תל אביב בחניון כיכר אתרים נרכש בהתאם לשומת העירייה. כיכר אתרים לא הוחרגה מתכנית המתאר העירונית, שקובעת שמגבלת הקומות בכיכר תעמוד על 40. ושבתכנית באתר שלהם הוצגה מפורשות תכנית המגדלים ושיתכן שיש הדמיות שבהן רואים רק חלק אחד של הפרויקט, שלא כולל את המגדלים. שימו לב, זו ההדמייה היחידה באתר של חברת  JTLV, כמו שניתן לראות כיכר אתרים מתחילה בדיוק במקום שבו ההדמייה נגמרת.
כתבת: אז במקום כיכר אתרים שנמצאת כאן, ממש מאחורי, גוש בטון שננטש והוזנח במשך עשרות שנים והסתיר לכולנו את הים, אנחנו הולכים לקבל שלושה מגדלים ענקיים. את הים נראה מבעד לחריץ קטן, ואת המעבר אליו נעשה דרך מרכז קניות.
דדי אפרפלד: יש פה תאוות בצע של העירייה, יש פה גזלה של הים, שהים תמיד ביטא משהו עממי, היה בילוי שווה לכל, מקום שבו גם העשיר וגם העני בעצם שווי זכויות. העירייה הולכת לקחת את זה ולשים שם מגדלים, שעשירים שישלמו מליוני שקלים ישבו והים יהיה שלהם.

סוף תמלול הכתבה: התרגיל של כיכר אתרים
 
 

הוספת תגובה לכתבה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס