תמלול הכתבה: מטווח 24

מגיש: שישה קילומטרים של חוף ים באזור ראשון לציון, שייכים למשרד הביטחון המקיים שם מטווח של פגזים וחומרי נפץ. בקרוב יחידת חוף קטנטנה תעבור לרשות הציבור. מטווח 24 - הכתבה המרכזית.
קריינות: מימיו של נחל השורק זורמים עד לים התיכון, כאן בשפך נראה שדבר אינו יכול להפר את השלווה והרוגע.
מבקר בחוף: כל החוף שומם. אף פעם לא פחדנו, רגילים לזה כבר, שנים.
קריינות: מטווח 24 ממוקם בין שפך נחל השורק והחוף הציבורי של עיריית ראשון לציון, את עיקר זעמו הוא מפנה כלפי הים. כשהוקם לפני 60 שנה הפצצות היו קטנות יותר וחכמות פחות, אוויר והיין והשפה העברית הסתתרה לה איפשהו הרחק הרחק מעבר לדיונות החול החשופות והזהובות.
תומר מירז: אני בשירותי הארוך בצה"ל יצא לי לא פעם לעסוק פה במטווח בכל מיני פעילויות, שלא צריך לדבר עליהן עכשיו, אבל המטווח הזה משמש לבדיקה של כל מיני דברים.
אלי שוורצברג: אנחנו פועלים נקודתית, ברגע שחלילה, אנחנו רואים איזה חפץ כזה או אחר שהוא חשוד כחומר נפץ אנחנו מיד קוראים לחבלן משטרה, סוגרים את מהמקום ועובדים על פי כל ההנחיות הביטחוניות. ולאחר שהקבלן משחרר לנו את השטח, הרחצה חוזרת אל הציבור.
קריינות: יש משהו ישראלי כל כך באנומליות הזאת. כאן נופשים חשופים ופגיעים, ושם ברקע הפצצות נופלות.
מבקר בחוף: זה נותן איזו הרגשה של ביטחון, שיש מי ששומר עליך מאחורי הגב שלך.
קריינות: לא כל צב או דולפין הנפלטים על החוף חייבים את מותם למטווח הסמוך, אבל כאשר בסוף יום של הרעשה כבדה נאספים בקו החוף מקבץ צבים הפוכים על גבם, קשה לייחס את זה לנטיות האובדניות של בעלי השריון.
אהרון דותן: כל בעלי החיים הימיים, מדגים גדולים ועד לסרטנים קטנים מאוד, כולם ללא הבחנה נפגעים.
קריינות: לא ברור למה מטווח של ארטילריה כבדה, צריך להיות ממוקם באזור צפוף אוכלוסין במרכז הארץ, או אולי בעצם כן, בכל מקרה ליחידה שמפעילה אותו יש מטווח נוסף ומיותם בדרום הארץ.
אלי שוורצברג: אם אתה תבוא לכאן, לחוף ראשון לציון, בימי שבת או חגים, בעונה, לא נעים הצפיפות היא אדירה.
קריינות: יש בשורה לתושבי ראשון הנדחסים מידי קיץ לרצועת חוף צפופה של 800 מטר. כבר השנה ניתן יהיה להתרווח בעוד 150 מטר של חולות לבנים, שהיו אך אתמול מרמס לפגזים ונפלים.
אלי יהלום: בעיר ראשון לציון יש רצועת חוף אחת מהיפות שיש בארץ, כמעט כל ה-6, 7 קילומטר האלה מוחזקים על ידי הצבא היום, העירייה והציבור נהנים אחר ורק מ- 800 מטר. אנחנו רצינו 3 קילומטר מתוך ה- 6 קילומטר. לאחר משא ומתן כזה ואחר עם משרד הביטחון הקצו לנו, והתירו לנו 150 מטרים בלבד.
קריינות: בעירייה כך נראה, שמחים על הפירור שקיבלו, גם אם הם אילו שצריכים לשאת בעלויות הכבדות.
אלי יהלום: בשלב הזה העירייה לקחת על עצמה את האחריות לנקות את השטח הזה, העלות היא כמה מיליונים טובים. והייתה סוג של עסקה של "הכל או כלום".
קריינות: מעבר לגדר הפרוצה של מטווח 24 משתרע חוף ודיונות אין סופיות המשקיפות לים, חלומות הרטוב של כל יזם נדל"ן. על פי התוכניות עד שנת 2030 אמור משרד הביטחון לפנות את כל שטח מהטווח לטובת עיריית ראשון לציון.
אלי יהלום: העירייה לדעתי לא תוכל בהיקפים האלה, ודאי לא בתקציביה, לנקות את השטח הזה.
תומר מירז: אני מעריך שישווקו את השטח ליזמי נדל"ן ותשתית.
אהרון דותן: כדאי שאנחנו נפעיל מחשבה כבר היום, כדי איך לנצל את האזור הזה בצורה שתהיה טובה גם לבני האדם, וגם לחי ולצומח שנמצאים כאן.
אלי יהלום: העירייה לא הולכת לעשות שם בינוי מסיבי, בכלל להביא לציבור שטח של טבע עירוני, צריך למצוא את האיזון בין פיתוח לבין שימור ויש שם ערכים שכדאי מאוד לשמור עליהם ואני מאמין שאנחנו נמצא את האיזון.
תומר מירז: כבר היום צריך לנסות ולהילחם חזק שהחלק הארי מהשטח יישאר בתולי כמה שיותר, בראייה מפוקחת זה סיכון גדול ליזמי נדל"ן אין שום ספק וצריך להילחם בזה בכל הכוח.
קריינות: המצב בשטח עכשיו הוא שצבא ההגנה שומר מישראל, וזהו בהחלט פרדוקס מוזר. מצד אחד האינטרס של שימור השטחים הפתוחים והריאות החשופות, ומנגד הרצון להנגיש את השטח לכלל הציבור. שהניסיון המר מראה שבסופו של תהליך כזה תתכסה חמדת הטבע בבטון, אספלט או זבל.

מגיש: הנה תגובת רשות הטבע והגנים: "האזור המדובר אינו שמורת טבע אלא שטח צבאי סגור ולכן מעולם לא ביצענו בדיקות במקום ואין לנו אומדן או ידע האם נגרם נזק לאזור או לבע"ח, אם בכלל. הפעולה היחידה שאנו מבצעים בשטח היא בדיקת קיני ההטלות של צבי הים. מספר ההטלות הוא תקין לחלוטין ולא נתקלנו בנזק שנגרם לצבי הים בשל סמיכות המטווח."

סוף תמלול הכתבה: מטווח 24
 
 

הוספת תגובה לכתבה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס