תמלול הכתבה: ד"ר שלמה סבירסקי – על הקרבה לעוני

שלמה סבירסקי: עשינו את המחקר על "קרבת העוני" בישראל, כי רצינו לבדוק באופן מעשי, האם יש הבדל משמעותי בין אנשים שנמצאים מתחת לקו העוני, ושעליהם מדברים בדרך כלל, כאשר מדברים על העוני, ובין אנשים שנמצאים קרוב אליהם, טיפה מעל הקו, ושעליהם אנחנו לא יודעים הרבה, ושעליהם מדברים פחות.

עוני זה... מדובר על אנשים או משקי בית, שההכנסה שלהם, או של פרט או של משק הבית, חצי מן ההכנסה החציוניות של משקי הבית או של פרטים בישראל.

הכנסה החציונית היא אותה הכנסה שחצי מהאוכלוסייה משתכרת עד אליה, וחצי מעליה.

אם אני רוצה לקחת את קרבת העוני, אני לוקח את האנשים האלה ומוסיף להם אנשים שההכנסה שלהם גבוהה ב25% מן ההכנסה של קו העוני.

מסתבר גם ועוד מעט נדבר על זה יותר, שרמת החיים שלהם היא לא שונה משמעותית מזאת של האנשים העניים. ואז, אם אני סוכם אותם, יש לי 18 ועוד 8, זה 26%. זאת אומרת 26% מהאוכלוסייה בישראל הם או מתחת לקו העוני או בקרבת העוני.

שלמה סבירסקי: מבחינת רמת החיים שלהם, ההוצאות שלהם בעיקר על בריאות ועל חינוך, הם לא שונים מהותית מרמת החיים של אנשים שחיים בעוני, בדקנו במיוחד, שני דברים שהם לטעמינו, זה מה שמפריד בין מעמד בינוני, למי שנמצא מתחת למעמד הבינוני, וזה הוצאות על חינוך, והוצאות על בריאות. אני אפרט. מה זה הוצאה על בריאות? כולנו משלמים דמי בריאות לביטוח הלאומי, אבל, כיוון שסל השירותים שאפשר לקבל תמורת דמי בריאות, אינו זוכה למימון מלא מצד המדינה, בנוסף למה שאנחנו תורמים, יוצא שמשפחות רבות קונות בנוסף לדמי הבריאות, קונות ביטוחי בריאות, משלימים ופרטיים. משלימים זה אומר שזה של קופות החולים, פרטיים זה של חברות ביטוח.

מה שמצאנו זה שאנשים שהם בקרבת העוני, קונים פחות מכולנו, ומה שהם קונים זה דומה יותר למה שקונים אנשים מתחת לקו העוני. ההשלכות של הוצאות נמוכות על חינוך, כולל בלתי פורמלי, ועל ביטוחי בריאות נוספים, היא שיש סיכוי רב שהילדים של אותם משפחות יהיו בדיוק באותו מצב, בדור הבא.

אם אני רוצה שהילדים שלי יגיעו נגיד להשכלה גבוהה אוקי, אני צריך שתהיה לי אפשרות, שיתקבלו, יכנסו לבית ספר טוב, שילמדו במסלול טוב, (לא מובן) שיעשו פסיכומטרי טוב.

אם אני לא יכול לעשות את זה, הסיכויים שלהם להגיע להשכלה גבוהה ולהגיע לתעסוקה שיש איתה שכר טוב, ולגור בשכונה טובה, כל הדברים האלה, הסיכויים רבים שהילדים האלו יהיו באותו מצב שלי.

איך אפשר להוציא אנשים מהמעגל של עוני ושל קרבת עוני?

שלמה סבירסקי: במה שאנחנו בדקנו, ולכן התמקדנו בשתי הסוגיות האלה, שירותי חינוך ושרותי בריאות, יש פתרון.

הפתרון הוא, בתחום הבריאות, שהמדינה תגדיל את ההשתתפות שלה במימון סל שירותי הבריאות, כדי שכל אחד יקבל את כל השרות, השרות קולל השרות שהיום קונים, בתמורה לביטוח בריאות נוסף, משלים או פרטי.

חינוך – השקעה כך, שלכל כפר, לכל יישוב, לכל שכונה, יהיו שם שירותי חינוך בלתי פורמלי, ממומנים על ידי המדינה, אוקי? וזה לא ביג דיל, זה לא משהו שאי אפשר לעשות.

ללא סיוע מדינתי מאסיבי, קבוצה כל כך גדולה, חלק כל כך גדול של האוכלוסייה הישראלית, לא יכול להרים את עצמו בשרוכי הנעליים כפי שאומרים. צריך פה סיוע עם מעורבות ממשלתית מאסיבית.

סוף תמלול הכתבה: ד"ר שלמה סבירסקי – על הקרבה לעוני

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס