תמלול הכתבה: להט"ב בגיל הזהב

רותי ליטוין: אם היא הייתה מופיעה אצל העובדת הסוציאלית, תגידו לי בבקשה, מה  מחכה לה? מה מחכה לה? מיד שולחים אותה לאשפוז, גוזרים לה את השיער.
קריינות: המאבק הלהט"בי הניב בשנים האחרונות לא מעט הישגים. רמת הסובלנות עולה, נחקקת חקיקה מתקנת, וגיל היציאה מהארון יורד יותר ויותר. למרות זאת, האם ותיקי הקהילה, ששרדו עשורים של דיכוי ואפליה, נהנים גם הם מפירות המאבק שלהם?
אסי לוי: בעצם נותנים את הדעת כל הזמן על הנוער, הנוער, הנוער, אבל מה קורה עם המתבגרים? זה משהו שבאמת לא יכולתי לדמיין לעצמי שיש קבוצה שלמה של דור שלישי, שבעצם בזקנתו נזרק לארון חזרה.
רפי אפלר: שתבינו, בישראל חיים, על פי הסטטיסטיקה המקובלת, כמאה אלף להט"בים זקנים, אם אני סופר את זה מעל גיל 65. אבל בקהילה הלהט"בית, במיוחד בקהילה ההומואית, אתה זקן כבר בגיל 40, או בגיל 45. אז תכפילו את המספר הזה פי שלוש.
קריינות: האוכלוסייה הלהט"בית המבוגרת מתמודדת, בנוסף ללהט"בופוביה, עם אייג'יזם – אפלייה על רקע גיל. האפלייה הזו מתבטאת בהדרה של המבוגרים מהחיים הקהילתיים. השילוב בין השניים יוצר מציאות מאתגרת במיוחד עבור אלו שיצאו מהארון בגיל מאוחר.
רותי ליטוין: הן עברו נישואים, נגיד נישאו, התגרשו, הגירושים היו קשים, אם גילו שהן לסביות ואם זה הכל יצא בזמן הגירושים אז הן חטפו אותה גם כלכלית, גם חברתית. מצב כלכלי, חרדה משינוי בתעסוקה, קושי למצוא תעסוקה, בעיות עם משפחות, יש נשים, גם בקרב בשלות, שעקרו אותן מילדיהן.
קריינות: וגם הלהט"בים שמגיעים לבתי אבות חווים אפליה והתעמרות.
רותי ליטוין: אותה אוכלוסייה שיושבת בבית אבות "רגיל", את יודעת הטרוסקסואלי, נושאות בדיוק אותן מחשבות, רעיונות, הומופוביה שנשאו לפני שנכנסו לבית אבות.
קריינות: הגיל השלישי מאופיין במפגשים רבים עם המערכת הרפואית. גם שם חווים חברי וחברות הקהילה התעלמות מצרכיהם הייחודיים, פוביה וחוסר רגישות מצד הצוות הרפואי - מה שמונע מהם לזכות בטיפול רפואי הולם ואיכותי.
גל וגנר-קולסקו: אנחנו רואים לדוגמה שנשים לסביות מבוגרות עושות הרבה פחות בדיקות ממוגרפיה לדוגמה לגילוי של סרטן השד, שכיחות משמעותית נמוכה יותר מאשר נשים סטרייטיות. עניינים של תפקוד מיני הרבה פעמים יותר מודחקים ופחות מדוברים, מפחדים לצאת מהארון מול הרופאים, מפחדים מה יגידו עליהם, מפחדים איך יתייחסו אליהם, הרבה כאלה שכבר הרבה שנים אצל הרופאים שלהם -  "מה עכשיו לדבר על זה?" אז יש בעיות שהן באמת הרבה יותר שכיחות גם בגיל הזהב והן קורות יותר בעצם בגיל הזהב הלהט"בי.
קריינות: מעבר לבעיות שחווים חברי הקהילה המבוגרים, ישנם חלקים בתוכה שאינם אפילו מגיעים לגיל השלישי.
נינה הלוי: אסטרטגיית ההישרדות של נשים טרנסג'נדריות היא דרך זנות, זנות מקצרת את תוחלת החיים בממוצע, כך שמעתי, במשהו כמו 17 שנה. והרבה מהאנשים בגילאים מבוגרים פשוט, בעצם השקיעו את כל החיים שלהם בעצם ההישרדות שלהם, נגיד נשים טרנסיות שיצאו בגיל מאוד מאוד מוקדם ושרדו באמצעות זנות ואף פעם לא השלימו השכלה, ובעצם זה איזשהו סוג של החמצה גדולה בחיים.
קריינות: בתוך כל המאבקים למען חברי הקהילה הצעירים כמו אימוץ ונישואין, עלינו לחזק את מאבקם של בני גיל הזהב, אלו שסללו ראשונים את הדרך לשוויון זכויות של הקהילה ולאפשר להם חיים בכבוד - לפחות בחלק זה של חייהם.
אפרת טילמה: תמיד אנחנו אחרונות. אבל זה לא נורא, אנחנו חזקות ואנחנו נלחמות ואנחנו יודעות להלחם.

סוף תמלול הכתבה: להט"ב בגיל הזהב

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס