תמלול הכתבה: סרבנות או קרבי – מהי הבחירה הפמיניסטית?

עתליה בן אבא: קשה לי לחשוב שסרבנות זה עניין סמלי, כי זה כל כך שובר את הקונצנזוס הישראלי.
תמר שולב: דרך הצבא שהוא כרגע גוף חינוכי מאוד גדול לטוב ולרע גם באיזו שהיא צורה זה המקום היותר חזק שלנו להשפיע בתוכו.
קריינות: עתליה בן אבא היא סרבנית מצפון, תמר שולב, מתגייסת לשירות קרבי בקרקל. שתיהן נפגשו לשוחח על הקשר בין הבחירה שלהן לפמיניזם.
תמר שולב: הסתכלתי על חברי גרעין שלי והבנתי שאין להם הרבה בחירה, אותם שולחים לגדוד 50, ללכת לקרב. מתוך סולידריות איתם מתוך הסולידריות עם אלפי חיילים שנשלחים לקרב בכל יום החלטתי שאני חייבת ללכת גם.
עתליה בן אבא: אני בחרתי לסרב כי זה נראה לי כמו הבחירה הכי משמעותית והכי משפיעה שאני יכולה לעשות לחברה, שבעיני נמצאת כרגע בדרך מאוד מאוד לא נכונה.
תמר שולב: אם אני יכולה לבוא ולעשות את הדברים הקשים האלה ולהיות איכשהו בנאדם, לבוא ו... לא לעשות את העוד יותר מעשה אלים, לבוא ולהגיד אני מצטערת זה מה שאנחנו עושים כרגע. להיות במגע עם אוכלוסייה פלסטינית שיכולה לראות שאני בנאדם מולם, גם למרות שאני בתוך מדים. גם כשאני עושה דברים שהם בפקודה להתייחס אליהם בתור בן אדם, יש לזה ערך מאוד מאוד חשוב מאשר כשיגיעו חיילים במקומי שלא יראו את הדברים כמוני.
עתליה בן אבא: להיות קול בתוך הצבא, אני פשוט לא יודעת כמה קול יש לקול בתוך הצבא. אני חושבת שהרבה פעמים הבנאדם שנמצא בתוך המערכת נשאב לתוכה. במעשה הסירוב אני מצליחה לעשות דבר שמשמיע את הקול שלי חזק יותר, אני מצליחה ליצור הדים רחבים יותר מאשר שהייתי יוצרת בתוך המערכת. אני לא יודעת מה יהיה הקול שלי מבפנים.
קריינות: מבחינתה של תמר הצבא הוא המקום האידאלי לקדם את המאבק הפמיניסטי לשיוויון מגדרי שישפיע על הציבור הישראלי בכלליותו.
תמר שולב: הצבא שלנו שהוא עדיין מאוד מאוד מעצב את המציאות הישראלית לחלוטין ואני חושבת שאין על זה עוררין. להילחם על שיוויון נשי בצבא זה להילחם על שיוון נשי בכל הציבור הישראלי. אני חושבת שלוותר על הצבא ולהגיד "סבבה אנחנו נעשה משהו אחר בתוך הנישה שלנו" זה מנותק. כי בכל זאת גם רוב הנשים שאולי לא מדברות במושגים של פמיניזם רדיקלי ופמיניזם ליברלי ולא חושבות על העניין הזה, הן עוברות בתוך הצבא וכשהן מבינות שהן מסוגלות להיות חלק מזה, שהן יכולות לקחת חלק מתוך מערך הכוחות הזה שהן לא פחות מגברים בתוך העניין, יש לזה משמעות אדירה.
עתליה בן אבא: הפמיניזם הוא לא תנועה שמקדשת הפעלת כוח על החלשים. אני חושבת שהרבה מהמאבק הפמיניסטי הוא לא לקחת אותנו למקום שהגברים נמצאים בו, אלא ליצור דרך שלנו שהיא דרך שיוצרת שיוויון אמיתי בין כל בני האדם. וכדי להילחם על השוויון שלנו אנחנו באמת לא צריכות לעשות את זה באמצעים גבריים.
מיה בנגל: אני חושבת שיש תפקיד, יש משימה מאוד חשובה  לנשים צעירות כמו תמר, שאומרות אנחנו הולכות להתגייס כדי לתת קונטרה לדבר הזה.
עתליה בן אבא: אני חושבת שזה דבר שהוא עדיין מאוד לא מובן מאליו בחברה שלנו, להיות אישה שעומדת על שלה באופן שלא משתמע לשתי פנים.
תמר שולב: אנשים עם תודעה פמיניסטית מסוימת, כמו שאתן אומרות שהפמיניזם היא תנועה לא אלימה לדווקא לתוך המקומות האלה, הן יכולות להסליל את זה לאיזור אחר, ואני מאמינה שאנחנו באמת מסוגלות להפוך את הצבא, הוא יהיה צבא עדיין כן? אבל למקום שהוא יותר בטוח עבור נשים, וגם אולי לשנות את האופי שלו בהמון צורות. זה לא פמיניסטי בשם ערכים גדולים להפקיר אנשים אמיתיים בשטח.
עתליה בן אבא: אני לא חושבת שזה לא להפקיר אותן כדי להילחם על דברים גדולים. להפך, זה להגיד המאבק הוא אותו מאבק, אז אני אפקיר את הנשים הפלסטיניות כדי לא להפקיר את הנשים עם ה-16M? אני חושבת שהמאבק שלנו צריך להיות לכלל הנשים ולכלל בני האדם. זה השאלה של על איזה נשים אנחנו חושבות שאנחנו חושבות על נשים? אני לא חושבת רק על הנשים היהודיות.
תמר שולב: סרבנות זה דבר שהוא חשוב אבל הוא לא המרכז. לחשוב על כמות הצעירות שהולכות להיכנס לצבא
ושאני יודעת איך הוא נראה היום, ואני יודעת שלי יש את המסוגלות לשנות אותו כי השנה יש את השיא החדש של לוחמות בתוך הצבא, שזה באמת שינוי אדיר וזה אומר שיש באמת עכשיו ניסיון מתוך הצבא ומתוך המערכת לשנות את הדברים האלה, ולחשוב שלא נילחם על זה, ולחשוב שלא יהיו את הנשים האלה שנלחמות על זה- זה לא פמיניסטי בעיניי.
עתליה בן אבא: אם אנחנו כנשים מסוגלות להיאבק ולהביע עוצמה לא בכוח פיזי מיליטנטי אז זה סוג המאבק שאנחנו צריכות לעשות, אני חושבת שהכוח שלי עומד בנקודה הרבה יותר חזקה מהכוח הפיזי שיש לי.
קריינות: השאלה שנותרה באוויר בתום הפאנל היא הוויכוח הנצחי האם פמיניזם משמעו מתן הזדמנות שווה לנשים לפעול בתוך המערכת הצבאית, מתוך הבנה שמהלך זה יעניק להן כוח חברתי בעתיד? או שפמיניזם צריך לפרק את מוקדי הכוח הגבריים מבחוץ ולהציע אלטרנטיבה אזרחית כדי להשיג שוויון בין נשים לגברים.

סוף תמלול הכתבה: סרבנות או קרבי – מהי הבחירה הפמיניסטית?

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס