תמלול הכתבה: מתישים את השידור הקהילתי

קריינות: תארו לעצמכם ערוץ טלוויזיה, שמשוחרר משיקולי רייטינג, כזה ששם במרכז את יוצרי התוכן והקהילה ממנה הם באים. בעידן שבו הכל נמדד על פי אחוזי צפייה ולייקים, זה נשמע דמיוני, אבל ערוץ כזה - של שידורים קהילתיים, אכן קיים בשלט, אם רק תגיעו למספר 98.

יובל כהן: יש פלטפורמה קהילתית, שבה כל מי שרוצה, יכול לתת ביטוי לשפה שלו, לתרבות שלו, לדעות שלו. דוברי העיראקית, דוברי הרוסית, בעלי זיקה אקולוגית, הקהילה ההומו-לסבית או הטלוויזיה החברתית.

קריינות: ואכן, ערוץ 98 משדר 24 שעות ביממה, תכניות שמופקות על ידי אלפי מתנדבים ממאה גופי שידור קהילתיים וב-22 שפות - ביטוי דמוקרטי לקשת התרבויות והדעות בחברה הישראלית. המדינה, שאמונה על התמיכה בשידור הקהילתי, פועלת להחלישו, בדיוק כפי שעשתה לחדשות המקומיות שבשיטת הסלמי הלכו ונסגרו. ב-2012 קוצץ התקציב שמוקצה לגופים הקהילתיים בחצי - משלושה מיליון ש"ח למיליון וחצי, ותהליך הגשת הבקשות הפך למסורבל מאוד. התוצאות לא אחרו לבוא - אם ב-2011 קיבלו תמיכה ממשלתית 62 גופי שידור, מספרם צנח ל-31 בלבד ב-2014.

יוחאי רוטנברג: קבוצות ראו שלא רק שהן מגישות וממלאות את כל התהליכים, הן נקראות כל פעם חזרה על ידי רואי חשבון של משרד התקשורת שאחראי על כל העניין, וכל הזמן יש התכתבויות, הטופס הזה חסר, הטופס הזה לא שלם. אם אנחנו בסופו של דבר מקבלים 15,000 שקל, אז בשביל מה לבזבז קרוב לשני שליש מהסיפור הזה לרואה חשבון? ולכן כמות הקבוצות שמגישה כל שנה הולכת ופוחתת בגלל הביורוקרטיה שנוצרה על ידי משרדי הממשלה.

קריינות: המדינה בודקת כל גוף שידור על ידי שלושה משרדי ראיית חשבון פרטיים שונים: משרד ראשון יבחן האם ראוי לספק לגוף אישור ניהול תקין מטעם רשם העמותות. משרד שני יבחן את בקשת התמיכה של הגוף מטעם משרד התקשורת. משרד שלישי יבצע ביקורת עומק מטעם משרד האוצר, לגבי אופן ניצול כספי התמיכה. שילוש הבדיקות עולה למדינה לא פעם יותר מגובה התמיכה שניתנת לגוף הנתמך. אין ספק שבמצב עניינים זה, משתלם למדינה לעשות הכל כדי לצמצם את מספר הגופים הנתמכים.

רויטל פוקס: אני מרגישה שיש פה רגולציה ועודף רגולציה ורגולציה על רגולציה. ובסוף בשורה התחתונה כל הסכום הוא מסתכם ב-20,000 שקלים, זה משהו שהוא נשמע לא הגיוני.

קריינות: הטלוויזיה הקהילתית של חדרה, מופעלת על ידי 40 מתנדבים, גמלאים ברובם. הם מסתייעים בעמותה למען הקשיש, כדי לממן את פעילותם השוטפת, מכיוון שהתמיכה השנתית ממשרד התקשורת מגיעה רק בסוף השנה.

רויטל פוקס: אנחנו מקבלים את הכסף רק לקראת דצמבר. ובעצם אם לא היה לנו את מימון הביניים של העמותה, לא היינו יכולים להסתדר. ומה שקורה, זה שרק מי שיש לו על מי להסתמך בעצם יכול להפעיל טלוויזיה קהילתית, כי אתה לא יכול רק בסוף שנה לקבל על הוצאות שהוצאת במהלך השנה.

טל פסס: אני לא יודע למה התקציבים בעצם מתמעטים משנה לשנה – אנחנו מגישים את הבקשה כמו בכל שנה ובכל שנה זה יורד ויורד.

קריינות: פעילי התוכנית "סביב הטבע" מצאו פתרון. הקבוצה ממשיכה לשדר בתמיכת החברה להגנת הטבע, מה שמוביל לניגוד אינטרסים ופגיעה בעצמאותו של השידור.

טל פסס: אנחנו כן רוצים להישאר גוף עצמאי ונטרלי ופחות להסתמך על תמיכות חיצוניות, שהמתנדבים שלנו יהיו אלה שיכתיבו את התוכן, שהם ייצרו את התוכן בעצמם, שנוכל להקדיש זמן להכשרה שלהם. ברגע שאנחנו נתמכים על ידי גוף כמו החברה להגנת הטבע אנחנו יותר עושים פעילויות שקשורות אליהם, כלומר אנחנו מפיקים תוכן שהוא מאוד מאוד מתוך החברה להגנת הטבע.

קריינות: היעדר שקיפות באופן הקצאת התמיכה, מקשה על גופי השידור לשפר את בקשותיהם לעתיד ולבקר את אופן חלוקת התמיכות. עוד התברר, כי המועצה לשידורי כבלים ולוויין האמונה על חלוקת התמיכות, אינה מתחשבת באיכות התוכן המשודר לצורך הקצאת התמיכה, כמתחייב, בטענה שאין לה כוח אדם לבדוק את התכנים. האם יכול להיות שכל הכספים בוזבזו על ביקורת ובירוקרטיה?
לאחרונה, הטלוויזיה הקהילתית עמדה שוב בפני סכנת סגירה. הפעם עקב המלצת ועדת פילבר - בראשותו של מנכ"ל משרד התקשורת, אשר המליצה להסיר את הרגולציה על השידור הקהילתי. לאחר לחצים מקשת פוליטית רחבה, שהפעילו גופי השידור, חזרה הוועדה מהמלצותיה, אך תחושת האיום על השידור הקהילתי לא הוסרה.

נחמן שי: אני מדבר על ערוץ 98, הערוץ הקהילתי בכבלים, ומה המסר!? לא אכפת לנו מכם, לא מעניין אותנו מה אתם עושים, לא אכפת לנו מהחיים שאתם חיים בארץ הזאת, אתם פשוט לא מעניינים אותנו.

יובל כהן: אני לא יכול להגיד שאני שמעתי ממישהו (בממשלה), שהוא רואה בשידור הקהילתי איזה משהו שיש לו ערך חברתי קהילתי-דמוקרטי וכולי וכולי, אני גם לא חושב שזאת השפה, זו לא הטרמינולוגיה, ואני חושב שזאת הבעיה.

 

סוף תמלול הכתבה: מתישים את השידור הקהילתי

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס