תמלול הכתבה: הבהלה לביטקוין

קריינות: הכירו את המטבע החדש שמדיר שינה מהנהלות הבנקים בישראל – הביטקוין, המטבע הווירטואלי הבינלאומי החדש שמשמש בעיקר בשלב זה כמטבע לרכישות באינטרנט וכהשקעה ספקולטיבית, תנודת מטבע הביטקוין פראית – משווי של 15 סנט עם הנפקתו, קפץ ליותר מ-1200 דולר במהלך השנה האחרונה וכיום שערו עומד על פחות מ- 700 דולר. הוא מוכבד בעשרות אלפי עסקים בעולם, כולל אמזון, שירותי תוכנה, קמעונאות ברשת ועוד. הביטקוין שונה מכל מה שידעתם על מטבעות עד היום, הוא מעובר באמצעות אפליקציית ארנק אלקטרוני שמחזיק המשתמש, וזה יכול להעביר לאדם וזה יכול לבית עסק או לאדם אחר המחזיק את מטבעות, שהן לא יותר מאשר שורת נוסחאות מתמטיות.
מני רוזנפלד: זהו המטבע הראשון בעולם שהוא גם דיגיטלי וגם מבוזר, כלומר שאין איזה ממשלה שמנפיקה אותו או בנק.
גיל אסייג: זה הולך לשנות את העולם.
מראיין: איך בדיוק?
גיל אסייג: יש לאנשים אפשרות להחזיק רכוש, להחזיק כסף, שהוא לא מנוהל ולא נשחק ולא מחולק למקורבים.
קריינות: מטרתו של הביטקוין להחזיר את השליטה על הכסף לידי המשתמשים ולהפקיעה מידי הבנקים המרכזיים המדפיסים את השטרות על פי צורכיהם, מה שמוביל לא אחת לאינפלציה ולשחיקת ערכו.
שחר הלפרין: תנועות המחאה, שאחד מהדברים שהם שמו בתוך האג'נדות שלהם היה להצביע על הכשלים של השוק המוניטרי הנוכחי, הרבה אנשים עושים את הקו המקשר בין התחלואים של המערכת היום לבין מטבע כמו.
מני רוזנפלד: ביטקוין הוא כלי מאוד חזק שכולם יכולים להשתמש בו ולהיעזר בו, ובכלל זה גם גורמים עבריינים שיכולים לנסות להשתמש בזה לצרכים שלהם, אז כן יש פה ממה להיזהר. צד שני, לא צריך לשפוך את התינוק ביחד עם המים.
קריינות: המטבע שימש את המאפיה העולמית בהלבנת הון, וזה ודאי סייע לא מעט בעליית השערים השערורייתית. אולי זו הסיבה שבבנקים הישראלים לא ידעו מה עושים עם אותן עסקאות רכישה והעברת ביטקוין מחשבנות פרטיים ומיד פעלו.
אלכסי ממונטוב: הפקדתי לשם ביטקוינים, הבנק החליט לחסום לי את החשבון.
שחר הלפרין: קיבלתי טלפון מפקידה בסניף שאמרה לי שהם זיהו שאני סוחר בביטקוין, ולכן הבנק כמדיניות פנימית החליט לא לאפשר.
קריינות: השאלה החשובה מכל היא האם במטבע הביטקוין ישנה איזו בשורה חברתית לכלכלה סוציאל-דמוקרטית? או שזוהי עוד מסכה של הקפיטליזם הגלובאלי? תלוי את מי שאולים.
אפרים דוידי: זו לא יותר מאשר תרמית, והיו תרמיות כאלה, מר פונזי בשנות העשרים בשנות העשרים עד היום. מאחורי זה אין שום דבר חוץ מתרמית, אין עבודה, אין ערך, אין זהב, אין כלום.
קריינות: בכל יום אנחנו שומעים על תספורות לטייקונים ומינוף פירמידות כמו זו של דנקר. אוהדי ביטקוין מספרים לנו שעם המטבע החדש- זה לא יקרה.
מני רוזנפלד: מי שעובד יותר, פועל יותר, יוצר יותר, מן הסתם יהיה לו יותר מהכסף, אבל זה לא שיש לו איזושהי זכות לבוא למישהו שאחראי על פרוטוקול הביטקוין ולעשות לו איזו טובה ולקבל בחזרה טובה שישנה בשבילו איזה משהו באיזו פרוטקציה. על בן אדם אפשר לעשות קומבינות, על מתמטיקה אי אפשר לעשות קומבינות.
קריינות: בין הגרופים של המטבע ההרפתקני, יש המייחלים להקטנת כוחה של המדינה בכלכלה עד למינימום.
יקיר רטנר: אח גדול, ריבון הוא מחליט כמה כסף הוא ידפיס, לאיזה מגזרים זה מחולק, למי זה ניתן בחינם לחלוטין או בכמעט בחינם, ולמי לא.
גיל אסייג: ביטקוין לא מחלק את הז'יטונים, אבל מה הוא כן עושה, הוא מיישר את השולחן. זאת אומרת, המצב הוא כבר לא שאני מרוויח בשקלים, המדינה מחוללת אינפלציה, וככה בעצם השולחן עקום והז'יטונים שלי מחלקים לאט לאט לכיוון המדינה באופן קונסטננטי.
קריינות: בישראל יש קהילה המונה כמה אלפים שנדבקו בבהלה לביטקוין, ואף משתמשים בו.
גיל אסייג: ההשקעה שלי היא למטרה טובה, משהו שהוא יותר חברתי, לא להשאיר את הכסף אצל הטייקונים.
כתב: אתה רואה יום אחד שאתה מוכר פלאפל בביטקויינים?
מוכר פלאפל: לא, מה נראה לך זה פלאפל מדומיין? פלאפל אמיתי זה.
קריינות: בין יתר המחלוקות בין המצדדים למתנגדים לביטוקוין, בולט נושא המיסוי על פעילות המטבע והסדרת התקנות למסחר בו.
שחר הלפרין: אני חושב שבטווח הקרוב הם יחסמו, הם יקבלו הוראה לא לאפשר עבודה עם הבורסות בחו"ל וכנראה גם לא עם הסוחרים המקומיים. אני לא שולל את האופציה שהם בסוף ימסו את זה כמו רווח הון אחר, ואין לי בעיה עם זה.
רוכל בשוק: חבר'ה ינעל העולם אנחנו עכשיו במטבע החדש ביטקוין! קח תפוח ותן לי ביטקוין!

סוף תמלול הכתבה: הבהלה לביטקוין

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס