תמלול הכתבה: סדר חברתי 30-7-2013

מגישה: מציגה את כותרות המהדורה.

מגישה: "סדר חברתי" - מהדורת האקטואליה של הטלוויזיה החברתית.

השבוע נוכחנו לראות איך מגיבה ממשלה שמופעל עליה לחץ מבחוץ. כמו בובות מריונטה אישרו השרים החלטות שהם לא מעוניינים בהן ולא מאמינים בהן, כדי לרצות את האירופאים והאמריקאים. ומה אתנו? מתי הממשלה תרצה אותנו - הציבור הישראלי? האם גם אנחנו צריכים ליצור לחץ משפטי ובינלאומי כדי לקדם את האינטרסים שלנו כחברה? כן וזה בהחלט אפשרי!

ייצוג הולם
מגישה: אז הנה - השבוע התבשרנו בהישג של החברה האזרחית ושל ארגוני הנשים, אשר הצליחו לבלום את ישיבת הפתיחה של ועדת ששינסקי 2, בשל הרכבה הדל בנשים. הוועדה, הוקמה לבחינת גובה התמלוגים שמשלמים תאגידים לממשלה על שימוש באוצרות הטבע של המדינה והרכבה כלל רק שתי נשים מתוך 12 חברים. פנייה לשר האוצר, יאיר לפיד, כדי שיגדיל את מספר הנשים בוועדה, על פי חוק שווי זכויות האישה, לא הועילה, אבל כאשר הונחה על שולחנו עתירה לבג"צ הסתבר שהוא יודע לשרת אותנו היטב. בזכות העתירה שונה הרכב הוועדה והוא כולל 6 נשים מתוך 14.

הזאר אלחאדי: אז בעבר היו עתירות נגד ועדות אחרות, למשל נגד ועדת טירקל, טרכטנברג, לוד-רמלה, שלא היו בהן נשים בהתאם לדרישת החוק. והנה אנחנו מגיעות השנה לועדת ששינסקי 2, שמשלימה את ועדת ששינסקי 1, כי ששינסקי 1, בכלל לא הייתה בה אשה אחת. נוספו עוד חמש נשים, והוועדה היום עומדת על שש נשים מול שמונה גברים. זה הישג מרשים, יש פה ייצוג ברור, שהוא כמעט אפילו שוויוני. אני חושבת שההישג הזה עדיין לא מוחלט, כי חסר שם מגוון של נשים, ברור לגמרי היעדר נוכחותן של הנשים הערביות, אין שם גם אשה אתיופית, וזה מאד חשוב שנשים ממגוון קבוצות אוכלוסייה יהיו שם, ישמיעו את קולן. על אף ההישג, על אף השמחה.

מגישה: עם ההישג הזה בידן, יצאו הארגונים למאבק נוסף, חשוב לא פחות, בנוגע לייצוג נשים הולם במשא ומתן עם הפלסטינים שיפתח בימים הקרובים.

הזאר אלחאדי: באותה רוח של החובה שנשים יהיו בצוותי משא ומתן, ועדות, הגשנו מכתב לציפי לבני, שאמורה לבנות את צוות המשא ומתן, וגם לראש הממשלה, שנשים יהיו חלק מהצוות הזה. בגלל שהצוותים הקודמים לא הצליחו להפסיק את הכיבוש, אז חשוב שיהיה קול אחר, קול שחשוב לו לקדם את השלום בין שני העמים.

דיכוי הפגנות פראוור
מגישה: ולנושא אחר. המאבק נגד מתווה פראוור, שצפוי לנשל עשרות אלפי בדואים מאדמתם, עולה מדרגה ואיתו מתעצם גם הדיכוי מצד השלטונות. אמנם בהפגנה השבת ברהט המשטרה הצליחה להתאפק, אך משמרת המחאה בכפר כנא הסתיימה בחמישה עצורים. מארגון עדאללה נמסר: כי המשטרה דרשה להאריך את מעצרם ב-15 יום באשמת הפרעה לסדר הציבורי - דרישה שהיא חסרת תקדים ביחס לאשמה - תארו לכם שזה היה קורה ברוטשילד. בעת סגירת המהדורה התברר כי עדיין ישנם מפגינים שלא שוחררו מהמעצר. האגודה לזכויות האזרח פנתה למפכ"ל המשטרה בדרישה לריסון השוטרים.

עו"ד שרונה אליהו-חי: בחלק מהמקרים באמת דווח לנו על עצורים, על אלימות קשה נגד מפגינים, מפגינים שנאלצו לקבל טיפול רפואי בעקבות האלימות הזאת, חניקה של מפגינים, הכאה שלהם באלות – מצד שוטרים, כן? הדיפת המפגינים אל הקרקע, שימוש בפרשים, בשוטרים רכובים על סוסים שנכנסים לתוך המון המפגינים ופשוט דוחפים אותם. שימוש ברימוני גז מדמיע. אני יודעת להגיד את זה רק מהסרטון שהגיע לידינו, שבו רואים שוטרים באמת פורקים כל עול על דוכנים שהיו במקום.

מגישה: ב-1 באוגוסט יתקיימו שוב הפגנות נגד תוכנית פראוור בצומת להבים-רהט ובערערה שבצפון. הסעות להפגנות יצאו מכל רחבי הארץ. פרטים בדף הפייסבוק: "נעצור את מתווה פראוור".

חקירות הפחדה
מגישה: ולפרקטיקה לדיכוי פלסטינים, שזולגת אל הציבור הישראלי.
בשנה האחרונה, החל השב"כ להזמין אליו פעילות ופעילים פוליטיים וחברתיים לשיחות אזהרה. מעדויות הפעילים עולה, כי השיחות לא היוו חקירות פורמאליות בחשד לעבירה ספציפית, אלא שימשו להרתעת הפעילים. השיחות כללו שאלות אישיות על פעילות פוליטית, על יחסים ועל כסף. לעתים נאמר לפעיל במפורש, כי "בינתיים" אין כלפיו חשד לעבירה על החוק – אבל "שמים עליו עין".

פעיל: הסוכן שביט הזמין אותי לשבת על ספה לידו, שם את היד ככה בנוחות על המשענת והתחיל לספר על פרטים מהחיים שלי, פרטים אישיים. בשבילי בעצם זה היה כאילו להגיד "אנחנו מכירים אותך, אנחנו יודעים מי אתה, אנחנו עוקבים אחריך, ותזהר". לפני שהלכתי הם אמרו – "אנחנו לא אוהבים חשיפה, אנחנו מבקשים שלא תדבר על מה שהיה פה, שלא תציין שמות, שלא תספר לאף אחד".

מגישה: השבוע, עתרה האגודה לזכויות האזרח לבג"צ, כדי שיורה לשב"כ להפסיק נוהג זה.
בעתירה נטען כי זימון פעילים פוליטיים לשיחות אזהרה מהווה חריגה מסמכויות השב"כ, ופוגע בצורה עמוקה בזכויות יסוד חוקתיות של האזרחים.

עו"ד שרונה אליהו-חי: כתבנו בעתירה הזאת דוגמאות, עשרות דוגמאות כמדומני, על שיחות לכאורה ידידותיות, על כוס תה, של פעילי מחאה פוליטיים שמתבקשים להגיע למשטרה ושם הם נשאלים שאלות לגבי כל דבר, כל תחום אפשרי בחיים שלהם. כשהם מגיעים, אז גם, לא מציגים את זה בתור חקירה, אומרים להם – "אנחנו שמנו עליך עין, תזהר שלא לעבור את הגבול, כרגע אתה עוד נקי..." משתמשים במן ביטויים כאלה שהתפקיד שלהם זה להגיד לפעיל בעצם "תשים לב למה שאתה עושה, אנחנו עוקבים אחריך, הפעילות שלך נתפסת כאיום בטחוני" ובעצם זה מאוד מרתיע פעילים מלהשתתף ולארגן פעילות מחאה. כמובן שהפרקטיקה הזו היא בלתי חוקית, לשב"כ אין שום סמכות לפנות לפעילי מחאה ולזמן אותם לשיחות שאינן מוגדרות כחקירה. הם יכלו לא להגיע אבל המידע לצערי לא ניתן להם לפני שזימנו אותם, ולכן רובם מאוד חוששים שלא להגיע כי הם לא יודעים איך הסירוב יתקבל.

מגישה: באתר הטלוויזיה החברתית ישנם סרטוני הדרכה בנוגע לזכות להפגין ולגבי התנהגות במהלך חקירות משטרה ושב"כ - כדי להימנע מהגשת כתב אישום. כדאי לצפות.

מצעד הגאווה
מגישה: ולפני סיום. מצעד הגאווה והסובלנות יצעד ברחובות ירושלים זאת השנה השתיים עשרה במטרה כפולה - הן כדי לחגוג את הישגי הקהילה והן כדי להפגין ולדרוש שינוי חקיקתי מהכנסת. המצעד יתקיים ביום השנה לרצח בבר נוער - 1 (אחד) באוגוסט ויחל בגן העצמאות בשעה חמש בערב. שבוע אחר כך ב- 7 (שבעה) באוגוסט יתקיים המצעד גם בפתח תקוה ולשם תגענה גם חברות וחברי "משפריצות" קבוצה קוויר-אנרכיסטית אותה סיקרנו במצעד הגאווה שהיה בתל אביב.

עד כאן "סדר חברתי" להפעם, נתראה במהדורה הבאה!

סוף תמלול הכתבה: סדר חברתי 30-7-2013

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס