תמלול הכתבה: צמאים לצדק בבקעה

קריינות: בין ההתנחלויות פצאל לתומר שבבקעה נמצא הכפר הפלסטיני פסאייל. כל מה שבמפה בגווני תכלת הוא שטח שיפוט של ההתנחלויות - אזור C. פסאייל – ישוב פלסטיני נמצא במובלעת באזור B – בשליטה אזרחית פלסטינית, אך בפריפריה שלו בשטח C מתגוררים בדואים שסובלים מהריסות וממצוקת מים.
מורן זמיר: ביולי האחרון, שכמו שאנחנו יודעים בקעת הירדן זה חום שמגיע ל-50 מעלות, היה הריסה שבעצם, בלי התראה, התושבים נשארו כאן ללא קורת גג. גרו כאן מתחת לעץ הזה משפחה אחת.
גיא הירשפלד: מדינת ישראל עושה כל מאמץ לנקות שטחי C מהאוכלוסייה המקומית ולקבל שטח כמה שיותר נקי פשוט מפלסטינים.
קריינות: כדי להצדיק את פינוי הפלסטינים משטחי C מכריזה המדינה כשיטה, שהאזור המיועד הינו שטח אש או שמורת טבע או אתר ארכיאולוגי. תושבי פסאייל זכו בתירוץ של אתר ארכיאולוגי ועל כן נגזר עליהם לפנות את המקום.
מורן זמיר: אבל כל השטח הרחב הזה, שלושה קילומטרים רבועים, הוכרז כאתר ארכיאולוגי. יש כאן מרחב שלם שהוא פתוח ואין שום סיבה שהם לא יחיו כאן, מלבד הסיבה הזאת. זה לא מפריעה לשום אתר ארכיאולוגי ואני רוצה את הארכיאולוג שיוכיח לי אחרת – האתר נמצא שמה. אנחנו מכירים את זה אני גר בירושלים עם מלא אתרים ארכיאולוגים מסביבי ועדיין אף אחד לא מפנה אותי מהבית שלי ואין סיבה שכאן זה יקרה.
קריינות: ביום שבת הגיעו ישראלים ובינלאומיים להפגין סולידאריות עם מצוקת המים ממנה סובלים התושבים הבדואים ולסייע בהקמת גינה מוצלת לילדים.
מורן זמיר: אז אחרי ההריסה האחרונה שהייתה ביולי האחרון, אנחנו החלטנו להתחיל לעבוד כאן ולעשות איזה שהוא אקט שהוא גם סימבולי מחאתי, של לבנות במקום שבו הורסים. והתחלנו לבנות את הגן משחקים הזה יחד עם ישראלים מירושלים ופלסטינים מיריחו ומהסביבה, בעבודה משותפת דו-לאומית.
גיא הירשפלד: הצורה שבה המקומיים מביאים לפה מים לרוב זה בעזרת מכליות כאשר קוב מים שאת קונה עולה בסביבות השבעה שקלים להם פה הוא עולה בסביבות ה 25-30 שקל לקוב. צפון הבקעה אין שמה אף מקום שמקבל מים בצורה מסודרת, צינורות המים להתנחלויות עוברים מתחת לאדמה שלהם אסור להם להשתמש.
קריינות: המים נמצאים מתחת לאדמתם של הפלסטינים, אך הם לא מורשים לקדוח ולשאוב אותם. הקידוחים של מקורות נמצאים מול העיניים שלהם – לראות ולא לטעום מהמים.
גיא הירשפלד: זה מראה אבסורדי שהמאהל פה שאין לו מים ופה יש לך ממש 20 מטר ליד את השיבר ואת הקידוח של מקורות. אסור להם להתחבר. התשובה האחרונה שאני יודע שקיבלנו ממקורות לגבי נקודה ספציפית זה שהיא נמצאת בשטח אש ואסור להם להיכנס לשם. מה שגם לא נכון, עובדתית זה לא נכון. היו אנשים שבאופן פרטי פרסו צינורות מאזור B מנקבות ובריכות פלסטיניות בצורה מוסדרת עם שעון מים והכל פרסו צינורות במימון ובעזרה של ארגונים בינלאומיים. ישראל באה רגע לפני ההפעלה ופשוט תולשת את הצינור.
כתבת: איך היא מסבירה את זה?
גיא הירשפלד: בנייה בלתי חוקית.
קריינות: כך לדוגמא – בכפר הסמוך עוג'ה, נהרסו יומיים לפני ביקור הסולידאריות חמישה מבנים. התושבים מתגוררים כעת באוהלים שסופקו ע"י ארגונים הומניטריים בינלאומיים וממתינים לכל סיוע אפשרי.

סוף תמלול הכתבה: צמאים לצדק בבקעה
 
 

הוספת תגובה לכתבה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס