תמלול הכתבה: טכנולוגיה למיגור העוני

כתב: רובוטים שבונים בתים, בשר שגדל במעבדה, הטכנולוגיה מהעתיד כבר כאן, ובכנס של עמותת לתת אומרים, שהיא לא רק מגניבה, אלא גם יכולה לסייע במאבק בעוני. אז הנה שלושה פיתוחים טכנולוגיים חדשניים מהכנס, שנותנים מענה לשלוש בעיות. בעיה מספר אחת: מנה יומית של חלבונים נחוצה לכולנו, אך היא נעדרת מהתפריט של מילוני אנשים בעולם מסיבות כלכליות, והפתרון מלבד תזונה מהצומח, בשר שגדל במעבדה.
שיר פרידמן: הסטארט-אפ שלנו מחפש לייצר בשר בדרך ייצור שונה, זאת אומרת אנחנו לא מחפשים לייצר איזשהו תחליף צמחי, אלא לייצר אותו מוצר בשרי בדיוק רק בדרך אחרת.
קריינות: ככה זה עובד, לוקחים כמה תאים בודדים מתרנגולת מבלי לפגוע בה, ובמעבדה משכפלים אותם עד ליצירת רקמת בשר זהה ואף נקייה יותר מזו שהייתם קונים בסופר. כן, בשר אמיתי בלי בזבוז אנרגיה, פליטת גזים רעילים, פגיעה בחיות או בכדור הארץ ובנוסף לכל מסתבר שהוא גם מסייע במאבק באי בטחון תזונתי.
שיר פרידמן: ב-2013 לייצר המבורגר כזה עלה 300,000 דולר, אבל ב-2017 לייצר המבורגר כזה עולה כ-11 דולר והמחירים רק ממשיכים לרדת בעוד שהמחרים של בשר קונבנציונלי ממשיכים לעלות, זאת אומרת אנחנו צופים שבהחלט בעתיד הקרוב אנחנו נראה מוצרים של בשר נקי שיהיו הרבה יותר זולים והרבה יותר כלכליים ויאפשרו גם למשפחות שמתקשות כלכלית להאכיל את בני הבית בתזונה בשרית נאותה.
כתב: בעיה מספר שתיים- 1.6 מיליארד אנשים ברחבי העולם גרים בבתים שאינם ראויים למגורי אדם והפתרון-
ירון שוורץ: למעלה רואים פה רובוט מדפסת תלת-מימד, המכונה הזאת מדפיסה מבנה של 100 מטר מרובע בשמונה שעות, למטה דחפור בלי נהג, חומרים חדשים שהם קשים כמו פלדה, קלים כמו נוצה. זה אמיתי, זה לא הדמיה. בטון שיודע להחלים בכוחות עצמו, כלומר גם אם בנינו עם ליקויים לפחות שהבניין יתקן את עצמו.
קריינות: בסקייליין רובוטיקס טוענים שכבר מאות שנים לא היה חידוש בתחום הבנייה, אנו משתמשים באותם חומרים ובאותם שיטות מיושנות. פריצת הדרך בתחום לטענתם, תהייה לייתר את המעורבות האנושית ונחליף אותה ברובוטים.
ירון שוורץ: עד שלא נגיע למקום מתועש, אנחנו לא נמנע אץ הלקויים ולא נצליח להפחית את עלויות הבנייה, אז בעתיד המאוד קרוב אני מקווה, מחשבים יתכננו ומכונות יבנו והבינה המלאכותית תפקח ותוודא שלנו יש מקום הולם לגור.
קריינות: חשוב לזכור שפיתוח כזה פגע בעובדים שיאבדו את עובדתם לטובת הרובוטים, אבל ירון אומר.
ירון שוורץ: אני לא חושב שבני אדם צריכים לעשות עבודות מסוכנות, בטח ובטח שיש מכונות שיכולות לעשות את זה עבורם.
כתב: בעיה מספר שלוש: פליטים ומהגרי עבודה נוהגים לשלוח כסף למשפחות שהותירו מאחור, אבל בדרך נלקחות מהן עמלות תיווך גבוהות והפתרון- רשת כלכלית חדשה.
אור בן עוז: אנחנו נראה עשרות אפליקציות שייכנסו לנו לתוך הכיס וישנו לנו את ההתנהגות הצרכנית ויביאו מאותנו למקום פיננסי חזק יותר.
קריינות: כיום לבנקים יש מונופול על הרשת הכלכלית העולמית, כל העברה כספית נעשית דרכם. והיא כרוכה בדמי תיווך גבוהים. בריי-וויר מפתחים אפליקציה שתשנה את זה ותאפשר לנו לעשות העברות כספיות בלי תיווך הבנקים.
אור בן עוז: על הביטקוין שמעתם? מצוין, בוא נשים אותו בצד רגע ונדבר על הטכנולוגיה שמשמישה את הביטקוין, הבלוקצ'יין. ההבדל בין בלוקצ'יין לבין הבנקים המרכזיים היא שמצד שמאל אנחנו רואים מערכת ריכוזית, כל אישור עובר דרך מישהו אחד, בין אם זה כולנו כלוקחות דרך בנק אחד, או כל הבנקים מול הבנק המרכזי. ומצד ימין רשת מבוזרת, כל אחד מהחברים בה יכול להיות אינטראקציות אחד עם השני. המשמעות, פחות מתווכים בדרך וכשיש פחות מתווכים בדרך העלויות יורדות.
קריינות: הטכנולוגיה הזאת קיימת כבר בקניה ובאוגנדה, שם שני אנשים יכולים לשלוח ולקבל כסף דרך הטלפון הנייד ישירות זה לזה, בלי מעורבות הבנקים.
כתב: אז מה אתם אומרים? יש סיכוי שהטכנולוגיה הזאת תפחית את העוני? מה שבטוח הוא שכל עוד אנחנו חיים במציאות קפיטליסטית שמאפשרת לאחוז אחד מהאנשים לרכז בידם את רוב ההון, גם טכנולוגיה מתקדמת תתקשה להוביל לשינוי.

סוף תמלול הכתבה: טכנולוגיה למיגור העוני

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס