תמלול הכתבה: שוויון בנטל או גזירת שמד?

קריינות: כשבוחנים את כותרות החדשות על המאבק החרדי נגד חוק הגיוס, זה לא מפתיע שרוב הציבור החילוני מתנגד למחאה, ותופש אותה כקיצונית ולא לגיטימית. אבל חוק הגיוס החדש שנחקק בשנת 2014, נתפש על-ידי חלק מהחרדים כ"גזירת שמד", וניסיון לכפות עליהם לשנות את אורח חייהם.
גבריאל סעדה: הלו, שלום עליכם, הרב וייס? ביררתם על הנושא של העריקים ועל בת ישראל, על המידע הזה שהיה בלילה? אוקיי, בסדר, תודה רבה לכם. תודה רבה הרב.
שלושים חבר'ה ובת ישראל, בחורה חרדית.
כתב: מה, נעצרו?
גבריאל סעדה: כן
קריינות: גבריאל סעדה מאשקלון, פעיל מרכזי במאבק נגד חוק הגיוס החדש, מפעיל קו הסברה לציבור החרדי, שפועל כרדיו טלפוני כשר, דרכו הוא מנהל את מאבקו נגד גזירת הגיוס.
גבריאל סעדה: גם הרבה עכשיו אנשים שישמעו את הכתבה הזאת, לא יבינו בכלל מה אני רוצה ועל מה אני נלחם. אנחנו פשוט נלחמים פה על הבית. הבן שלי לא מתאים למסגרת הזאת כי זה הרס לכל מה שאני עמלתי והזעתי במשך 18 שנה לילד, ואתם באים ופשוט חותכים את הכול מהשורש.
קריינות: צבי פרידמן, בחור ישיבה מבית שמש, ישב בכלא חודשיים כיוון שסרב להתגייס לצבא.
צבי פרידמן: למה להישאר בישיבה ולא לצאת ולא להתגייס? זה פשוט כי אני יודע שאם אני אתגייס, אני יאבד לי כל הדרך, כל הדרך שהתחנכתי מאז שהייתי קטן, הכול ייהרס. ולא רק זה ייהרס, ייהרס הדורות הבאים שלי.
קריינות: שיעור העוני בחברה החרדית גבוה במיוחד ועומד על 52 אחוז לעומת 19 אחוז בכלל האוכלוסייה, מה שהופך הטבות כלכליות שהצבא מציע לאטרקטיביות במיוחד. וזה מה שהציעו לאהרון מההתנחלות החרדית הענייה מודיעין עילית. לאחר ביקור קצר בכלא, הצבא הציע לו לימודים ועבודה, מה ששכנע אותו להתגייס.
אהרון: אז בהתחלה באמת לא רציתי להתגייס ואפילו ישבתי בכלא כעשרה ימים, אבל לאחר מכן שכנעו אותי ואמרו לי שזה מסגרת שמותאמת לחרדים במיוחד, ואתה תקבל לימודים, ואתה תקבל הרבה הטבות. לא קיבלתי בסופו של דבר את מה שהבטיחו לי, והרמה של הדת באמת לא הייתה מספקת, אז נפרדתי מהצבא.
צבי פרידמן: ישבתי עם חבר'ה שהיו בשחר, היו בנח"ל החרדי, היו בכל מיני מקומות. וכולם אמרו לי: אם אתה רוצה להישאר חרדי זה לא בשבילך. שבת, אין כמעט סיכוי לשמור שבת שם. הם אומרים שזה בלי בנות, שזה נפרד. זה לא נפרד, יש שם המון בנות.
קריינות: חוק הגיוס החדש קובע מכסות ויעדי גיוס לחרדים שגדלים משנה לשנה. אך ההסכמים הקואליציוניים עם ש"ס ויהדות התורה, משמרים את הפטור משירות לבני הישיבות החזקות והמקורבות למפלגות החרדיות. לעומתם, בני הישיבות שאינן מקורבות למפלגות החרדיות, בעיקר מעדות המזרח, מחוייבים להתגייס.
גבריאל סעדה: קרוב ל-70, 80 אחוז מהבחורים שהצבא גייס אותם, הן בכפייה והן בפיתויים, זה מעדות המזרח. אתה מבין שהמדינה מבינה שהבטן הרכה זה אנחנו. אנחנו אלה שאף פעם לא מתקוממים, תמיד יושבים בשקט.
צבי פרידמן: בגלל שהתחילו פה מלחמה איתנו, וגם עכשיו כשיש חוקים כאלה, אז פשוט אף אחד לא מתייצב, ופשוט משתדלים לא לשתף פעולה.
קריינות: לאחר שאהרון הבין שההבטחות של הצבא בנוגע לשמירה על אורח חייו הדתי לא התקיימו בפועל, הוא סרב להמשיך את שירותו ונשלח לכלא הצבאי. שם הוא הועבר לאגף הבידוד בשל סירובו ללבוש מדים.
אהרון: כשגררו אותי, אם אני לא טועה, בפעם הראשונה לבידוד, דרכו על הציצית שלי והיא נקרעה, לקח הרבה מאוד זמן, למרות שביקשתי, עד שהביאו לי ציצית חדשה.
קריינות: אהרון מנוע מלהרחיב על ההתעללות שעבר בבידוד מכיוון שהוא נמצא בהליך משפטי נגד הצבא ומיוצג על-ידי הוועד הציבורי נגד עינויים. עורכת הדין נועה לוי המייצגת את אהרון, מלווה מספר מקרים של התעללות בבתי הכלא ואלימות משטרתית כלפי חרדים.
נועה לוי: אדיר מלכה, מפקד מחלקה בכלא 4, הורשע בין השאר בכך שהוא חנק אסירים, טלטל אותם, דפק את הראש שלהם בקיר, חלק מהתלונות שהוגשו כלפיו דיברו על כך שהוא ריסס אסירים בגז מדמיע. גם התלונה של הבחור ממודיעין עילית מדברת על התעללות מהסוג הזה. אלימות ישירה, סוהר שבאמת מגיע ותוקף בחור חרדי פסיבי לחלוטין.
קריינות: אך האלימות כלפי החרדים לא נשארת רק בין כותלי בית הסוהר.
גבריאל סעדה: אנחנו רוצים להשמיע את הקול שלנו. ולפעמים אנחנו עושים את זה: יוצאים לרחוב, קוראים תהילים, עושים כנסים של תפילות, מחאות לגיטימיות. אנחנו לא פורעי חוק. משטרה שמגיעה למקומות האלה מתייחסת אלינו באלימות, דחיפות, דם ומכות, הפלה של אנשים מבוגרים על הרצפה, מרדפים אחרי ילדים קטנים בשכונה בני 9 ו-10.
נועה לוי: מפגין חרדי שהולך לדבר עם השוטר עם ילד קטן, פעוט על הידיים ואומר לו: "תרגיע את השוטרים שלך. האנשים שלנו כאן חוטפים מכות רצח. אנחנו נלך למח"ש", והשוטר בא ומושך אותו בזקן, מפיל אותו לקרקע עם הילד, עם הפעוט על הידיים, ואמר לו: "עכשיו יש לך מה לספר למח"ש".
קריינות: ואכן, העימות החריף בין המדינה לזרמים החרדיים שנאבקים בחוק הגיוס, הוביל את האחרונים להסתייע בארגוני זכויות אדם. החיבור בין חברה שמרנית כל-כך לבין ארגוני זכויות אדם ופעילי שמאל אולי מפתיע, אך נראה שלפעמים ניתן למצוא השקה ביניהם.
גבריאל סעדה: זה בדיוק אותו רעיון, רק שזה כאילו, אתה בעצם אומר, תשמע, הערבי גם הוא בן-אדם כמוני בדיוק, כן? גם הוא, אני יודע מה, הוא צלם אלוקים, הקדוש ברוך הוא גם ברא אותו, אני לא יכול לבוא ולהטיל עליו, אני יודע מה, טרור, לא יודע מה, איך שתקרא לזה. זה מצפון. לך יש את המצפון שלך וזה בדיוק, לפי דעתי, ממש דבר מאוד מאוד קרוב לרעיון אצלנו. אני לא יודע איך אתה היית מתנהג, או אני, אם אנחנו חס ושלום היינו גדלים שם. בדיכוי הזה שהם חוטפים. כן, הם חוטפים דיכוי. אם אתה היית סגור בעזה, לא יודע מה היית חושב ומה זה. אז לשפוט אותם? אנחנו לא שופטים אותם. זה שהמדינה לא הצליחה להסתדר איתם 70 שנה, שוב פעם? תעודת עניות של המדינה, של הממשלה.
קריינות: דובר צה"ל סרב להתראיין לכתבה אך מסר בתגובה כי מספר החרדים המתגייס לצה"ל ומשתלב במגוון תפקידים הולך ועולה. גיוס החרדים נעשה בהידברות ולא בכפייה. הגיוס משמש מנוף לחיים האזרחיים גם עבור האוכלוסייה החרדית.
נועה לוי: בעצם צה"ל אומר: אני רוצה לשלב חרדים בשירות הצבאי. זה חלק חיובי מהרצון שלנו בעצם לשלב את החרדים בחברה. אבל כשנערים נלקחים בכוח, באלימות, לפעמים מהבתים שלהם באישון לילה ועוברים כזו מסכת של התעללות, לטעון שזה בא לשפר את השילוב של החרדים והתחושה הטובה, החיבור בין החרדים לחברה הישראלית - זה מגוחך.

סוף תמלול הכתבה: שוויון בנטל או גזירת שמד?

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס