תמלול הכתבה: מה מקומה של הדת במערכת החינוך?
מה דעתך על תכנים דתיים במערכת החינוך החילונית?
תום: אני חושב שכן חשוב שיהיו תכנים דתיים אני חושב שגם, כאילו, צריך להכיר את הצד הדתי אבל לא צריך שזה ישתלט
יהודית: תראה אני לא מבינה מה כל כך ההתנגדות, לא מלמדים פה דברים רעים, לא מלמדים פה דברים בכפייה, בסופו של דבר אנחנו מדינה יהודית.
עינת: כן חשוב להעביר את המסורת היהודית וכאלה אבל יש דרכים לעשות את זה ואיך שהם עושים את זה עכשיו במערכת החינוך היא...
בר: די בושה וחרפה, זאת אומרת אנחנו חיים במדינה שמערכת החינוך שלנו מושלטת על ידי שר חינוך שמאוד מאוד מנסה לדחוף תכנים דתיים בכל הזדמנות שנקרית בדרכו.
תום: אני לא רוצה עכשיו שידחפו לי תכנים דתיים ל...יש סיבה שבחרתי ללכת לבית ספר חילוני.
אוריאל: כתרבות יש שם דברים נפלאים, יש שם דברים נוראיים, כתוב שצריך לסקול הומואים, כתוב שאישה היא דרגה ז'.
יהודית: התורה זה לא משהו רע, זה לא משהו של שנאה, זה משהו של כל כך המון אהבה.
יהודית: אני חושבת שהחינוך הוא טוב גם דתי וגם חילוני אבל לא בהגזמה.
הודיה: אני לדוגמה לומדת תיאטרון ואני לומדת מיתולוגיה יוונית, אוקיי? ולא קרה לי כלום, לא הפכתי להיות מאמינה באלילים, ולא הפכתי לשום דבר.
אוריאל: מה שמשרד החינוך עושה היום לפי מה שאני הבנתי, זה מנסה לא להחדיר את זה כתרבות, לא ללמד את זה כתרבות, אלא ללמד את זה כאמת.
מה דעתך על שילוב תכנים בנושא ירושלים ובית המקדש לילדי גן ויסודי?
גיל: ילדים בגן שאומרים להם תבנו בית מקדש שלישי, כאילו, נראה לי בעייתי קצת.
עינת: מוקדם מידי. כי זה גיל שהם הכי מושפעים ממה שאומרים להם.
בר: ספציפית בהקשר ההיסטורי אפשר רצוי ומומלץ לדבר על הדברים האלו.
תום: זה לגיטימי לדבר על ירושלים עד גבול מסוים, כאילו, יש גבול של ציונות, של ירושלים עיר בירה, יש לה משמעות בשבילנו. אני חושב שהגבול הזה עובר כשאתה דוחף את בניית בית המקדש לשם.
יהודית: שיתנו לילדים בחירה. ילד זכותו המלאה להכיר את שני הצדדים. אם אתם, אם אתם אומרים שיש כפייה דתית, להוציא מהילד את התכנים הדתיים זו כפייה חילונית לכל דבר.
טוהר: גם אם הוא בא מבית הכי חילוני, והוא בעצם שומע את הערכים שהם מתבטאים בכל מיני אופנים מהמקרא, מהתורה, זה נותן לו איזשהו ערך מוסף.
אוריאל: הילדים הם מגיעים ממשפחות חילוניות ואף אחד לא שאל אותם אם הם רוצים, את ההורים, אם הם רוצים שזה מה שהילדים ילמדו וזה מה שהם יעברו את האינדוקטרינציה.
קורן: מבחינתי, מכיתה א, ב, ג, ד, ה, ו יסודי - ילדים יהודים צריכים להרגיש שייכות לירושלים.
איך האספקטים הדתיים במדינה משפיעים על חייך?
בר: לדתיים יש את הלגיטימציה לכפות את הדת שלהם עלינו ולחילונים אין את הלגיטמציה לכפות את החילוניות שלהם על הדתיים.
עינת: לדתיים עדיין יש יותר כוח. בעניין החלטות ובפוליטיקה.
גיל: אם אני רוצה לנסוע מאשקלון, איפה שאני גר, לנסוע לתל אביב בשבת אני לא יכול. אני רוצה לקנות לעצמי אוכל, שתייה, אני לא יכול כי יום שבת.יהודית נתניה:
יהודית: אני הייתי מורה, אחד הדברים שאני הרגשתי במערכת החינוך, כפייה חילונית, זה שהרבה פעמים לא נתנו לי לדבר דווקא על הנושאים האלה, לא נתנו לי להביע את עצמי בתור חרדית.
סוף תמלול הכתבה: מה מקומה של הדת במערכת החינוך?
החילונים צריכים להביא אותה בהפוך. מורה בעירוני חילוני תלמד שבית המקדש היה מנוהל על ידי קבוצה של אנשים (כהנים) שהמשרות עברו אצלם במשפחה בירושה והציבור שילם להם משכורות כל החיים בשיעור 10% מכל מה שהיה לו . לשנן את המושג מעשר בבית. התעסוקה של הכהנים היתה לשחוט מדי יום מאות כבשים, עיזים, פרות. את הדם היו שופכים על המזבח ועל הרצפה ועל האדמה. מסביב היה ענן זבובים וריח של בשר ודם .ורעש של בעלי חיים גועים…. אסור היה לאנשים רגילים להיכנס לבית המקדש ואף אחד לא יודע מה הכהנים עשו שם באמת. … וכך הייתי נמשך השיעור להנאת המורה ומנהל בית הספר וההורים. בשיעור הבא נלמד הילכות שחיטה כשרה . נא לתרגל בבית.