תמלול הכתבה: הפציעה בינונית – הפיקוח במצב קשה

ח'אלד ח'טיב: אני מכיר מישהו שנפל מקומה שלישית והוא היום נכה על כיסא גלגלים.
יאסר אבו דיבה: רביע עבד אלחמיד אבו דיבה, נפל באתר בנייה באזור נתניה אם אני לא טועה. איבדנו צעיר, פרח של בחור. בן דוד שלי.
פיראס ג'אבר:  אחיין שלי נפל מהקומה השביעית, נשבר לו האגן והיה לו קצת שברים בגוף.
חוסאם סאלח: יש לי אח שנפל מגג. עבדנו בבניית בתי ספר ציבוריים ובנינו תקרת לבנים... היום הוא עם נכות חלקית.
קריינות: סיבוב של עשר דקות ברחוב הראשי בכפר כנא הספיק כדי להבין את גודל המגפה. בשנה שעברה נהרגו 48 פועלי בניין. בכל שנה עשרות נהרגים ואלפים נפצעים באתרי הבנייה בארץ. בהרבה מהיישובים הערבים, אין אדם שלא מכיר פועל שנפל, אין כפר שלא איבד את אחד מבניו. מאז 2010 נהרגו 250 פועלים באתרי הבנייה.
שאדי חמוד: הנושא של הבטיחות עולה הרבה כסף. עולה הרבה כסף ועולה הרבה זמן. ולצערי הרב, חלק מהחברות בארץ, לא לוקחים את זה בחשבון בגלל שהם רוצים להריץ את זה כמה שיותר מהר. קבלנים בשביל לחסוך, נותנים לצוות של עובדים: תבנו פיגום פה. על סמך מה? אין להם הרשאה ואין להם רישיון לבנות פיגומים. ואם חס וחלילה מישהו החליק בתוך הפיגום, ורצה לתפוס במעקה, והמעקה משוחרר – אז הוא ייפול עם המעקה. והיו מקרים כאלה, הרבה.
גדיר ניקולא: למה שהקבלנים ישקיעו אם הם לא משלמים כל מחיר על זה שתאונות מתרחשות באתרי הבנייה שלהם?
קריינות: באוגוסט שנה שעברה עבר תיקון לחוק, שמחייב סגירת אתר למשך 48 שעות לאחר כל תאונה שהביאה להריגה או לפציעה קשה. עד אז אפילו תאונה קטלנית לא הביאה לסגירת האתר לצורך חקירה.
גדיר ניקולא: אנחנו התווכחנו במהלך הדיונים בכנסת – מדוע רק תאונות קשות וקטלניות? הרי כל תאונה, עצם התרחשותה היא עדות לליקויי בטיחות. נפילה מגובה של שמונה מטרים יכולה לגרום לפציעה בדרגה בינונית אבל יכולה גם כן באותם תנאים ובאותן נסיבות לגרום להריגתו של העובד. אין שום סיבה שבראשונה אנחנו לא עושים כלום כמפקחים מטעם משרד העבודה ואילו בתאונה קטלנית אנחנו סוגרים.
קריינות: מוחמד אמארה, תושב כפר כנא, אב לחמישה. נפל מהקומה השישית באתר בנייה בחדרה לאחר שדרך על פיגום לקויי שקרס תחת רגליו. הוא פונה לבית החולים כאשר מצבו מוגדר "בינוני" ע"י מד"א. התאונה התרחשה לפני כשלוש שנים ורק לאחר שיקום ממושך מוחמד מסוגל לעמוד על רגליו.
מוחמד אמארה: כשנפלתי על הרצפה באתי לקום, ראיתי כולי דם. אז התעוררתי בבית חולים שמה. התמיכה הזאת עזרה לי, אם לא הייתה התמיכה הזאת הייתי נכנס פה בתוך הברזל הזה. אף אחד לא נענש, אף אחד לא נעצר, אני לא יודע אם באו ממשרד העבודה לשמה. (הקבלן) לא קיבל דו"ח לא קיבל כלום לא עצרו אותו לא סגרו את השטח אפילו.
קריינות: כמו ברוב האתרים הגדולים בארץ, גם יזמי הפרויקט באתר בו עבד מוחמד העסיקו אותו בהעסקה קבלנית עקיפה, דרך קבלני ביצוע וקבלני משנה, מה שהקל עליהם להתנער מאחריות לאחר התאונה החמורה. המעסיק הישיר של אמארה לא ביטח אותו ולאחר שנפצע הוא נשאר לבד מול הביטוח הלאומי.
מוחמד אמארה: (הביטוח) לא משחררים לי כסף אבל הם רוצים את החובות שלהם. הייתי בן אדם אמיץ כל הזמן, עובד וזה... הרסו את החיים שלי, היום אני לא יכול להרים קילו אחד. אני נכה, כאילו... אני לא יכול לעבוד - כלום.
קריינות: המקרה של אמארה אינו יוצא דופן, פועלים רבים שפציעתם הוגדרה "רק" בינונית איבדו את כושר העבודה והפציעה שינתה את חייהם מקצה לקצה.
גדיר ניקולא: ההגדרה של תאונה בינונית היא הגדרה רפואית משמעותה באופן כללי היא, שאין סכנה מידית לחייו של עובד שנפצע, זו היא ההגדרה. זה לא אומר שנסיבות התאונה הן לא חמורות. המקרים שאנחנו שומעים עליהם הם מקרים מזעזעים הם כוללים קטיעת רגל, וקטיעת יד. זה כולל גם נכות לכל החיים - זו משמעות "תאונה בינונית".
קריינות: ואכן רוב הפציעות המדווחות ע"י מד"א הן בדרגה בינונית. על פי נתוני קו לעובד, ברוב המוחלט של תאונות אלו, אפילו מפקח לא יגיע לאתר כדי לחקור את התאונה.
שאדי חמוד: אשדוד, באר שבע, ירושלים, זה מפקח אחד. ואז, בוא נגיד יש לנו 13,000 אתרי בנייה, אם הוא רוצה להיכנס לכל אתר בנייה שעתיים-שלוש, אז כמה יבקר באותו יום? ואז אותו פרויקט שהוא ביקר אותו עכשיו נתן לו רשימה של ליקויים, אז רק עוד שנתיים אולי בסוף הפרויקט הוא יבוא לבדוק את הליקויים האלה.
רועי וינשטיין: המקצוע שאני נורא אוהב הוא בידיים של אנשים שלא אכפת להם מהחיים שלי, חברות הקבלן לא אכפת להם מהחיים כל מה שמעניין אותם זה עבודה.
קריינות: ממנהל הבטיחות במשרד העבודה נמסר כי: "שר העבודה והרווחה, חיים כץ, פועל לאיוש 22 תקנים של מפקחים שאינם מאוישים בשל תנאי שכר עלובים, השר פנה לממונה על השכר באוצר ולנציב שירות המדינה בנושא."
גדיר ניקולא: כמעט 9 חודשים עברו מאז שהשר חיים כץ נהיה אחראי על תחום הבטיחות, הרבה הצהרות, כלום לא השתנה. גם את התגובה הפעם של "פועלים כדי לאייש 22 תקנים" שמענו בעבר.
קריינות: עוד נמסר ממנהל הבטיחות כי: "השר חיים כץ מקדם לראשונה עיצומים כספיים שיגיעו עד ל- 35 אלף ₪ על יזמים וקבלנים בגין כל הפרת בטיחות." אך נראה שקשרי הון שלטון לא פסחו על מהלך זה ומשרד ראש הממשלה בעצמו נחלץ לטובת הקבלנים וביקש לעכב את הטלת הקנסות. וברקע נותרת השאלה: כיצד ניתן יהיה להטיל עיצומים כספיים בהיקף רחב ללא הגדלה דרמטית של מספר המפקחים וכוח האדם שעתיד לטפל בהם?
גדיר ניקולא: עצם העובדה שרוב רובם של הקורבנות הם עובדים ערבים, הם עובדים פלסטינים מהשטחים הם עובדים זרים - אני חושבת שזה מה שלצערנו משפיע על מקבלי ההחלטות, הם פשוט לא סופרים אותם.
מוחמד אמארה: הרסו לי את החיים. החיים שלי נהרסו, אף אחד לא מזיז לו.

סוף תמלול הכתבה: הפציעה בינונית – הפיקוח במצב קשה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס