תמלול הכתבה: ועידת ישראל לדמוקרטיה

רחל ליאל: חופש, שוויון וצדק חברתי, הם הערכים שראוי להלחם עליהם זה אינו כנס אקדמי וטוב שכך, הדמוקרטיה צריכה להתקיים ברחוב, בכיכרות ובקניונים
הקרן החדשה לישראל היא מהארגונים הבודדים שנאבקים על קיומו של שיח אזרחי גם כשמושמעות בו דעות שאינן נעימות לנו, הדמוקרטיה שייכת לכולם לכן עמדנו על השתתפותן של כל המפלגות מימין ומשמאל בכנס הזה, מי שבחרו להחרים לא יצאו נגדנו אלא נגד העקרון של שיח ציבורי שוויוני ופתוח שנועד לשכנע לא לכפות.
אברהם בורג: המושג ב-48' יהודית היה אזרחי ותרבותי כמו איטלקי כמו צרפתי כמו כל אחד אחר. המושג יהודי ב-2015 הוא משהו אחר. הוא מושג לאומי לאומני שעשה היתוך מחמישה גורמים: דת, טריטוריה, כוח, שפה וריבונות ואי אפשר לפרק אותם. מי שמדבר היום על יהודית כאשר הוא מתעלם מהרכיבים האלה, הוא טומן את ראשו בחול. יהודית היום משמעה לאומיות מסוג או לאומנות מסוג שמעולם היהדות לא הייתה מוגדרת כמוה.
גדעון לוי: ואז נגישה אישה אחת למנחה, לסטיבן סאקר, ואמרה לו אתה יודע מה הבעיה שלנו בישראל? הוא שאל מה הבעיה?, הבעיה שיש לנו יותר מידי דמוקרטיה. הוא היה די המום ואני אז באותו רגע חשבתי לעצמי – חצי עולם נאבק על יותר דמוקרטיה ופה יושב העם המקולקל והמפונק והמושחת הזה ואומר שיש יותר מידי דמוקרטיה. במדינה שבלו הכי את מידת הדמוקרטיה שלה אפשר להטיל בספק גדול מאוד, וזה הוזכר בפאנלים הקודמים שאני לא רוצה לחזור על דברים שנאמרו, אבל באמת לחשוב שכל העם, ואני חושב שזה כל העם האותנטי, לא כולו כמובן אבל חלקו, שחושב שיש כאן יותר מידי דמוקרטיה.
שבא לידי ביטוי בחופש הביטוי.
שבא כמובן לידי ביטוי בחופש הביטוי.
טליה ששון: אז בית המשפט לא רצה להיכנס לתוך עניין שיש לו פן פוליטי ולא רצה לשלם את המחיר על הדבר הזה שבית המשפט אמור לשלם אצלנו בארץ, כי הציבור שופט אותו בעצם לפי השורה התחתונה ולא לפני הנימוקים. ואם השורה התחתונה היא לפנות התנחלויות אז זה בית משפט שמאלני. ומי נכנס לתוך המדורה הזאת ישר לשים עליו את התג הזה ולתקוף אותו? הימין, המערכת הפוליטית הימנית זה בדיוק מה שהיא רוצה להשיג כדי לפחת בכוח שלו.
לוסי האריש: אמרתי את דעתי האישית על פסילת של חברת הכנסת חנין זועבי, ואמרתי שאני חושבת שכן צריך לפסול את חנין זועבי וברוך מרזל ואמרתי את זה מתוך המקום שלצערי החברה היהודית הישראלית מסתכלת על החברה הערבית כמקשה אחת. לא משנה שיש לנו ימין, שיש לנו שמאל, שיש לנו מרכז שאנחנו פלורליסטים בדעותינו, שיש בנינו חילונים, שיש בנינו דתיים, שיש בנינו נוצרים, שיש בנינו מוסלמים, בעיניי היהודים אנחנו נתפסים כמקשה אחת, כערבים. ומגיעה חנין זועבי ועולה על במות ואומרת אמירות ויוצאת כנגד ערבים שמשרתים במשטרה ויוצאת כנגד ערבים שנמצאים בתקשורת ומתבטא כנגד ואומרת שאלו שרצחו את שלושת הילדים הם לא טרוריסטים והאנשים שמסתכלים עלי אומרים לי "זו את. אתם כולכם הערבים חושבים כמו חנין זועבי". אני לא חושבת כמו חנין זועבי, אבל כאן גם התקשורת אשמה. כי איזה כיף להביא את הערבי לאולפן שייצג את כל הערבים, איזה כיף להביא בצוק איתן אך ורק ערבי אחד שידבר בשם כל הערבים. כי אין לערבים ימין, אין לערבים שמאל, אין לערבים מרכז, כי חנין זועבי מייצגת את כל הערבים, כי ג'מאל זחאלקה מייצג את כל הערבים, כי לוסי האריש מייצגת את כל הערבים. לא! אנחנו חברה חייה פועלת פלורליסטית, אנחנו אינטליגנטים, אנחנו חיים ולומדים במדינה הזאת ויש לנו הרבה מה להגיד ואתם תשמעו את זה ואתם תתנו לנו גם את הבמה לשמוע את זה ואם לא תתנו אנחנו ניקח אותה.
יוסי ביילין: יש מתח בין יהודית לדמוקרטית בלי ספק, אבל המתח הזה לא מאיין את הביטוי הזה ולא אומר שאי אפשר לקיים אותו, אלא להפך. אני רוצה לחיות במתח הזה, אני רוצה להתמודד עם המתח הזה כל יום, אני רוצה להבטיח שבאמת ערבים בישראל ומיעוטים בישראל ירגישו שהם אזרחים שווי זכויות ושבאמת לא יהיה מצב שבו הזיפות היחיד יהיה בכבישים. זה המאמץ העיקרי שלי כדי להבטיח שזו מדינה יהודית דמוקרטית. אם המדינה הזאת היא לא יהודית היא לא מעניינת אותי. היא לא מעניינת אותי!
אפרת שפירא רוזנברג: בשביל זה אנחנו כאן בשביל לקיים את הדיון הזה, מי שלא משתתף בדיון הזה הוא זה שמפקיר את הזירה. האבות המייסדים, כמו שאמר יוסי ביילין, קבעו כבר המדינה הזאת היא מדינה יהודית ודמוקרטית ולא אני אמרתי את זה אמר את זה רובי רבילין ואמרה את זה המנכ"לית של הקרן החדשה ואמר את זה עכשיו יוסי ביילין. השילוב הזה הוא קשה אבל אפשרי, הוא אפשרי. השאלה היא איזה תוכן אנחנו נותנים ליהדות של המדינה, האם היא יהדות כופה, חקיקתית, אורתודוקסית או שהיא יהדות כמו שאחמד טיבי אמר, אני חותמת על כל מה שאחמד טיבי אמר, בעייני זאת היהדות של המדינה. מדינה יהודית צריכה לדאוג שמשפט אחד יהיה לגר ולאזרח. זאת היהדות של המדינה בעייני וזזה השיחה שאנחנו צריכים לעורר.
שמעון ריקלין: תקשיבי לי טוב, זה לא יכול להיות שאת כל הציבור שלי משווים לנאצים. אני נקרא יהודונאצים. אם אתם תרצו אני אביא לכם כל כך הרבה דוגמאות, כל כך הרבה דוגמאות שקוראים לנו נאצים, פשיסטים, גזענים.
-גם ועד מתיישבי שומרון מכנה את השמאלנים נאצים...
שמעון ריקלין: זה נפלא, זה נפלא. אני מגנה פה, אני חושב שהסרטון של ועד מתיישבי שומרון לא מתאים לא ראוי, כל מה שאת רוצה בסדר? תגידי לי עיתון הארץ שמשווה אותנו, אותנו את המתנחלים שאני יכול לצטט לך כותרות, שמשווה את הימין פעילות של הימין שזה מזכיר את 39' שהוא אומר לי נאצי. מישהו קם פה לגנות? חברים הקוזקים הנגזלים מישהו מכם קם? קצת יושרה, קצת יושרה.
לוסי האריש: יכול להיות שאני בן אדם אוטופי אני לא יודעת. יכול להיות שאני בן אדם שרואה את הדברים בצורה ורודה. אני לא רוצה קשה לי לשבת פה ולשמוע יהודים משתלחים אחד בשני ולחשוב שיש עתיד לערבים ויהודים במדינה הזאת.

סוף תמלול הכתבה: ועידת ישראל לדמוקרטיה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס