תמלול הכתבה: בי"ס למהגרים בלבד

בי"ס למהגרים בלבד
מגיש: השנה, החליט משרד החינוך כי הנושא השנתי בו יעסקו בבתי הספר והגנים יהיה "האחר הוא האני". בתל אביב העיר הקוסמופוליטית, היה ניתן ליישם את הערך הזה הלכה למעשה. אך בדרום ת"א הילדים כנראה ימשיכו ללמוד על 'האני והאחר' מהספרים ולא מהחיים. על ההפרדה הגזעית במערכת החינוך של עיריית תל אביב בכתבה הבאה.
קולות רקע: -בא אלי!.. מי זה? בא אלי.. -זה לא אני!.. -זה היה אתה אני ראיתי..
קריינות: מעל אלפיים ילדים למהגרי עבודה ומבקשי מקלט חיים בישראל, מרביתם נולדו כאן, דוברים עברית ומתחנכים במערכת החינוך הממלכתית. מאות מהם המתגוררים בתל אביב, לומדים בבית הספר ביאליק-רוגוזין שברחוב העלייה. למרות היעדר בתי ספר באזור, כמעט אין ילדי ישראלים בביאליק-רוגוזין.
כתב: תגיד יש הרבה ישראלים בבית הספר?
שומר: לא כל כך.. 80% לא ישראלים..
קריינות: ניסיתי לברר מה אומרים במוקד הרישום של עיריית תל אביב להורה שבנו שובץ לביאליק-רוגוזין.
מענה טלפוני מוקד רישום, מנהל החינוך העירוני: "שלום ותודה שהתקשרתם אל עיריית תל אביב יפו, המחלקה לרישום גני ילדים ובתי ספר יסודיים..".
מוקדנית: רישום שלום.
כתב: הבנתי שהאזור רישום שלנו זה ביאליק- רוגוזין..
מוקדנית: אתה צריך להירשם לבית הספר הזה ואחרי זה אתה מבקש טופס העברה..
כתב: ויעבירו אותי בקלות.. זאת אומרת..
מוקדנית: כן, מבקשים טופס העברה, כן.. לא עושים בעיות בדרך כלל.. לא יעשו לך בעיות, אני אומרת לך.. לא עושים בעיות בדרך כלל, מבקשים ואנחנו מביאים את זה, זה טופס, אתה ממלא את זה..
קריינות: הורים לילדים בשכונת פלורנטין, ששובצו לבי"ס ביאליק-רוגוזין, הופתעו לגלות הסתייגות מיוחדת בטופס הרישום הסטנדרטי שנשלח לביתם בחודש האחרון.
ליאת רוזנברג: קיבלנו את טופס ההרשמה ובתוך טופס ההרשמה מצוין בית הספר שאליו אנחנו שייכים והיה מצוין ביאליק- רוגוזין, כיוון שאנחנו תושבי שכונת פלורנטין, עם כוכבית קטנה שצמודה לשם הבית ספר שמציינת שהשיבוץ הוא לא סופי. כשהייתי בפגישה בעיריית תל אביב במנהל חינוך, מה שנאמר על ידי גורמים רשמיים הוא, שאנחנו אמורים ללכת עם טופס ההרשמה לביאליק- רוגוזין. מיד לבקש טופס העברה כיוון שהכוונה היא שהורי השכונה ה"ישראלים" לא ילמדו בביאליק רוגוזין שזה בית ספר למהגרי עבודה. כל הבתי ספר מסביב מלאים. כשהגעתי לפתחו של בית הספר כבר עמד השומר, הוא אמר "את צריכה לבוא עם טופס הרישום, מיד תקבלי טופס העברה."
קריינות: בדרך כלל הורים נאלצים להיאבק ברשויות כשמדובר בשינוי השיבוץ, לא כך בביאליק- רוגוזין. ההפרדה המחלחלת שנוצרת עם הזמן הפכה למעגל קסמים- הורים משובצים לבית הספר, מבררים בעירייה, מגיעים לחתום על טופס ויתור ובכיתות אין תלמידים להורים ישראלים.
ליאת רוזנברג: הורים מהשכונות הקרובות מדירים את רגליהם מבית הספר בכל מני טענות וטיעונים לכאורה, של בגלל שבית הספר מלא במהגרי עבודה, מה קצב ההוראה, מה קצב השפה העברית ומה שנוצר בפועל זה גטו של מהגרי עבודה.
קריינות: למרות שבית הספר מותג כמוסד לילדי מהגרים, הוא דווקא כולל יום לימודים ארוך, לימודי העשרה, ספרייה חדשה המצוידת באמצעי אוריינות, יש ארוחות חמות, צוות פדגוגי מקצועי ואווירה חינוכית וחמה. ועדיין, ההורים באזור בוחרים שלא לשלוח את ילדיהם לשם.
מזכירות בי"ס ביאליק רוגוזין: ביאליק רוגוזין שלום..
כתב: שלום, אני רק רוצה להבין, אם זה בית ספר כל כך טוב, אז למה יש כזה מיעוט של ישראלים..?
מזכירות בי"ס ביאליק רוגוזין: יש פה מלא אריתראים וכושים ואפריקאים, ותיאלנדים ופיליפינים ולא כל אחד רוצה את זה.. לא כל אחד רוצה שהילדים שלו יהיו בבית ספר עם אוכלוסייה כזאתי.. אבל תכל'ס הבית ספר ברמה פה מאוד מאוד גבוהה פה, אין ספק בכלל..
כתב: זה מה שאני שמעתי..
מזכירות בי"ס ביאליק רוגוזין: ילד לדוגמא שמגיע למשל פה בבית ספר, וההורים לא רוצים להיות בבית ספר הזה, הם מעבירים אותו, הם לא ישאירו אותך פה בכוח.
חני: נודע לנו לאחרונה שעיריית תל אביב לא חפצה שנרשום לשם את הילדים שלנו, בכדי שלא יהיה ערבוב בין תרבויות, בין ילדים, לצערי הרב. אני בשאיפה כן לרשום את הילדה שלי לשם, כן ליהנות מהערבוב הזה. חשבו מראש שאני לא רוצה, ללכת, לחתום על ויתור, אני הזדעזעתי
כתב: הישראלים שבכל זאת לומדים, איך הם משתלבים..?
- כמו בכל בתי הספר, תראה מבחינתם הם לא באמת רואים את ההבדלים האלה
קריינות: מנהל החינוך העירוני כבר החליט, עושה הרושם, כי מוטב לבודד את ילדי המהגרים, בדיוק כפי שנהג משרד הבריאות כשהקים מרפאה מבודדת למהגרים ופליטים, גם היא בדרום ת"א. כמו בבריאות, גם בחינוך, העירייה חושבת שלא נרצה להושיב ילדים שאינם ישראלים בסמיכות לילדים שלנו על אותו הספסל. מעיריית תל אביב נמסר: "בכל הטפסים הנשלחים להורים, בכל רחבי העיר, מופיעה ההערה על פיה השיבוץ אינו סופי. באזור בו ממוקם בית הספר ביאליק-רוגוזין ישנו מיעוט תושבים בעלי אזרחות ישראלית, ועל כן מספר התלמידים הישראלים הלומדים בו, נמוך בהתאמה.

מגיש: ניתן לראות כי כולם לוקחים חלק בהפרדה הגזעית: פקידים, אנשי חינוך, העירייה וכמובן ההורים. ההזדמנות החינוכית לחשוף את הילדים אל האחר מוחמצת ומי מפסיד מזה? ההורים והתלמידים בשכונות הסמוכות, שהיו יכולים ליהנות מבית ספר קרוב, מושקע וקוסמופוליטי.

סוף תמלול הכתבה: בי"ס למהגרים בלבד

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס