תמלול הכתבה: מעמד לא בריא

מגישה: הזכות לטיפול רפואי במחיר סביר והגיוני נראית לנו מובנת מאליה, כך גם יכולתנו לסייע לבן הזוג בתקופת מחלה. אבל המקרה של לילה ראנם מהכפר זומר, חושף שזכות בסיסית זו אינה ניתנת לכולם.

לילה ראנם: גם מבחינה בריאותית, בעלי נכה, ומקבל קצבה מהביטוח הלאומי, כי לא מתייחסים אליו כנשוי, למרות שיש הסכם נישואין. הנישואין שלנו לא מוכרים כי אין תעודת זהות ישראלית. הם לא מרשים לי לנהוג במכונית, זה מאוד קשה כי בעלי נכה ולא יכול לנהוג. אני מקווה שהחוק ישתנה קצת לקראת השנה החדשה וירשו לנו לנהגו במכוניות, כדי שהמצב ישתפר קצת.
אין לי ילדים, הייתי צריכה לעשות טיפולי פוריות, הם דרשו הרבה מאוד כסף, ולא יכולתי לשלם.

מגישה: בישראל נמצאים כ-20,000 פלסטינים חסרי מעמד, רבות הן נשים פלסטיניות שנישאו לאזרח ישראלי. הנשים שנותרו ללא גישה לשירותי בריאות ורווחה היו במרכזו של הכנס "מעמד לא בריא" שדן באפשרויות לתיקון המצב.

שירין בטשון-חורי: אישה אחת העידה בראיון, "שבחודשים האחרונים בהריון שלי בביתי הייתי מרגישה כאבים, אבל לא יכולתי ללכת לביקור רופא, אז פשוט לא הלכתי".
אישה אחרת, חולת סוכרת, למשל העידה שבהתחלה היא הלכה ורכשה ביטחון בריאות פרטי, היא לא יכלה לתחזק את זה כי זה מאוד יקר כלכלית.

לילה ראנם: יש לנו הרבה בעיות, אבל זה לא עוצר אותנו מלהמשיך להיאבק. לקח לי עשר שנים לקבל אישור שהייה ועכשיו, אני דופקת על כל הדלתות כדי לקבל אזרחות.

מגישה: בארגון "רופאים לזכויות אדם" דרשו לנתק את הקשר בין מעמד אזרחי לזכויות חברתיות ובקשו ששרי הרווחה והבריאות יפעילו את סמכותם ויאמצו מודל של "תושבות חברתית" לעשרות אלפי הנשים, הגברים והמשפחות נפגעי חוק האזרחות.

סוף תמלול הכתבה: מעמד לא בריא

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס