תמלול הכתבה: הכרה, שיבה ועתיד משותף

קריאות בהפגנה: אנחנו שבים, אנחנו שבים, אנחנו שבים, למולדתי אני חוזר, למולדתי אני חוזר.
קריינות: בזמן שאזרחי ישראל היהודים חגגו את עצמאותם, פלסטינים אזרחי ישראל ציינו את הנכבה דרך תהלוכת שיבה סימבולית לכפר הפלסטיני העקור עתלית. לתהלוכה הגיעו אלפים. נשים, גברים, צעירים וילדים מכל רחבי הארץ.
עבד אבו שחאדה: הגעתי היום מאותה סיבה שאני מגיע בעשור האחרון. זו בעצם צעדת שיבה לכפר שנהרס ב48' ובעשרים שנים האחרונות יש, כאקט סימבולי, ביום הזה חוזרים לאחד הכפרים שנעקרו ב48'.
ג'אליה אבו-אלהיגה: ההגעה לכאן מבחינתי היא הוכחה לקיומנו, האדמה הזו שלנו ומי שנעקר הם הסבים שלנו. זו הוכחה לקיומנו ושאנחנו עדיין כאן.
וסים חג'ו: אני בן למשפחת פליטים, לצערי משני הצדדים. מהצד של אבא זה כפר לוביה. שהיום זה בעצם האזור של צומת גולני וקיבוץ לביא. סבתא שלי, מצד אמא, היא במקור מטבריה. והיא גם... בעצם המשפחה פוזרה לכל העולם.
קריינות: המפגינים דיברו אמנם על העקירה והדרישה לשיבה, והם גם היו מסוגלים לדמיין את העתיד כאן במרחב הקיים.
עבד אבו שחאדה: לגבי מה אפשר, איך אפשר לממש את זה בפועל זה, לדעתי, מעבר למפלגות הפוליטיות. והסוגיה היא מעבר לסוגיה בירוקרטית של מימוש או לא מימוש. הסוגיה היא סוגיה תודעתית מדרגה ראשונה. שיש אנשים שרוצים לחזור לכפרים שלהם.
נאסר נאסר: כאן צריכה להתקיים מדינה דו-לאומית בה גרים שני עמים בשלום. רחוק מכל הקונפליקטים הדתיים והקונפליקטים הקיצוניים משני הצדדים. חובה שיהיה פרלמנט אחד ו/או שניים עצמאים. המקום הזה, גיאוגרפית, לא יכול להכיל שתי מדינות. פוליטית, בעיניי, צריך מדינה אחת שוויונית רחוקה מכל הגזענות. 
תום פסח: זו גם הדרישה של הרבה אנשים, שיתנו משטר דמוקרטי, שבו יהיו זכויות לכולם, שיהיו זכויות שוות, שיבטיחו את הזכויות של אנשים.
וסים חג'ו: וברגע שנבין שהשבים רוצים לשוב לבתים שלהם והם לא רוצים לבוא ולהעיף את כל מי שנמצא פה. בעצם לעשות, לחזור ולעשות את מה שהציונים עשו לפלסטינים, יהיה עוול. אבל מצד שני, העוול היותר גדול זה לא להכיר במה שהציונים עשו לנו. אז אנחנו מקווים שכן תהיה איזו שהיא אופציה להבנה משני הצדדים ואז גם נוכל לדבר על איזה שלטון יהיה פה.
עבד אבו שחאדה: ואנחנו יכולים להיתקע בעבר בתור, בדומיננטיות של האתוסים הלאומיים - אויבים מושבעים או שאפשר לנסות דרך אחרת - לנסות לדמיין עתיד יותר טוב בזה שאנחנו מנציחים ומצליחים להבנות זהות אזרחית ששני הלאומים חיים בה בתור שווים.
קריינות: עולה כי אין מדובר רק בדרישה לזכות שיבה אלא גם ברצון לדמיין את החיים המשותפים.

סוף תמלול הכתבה: הכרה, שיבה ועתיד משותף
 
 

הוספת תגובה לכתבה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס