ידיעה כתובה |

: מניעת זכויות מאסירים שובתי רעב

מדינה נכתב על ידי

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כי בכוונתו להחיש את הליכי החקיקה של חוק המתיר הזנה בכפייה לאסירים שובתי רעב. הצהרות אלה ניתנו על רקע שביתת הרעב הנמשכת מזה 40 ימים, בה משתתפים 170 אסירים מנהליים המוחזקים בישראל באופן לא חוקי מזה שנים, כ-80 מהם נזקקו עד כה לאשפוז בבתי החולים השונים ברחבי הארץ.

האגודה לזכויות האזרח הגיבו בנייר עמדה בו מצויין כי "ככלל, האכלה בכפיה היא אסורה, בשל פגיעתה בזכותו של אדם להתנגד לטיפול, בזכותו לאוטונומיה על גופו ובכבודו. כל החלטה על מתן טיפול רפואי, ובכלל זה האכלה או הזנה של אדם, צריכה להתקבל בידי צוות רפואי עצמאי ובהתאם לחוק זכויות החולה, אשר ככלל אוסר על מתן טיפול רפואי לאדם בהעדר הסכמה מרצון ומדעת."

מעדאלה נמסר בתגובה להצהרתו של ראש הממשלה כי חקיקת חוק שכזה הינה "צעד דרקוני שמפקיע מהאסירים המנהליים את הכלי האחרון שבאמצעותו הם יכולים למחות נגד מעצרם הבלתי חוקי. הזנה בכפייה פוגעת פגיעה אנושה בזכויות הבסיסיות והחוקתיות של אותם אסירים, ובראשם הזכות לחירות על גופם, לכבוד, אוטונומיה אישית והזכות לבטא את עצמם ואת מחאתם."

בנוסף, מונעים משובתי הרעב לפגוש עו"ד. במקרה אחד, בית החולים תל השומר מסר לעורך הדין פאדי קוואסמה, שניסה במהלך שבוע שלם להיפגש עם אסירים שובתי רעב בבית החולים, כי ישנה החלטה  חדשה לפיה רק עורך דין אחד ביום יכול לבקר בבית החולים עצורים מאושפזים. במקרה אחר, בקשתו של עו"ד סאמר סמעאן לבקר אסיר שובת רעב נדחתה בטענה כי על פי החלטת נציב שירות בתי הסוהר לאסיר זה מותר להיפגש עם עורך דין אחד כל 30 ימים.

בעקבות כך, פנה מרכז עדאלה ב- 5.6.2014 אל פרקליטות המדינה בקדם בג"ץ הדורש להורות לשב"ס לחדול מיד ממניעת ושיבוש ביקורי עורכי הדין אצל האסירים. בפנייה ציין עורך הדין נדים שחאדה מעדאלה כי "שב"ס משתמש בתירוצים שונים כדי ליישם מדיניות מניעת ביקור השובתים בבתי החולים ובתי הכלא" וכי "ההגבלות שמטיל שב"ס על עורכי הדין לבקר אצל שובתי רעב מנוגדות לחוק בישראל המגביל מאוד את זכותו של שב"ס למנוע פגישה של אסיר עם עורך דינו, ומתיר זאת רק במקרים בהם קיים יסוד ממשי כי פגישה זו עלולה להביא לביצוע עבירה". מניעה זו מנוגדת גם להלכה שקבע בג"ץ לפיה היותו של עצור או אסיר שובת רעב אין משום עילה חוקית למניעת מפגש בינו לבין עורך דינו וכי שימוש שב"ס בנימוק זה נעשה שלא כדין.

עוד נטען בפניית עדאלה כי בימים של שביתת רעב, זכותם של האסירים והעצורים להיפגש עם עורך דין הופכת לצורך קריטי, וזאת משום שהם חשופים לסיכונים בריאותיים ולסנקציות וענישה ששב"ס מטיל עליהם- לרוב באופן בלתי חוקי. ביקורים אלה הם ערוץ התקשורת היחיד של אסירים אלה עם העולם החיצון, היות והם מנועים משימוש בטלפון, עיתונים, מכשירי רדיו וטלוויזיה מרגע הכרזתם על שביתה, ולרוב הם גם מנועים מביקורי משפחות.

באגודה לזכויות האזרח מציינים עוד, כי שביתת הרעב של העצירים המנהליים מפנה זרקור לעבר אחת העוולות החמורות ביותר של הממשל הצבאי בשטחים – שימוש שגרתי במעצרים מנהליים נגד תושבים פלסטינים, אשר מוחזקים במעצר למשך חודשים ארוכים, ובחלק מהמקרים אף לשנים, מבלי לדעת מהם החשדות נגדם או מתי ישוחררו. עמדת האגודה לזכויות האזרח היא כי ככל שיש ראיות נגד חשוד, יש להעמידו לדין. אחרת, יש לשחררו. מעצר מנהלי, המאפשר שלילת חירותו של אדם ללא משפט, הוא פגיעה חמורה ביותר בזכויות אדם בסיסיות.

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס