תמלול הכתבה: נפילות בפנסיה: הפסדים ממשבר הקורונה

אור: אופק?

אופק: אה אחי?

אור: תגיד, אתה יודע כמה הפסדת בפנסיה?

אופק: לא... למה?

אור: מה זאת אומרת, אתה לא יודע, עם משבר הקורונה, כל הבורסות צנחו.

אופק: וואלה, בכלל לא חשבתי על זה.

אור: גם הפנסיה שלך מושקעת בשוק ההון וכולם הפסידו מלא כסף. בוא אני אראה לך, בוא. כנס לאתר של הפנסיה. ריכוז נתונים, למטה.
היה לך את הסכום הזה, וירדו לך כמעט 10% בפחות מ-3 חודשים מהפנסיה שלך.

אופק: וואי וואי.

אור: מטורף, אחי. זה פשוט מטורף. וזה הכל בגלל משבר הקורונה, כאילו.

אור: קרנות כלליות...
חן: פה, זה?

אור: יואו, תסתכלי. הפסדת 13.5% בפנסיה מתחילת השנה.

חן: מדהים.

אור: קבל, עדי. מתחילת השנה, הפסדת 10.5% בפנסיות שלך בגלל משבר הקורונה.

עדי: מה, אז גם אני הפסדתי. מה אני אעשה עם זה?

אור: אז אני הלכתי לדבר עם כמה מומחים.

ארז צדוק: צריך גם להבין שאירוע כזה כמו שאנחנו חווים בימים אלה זה אירוע של פעם בעשרות שנים, אם לא יותר.

עדו קאליר: ישראל והעולם כולם, ניתן מספר עגול, מחר הוא כבר יכול להשתנות ב-30%. 30% מהחלק המנייתי שהיה לנו, תחילת ינואר 2020 נעלם.  על כל 10 שקלים, 3 כבר אינם.

כתב: האם אתה רואה תנועה מסוימת של אנשים שבודים יותר את קרנות ההשתלמות שלהם מפעם?

ארז צדוק: היה מעבר בשבועיים, שלושה האחרונים לעבור מקרנות פנסיה ממסלולים כלליים, מה שנקרא, שזה בדרך כלל עד 40% מניות, למסלולים סולידיים מאוד.

עדו קאליר: בכספי הפנסיה עוד אין משיכות. בין השאר כי חוץ מההיסטריה, עוד לא הגיעה סיבה. זאת אומרת, זה קצר מידי, אף אחד עוד לא במצב שנגמר לו הכסף. בכל מה שקשור לחסכונות שיותר קצרי טווח, כולל קרנות השתלמות, יש משיכות חד משמעיות. אנשים מעדיפים את הכסף קרוב לבית.

קריינות: הנפגעים הגדולים מהמשבר הזה הם המבוגרים, שספגו הפסדים אדירים בפנסיות שלהם, אולי גם פוטרו מהעבודה, ועכשיו צריכים לצאת לפנסיה מוקדמת.

ארז צדוק: אנשים מבוגרים שצריכים השנה לשחרר את קרן הפנסיה, או את קופות הגמל שלהם, שפתאום יש להם הרבה פחות. והם הנפגעים המשמעותיים מהמפולת הזאת בבורסה.

עדו קאליר: הרי בוא נדמיין לעצמנו רגע סיפור פשוט: בן אדם שיש לו כמיליון שקל בקרן הפנסיה, ואם הוא היה יוצא לפנסיה בינואר, הוא היה מקבל קצבה של 5,000 שקל. ואם עכשיו הוא נאלץ לצאת לפנסיה במאי, הוא יצא עם קצבה של 4,000 שקל. ולזה אין תיקון.

כתב: ואיך המדינה יכולה לפתור את זה?

עדו קאליר: קודם כל, אפשר לדבר על הרגולטור שיכל להתערב ולא התערב. אבל אם המערכת רוצה להתערב, אולי אפילו הלוואות, גישור,
לתקופה הזאת כדי שמי שיצא לפנסיה עכשיו יהיה לו זמן כמה חודשים לפחות ליהנות מהעלייה שתגיע, ולא יישאר תקוע בדיוק בתחתית של הפיילה.

ארז צדוק: ויש פה כלל ברזל שאנשים צריכים לדעת אותו. ככל שהזמן שבו אתה צריך את הכסף מתקרב, ככה אתה צריך לעבור להשקעות יותר ויותר סולידיות.

אור אליעז: בתחילת שנות ה-2,000 בנימין נתניהו היה שר האוצר, החליט שהפנסיות של כולנו יהיו מושקעות בשוק ההון. 30% מהפנסיות שלנו מובטח. כלומר הוא מושקע באגרות חוב ממשלתיות שלא מניבות שום צורה, אלא אך ורק שומרות לנו על הכסף. ו-70% הנותרים מושקעים בשוק ההון, בעיקר במניות וגם קצת בנדל"ן. ב-10 השנים האחרונות, יחד עם העליות של שוק ההון, גם אנחנו נהנינו מרווחים מצוינים, מה שאומר שזו החלטה טובה, אבל מאז חודש מרץ הבורסות בעולם ירדו בשיעור של כ-30%, מה שגרם להפסדים אדירים לכולנו.

קריינות: אז מה המומחים ממליצים לנו לעשות עכשיו?

ארז צדוק: בגדול, לא לגעת. בטח לא להעביר את זה לאפיקים יותר סולידיים, בהנחה שאתה משקיע לטווח ארוך. המוצא האחרון זה לפרוט את ההשקעות, כן.

עדו קאליר: להוריד רמת סיכון במסלול זה אומר שנפספס את העליות, אם אנחנו צעירים. ולמשוך את הכסף, אם אנחנו לא חייבים אותו, זה אומר שנפספס את העליות כשהן יגיעו.

כתב: ואולי איזה טיפ או עצה למובטל הטרי?

עדו קאליר: המובטל הטרי צריך לזכור שבמשך 5 החודשים הראשונים קרן הפנסיה שומרת לו על הזכויות. כעבור 5 חודשים הזכויות הפנסיוניות שלו מופלות. שווה לו בעוד 5 חודשים להשקיע את ה-100 או 200 שקלים בחודש, גם אם זה 100 או 200 שקלים יקרים מפז כדי לשמר את הזכויות האלה. זה כן הזדמנות שאנחנו מרגישים רגועים לבדוק את כל הדברים שלא בדקנו לפני חודש או חודשיים, את דמי הניהול. ולהסתכל על הטווח הארוך, לזכור שרובנו, נכון להרגע, הפסדנו כסף שלא עבדנו בשבילו. הבורסה עבדה בשבילו שנה שעברה, והבורסה אוכלת לנו אותו עכשיו.​

סוף תמלול הכתבה: נפילות בפנסיה: הפסדים ממשבר הקורונה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס