תמלול הכתבה: מגזין החברתית: Unboxing מעצר מנהלי

בשבועות האחרונים התקיים קמפיין עולמי לשחרורה של היבה אל לבדי Labadi-el Hiba ,פלסטינית אזרחית ירדן, שנעצרה באוגוסט עם כניסתה לישראל. למרות חקירה ממושכת, לא הוגש נגדה כתב אישום והיא הוחזקה במעצר מנהלי קרוב לחודשיים. היבה שבתה רעב מעל חודש וכך הצליחה להעלות מודעות בינלאומית למעצרה. אז - מה זה בעצם מעצר מנהלי? כליאה של אדם ללא משפט, כתב אישום או הרשעה. הצבא או שר הביטחון יכולים להורות על מעצר מנהלי. הטענה? "איום על בטחון המדינה." האם העציר יודע על מה בדיוק נעצר? לא וגם עורך דינו לא.

משך המעצר: האם העציר יודע מתי ישתחרר? לא. אולי בעוד חודש, בעוד שנה? החקיקה הצבאית בשטחים הכבושים, מאפשרת מעצר מנהלי לתקופה של עד שישה חודשים, וניתן להאריך אותה שוב ושוב ושוב, ושוב, בעצם, בלי הגבלה. כיום מדובר במאות עצירים מנהליים, שחלקם יושבים בכלא זה מספר שנים, כן, בלי כתב אישום.

שופט: רגע, אם אין הליך משפטי, אז מה עושה שם השופט? השופט בעצם מכשיר את המעצר, כך שיראה כמעשה צודק. כל כך צודק, שהמערכת אפילו מאפשרת לעציר המנהלי לערער על מעצרו בבית הדין הגבוה ל'צדק'. אבל בג"ץ בדרך כלל לא מתערב בשיקולים של המערכת הצבאית, ולמעשה במשך עשור לא קיבל ולו עתירה אחת של עצורים מנהליים. כך שגם בג"ץ מהווה כאן אמצעי להכשרת מערכת הכיבוש המשומנת.

שביתת רעב: אחד הכלים האפקטיביים להתנגדות עצירים ועצירות למעצר מנהלי הוא שביתת רעב. לחץ בינלאומי וחשש מהתקוממות פלסטינית כתוצאה ממוות של עציר תחת המשמורת של שירות בתי הסוהר, דוחקים בממשלה להגיע להסדר עם העציר המנהלי. בין שיאני שובתי הרעב נמצא סאמר עיסאווי, שראש הממשלה נתניהו הגיע להסדר עם עורך דינו, ושוחרר מהכלא לאחר ששבת רעב שמונה חודשים!

ומה איתנו, האזרחים הישראלים? האם יש לנו חסינות מפני מעצר מנהלי? מכיוון שבישראל מוכרז "מצב חירום" מאז קום המדינה ועד היום, אפשר לעצור במעצר מנהלי גם אזרחים ישראלים בתוך שטחי ישראל. ראו הוזהרתם!

סוף תמלול הכתבה: מגזין החברתית: Unboxing מעצר מנהלי

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס