תמלול הכתבה: המאבק הפלסטיני בתקשורת

המאבק הפלסטיני בתקשורת
מגיש: בין חווית המציאות הפלסטינית, לבין המציאות כפי שהיא מוצגת לישראלים בגופי התקשורת המרכזיים יש פער של אינטרסים, תפיסות פוליטיות, בורות, פחד וזרות. תנועת "לוחמים לשלום" מקיימת סדרת מפגשים בשם "לומדים שלום" - העוסקים בסכסוך הישראלי-פלסטיני. השבוע יוחד המפגש לאופן בו המאבק הפלסטיני מסוקר בתקשורת הישראלית.
יעל מרום: אם אני מתקשרת, כמישהי שעושה הרבה פעילות תקשורתית עם כל מיני פעילות פעילים בשטח, לעיתונאי ואומרת "קרה X או Y", הרבה פעמים הוא לא יעלה את הידיעה לפני שדובר צה"ל אמר שזה אכן קרה ואיך בדיוק זה קרה. אותי יצטטו בתור "גורמי שמאל אמרו" או "פלסטינים טוענים" ודובר צה"ל יצוטט כאמת לאמיתה מוחלטת לחלוטין.
חגי מטר: הוא כבר לא יצוטט.
יעל מרום: זאת תהיה הידיעה, זאת תהיה האמת בעצם.
חגי מטר: כי הם יודעים שיש מדדי רייטינג, ושבמדדי רייטינג כל כתבה שאיכשהו מזכירה פלסטינים, הרייטינג יורד למשך הכתבה, כאילו צונח באיזה 40-50 אחוז, וכאילו חוזר בסוף הכתבה הזאת. נפגשתי לפני כמה זמן עם אהוד יערי ודברתי איתו, ואמרתי לו, כאילו בוא נגיד שעכשיו יש איזושהי התקוממות פלסטינית משמעותית, נגיד יש מלא הפגנות ברחבי הגדה. איך אתה חושב שיסוקר? אז הוא אומר "או שזה לא יסוקר, או שזה יסוקר רע מאוד בגלל שאין לנו כתבים שמכירים את השטח. אין לנו אף אחד שמסתובב ומכיר".
יעל מרום: ובתור צרכני תקשורת זה משהו שנורא חשוב שאנחנו נהיה מסוגלים לדעת. אם היינו הולכים עשר שנים אחורה, אז לא היה לנו אפשרות לחפש אולי מקורות מידע אלטרנטיביים, אבל היום הדברים האלה קיימים. אז גם לנו כצרכני תקשורת יש אחריות להטיל ספק במידע ולנסות לברר אותו, ולהבין אותו, ולהבין את המורכבויות שלו.
מגיש: במהלך המפגש חשפו יעל מרום וחגי מטר יוזמה להקמת אתר חדשות עצמאי, שהם יהיו עורכיו ושיפעל במתכונת של בלוגרים בדומה לאתר 972.
חגי מטר: למי שמכיר את 972, הוא (האתר החדש) יהיה דומה יחסית ל-972 אבל בעברית. אתר חדש של חדשות ודעות בעברית, שהכותבים בו יהיו אנשים שנמצאים בשטח. כלומר, יהיו בו כותבים ישראלים ופלסטינים, שהם פעילים בשטח, שנוכחים, בכל רחבי המרחב, בגדה ובעזה, וביישובי פריפריה. נתרגם ידיעה על הפגנה ברמאללה ונראיין מישהי ברמאללה שמשתתפת בהפגנה הזאת, ונביא את זה אצלנו, עיתונאים ידעו שזה מקור ידע שאין להם במקום אחר. אנחנו מקווים שעיתונאים יבואו ויוכלו לעשות פולו-אפים כאילו משם, ולהתחיל לעצב מחדש את השיח בכלים חדשים לגמרי שיאתגרו את השיח הקיים, זאת השאיפה.
מגיש: האתר "שיחה מקומית" צפוי לעלות בחודש מרץ. שיהיה בהצלחה. את הדיון המלא ניתן למצוא באתר הטלוויזיה החברתית.

סוף תמלול הכתבה: המאבק הפלסטיני בתקשורת

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס