תמלול הכתבה: סדר חברתי 22-10-2013

השבוע בסדר חברתי:

מנסים להציל את אלפי טונות המזון המושמדים בישראל.
יום המחאה הבינלאומי נגד מקדונלדס.
מעורבותם של אזרחים לקידום תחבורה ציבורית.
בשבוע הבא - כנס בנושא הגזענות בחברה הישראלית.

"סדר חברתי" - מהדורת האקטואליה של הטלוויזיה החברתית.

הצלת מזון
מגישה: ב-16 באוקטובר צוין יום המזון העולמי, יום המשמש הזדמנות להעלאת המודעות לנושאי רעב ועוני. אחד ההיבטים היותר מטרידים אך הפחות מוכרים הוא סוגיית אובדן המזון. מידי שנה מושמדים בישראל עשרות אלפי טונות של ירקות ופירות. ביום שישי האחרון הצטרפו כ-1,500 מתנדבות ומתנדבים לפעילות קטיף שיזם ארגון "לקט ישראל" להצלה של תוצרת חקלאית, שתועבר למשפחות נזקקות.

גידי כרוך: פתחנו 4 מוקדים ברחבי הארץ, יש לנו מוקד ברעננה, שפה אני נמצא כרגע, יש לנו מוקד נוסף ברחובות, בצמח ובנהלל, ששם אנחנו הזמנו בעצם את כל עם ישראל לבוא ולקטוף אתנו תוצרת חקלאית טרייה שתגיע לנזקקים בסופו של דבר וגם ללמוד על הנושא של הצלת מזון.

שמואל ריינר: אם אני צריך לקחת פועלים לקטוף, זה לא שווה את הקטיף. כי זה עובר מערכת שלמה של הוצאות כולל הובלה, אריזה, שינוע, מיון. ניסיתי למכור קצת ומכרתי קצת, אבל זה ממש מתוך רצון שאולי יאיר המזל. אבל אם אני צריך למכור את זה בשקל קילו, אז אני מעדיף שהם ייקחו את זה.

מגישה: הסיבות להשארת התוצרת על העצים מגוונות: מחוסר עניין כלכלי, דרך דרישות שמציבות רשתות השיווק לחקלאים, הנוגעות בעיקר למראה התוצרת ועד השמדת התוצרת במכוון לשמירה על המחיר. במקביל, ישראלים רבים אינם מסוגלים לספק את צורכי המזון שלהם כתוצאה ממחסור כלכלי. סקר של הביטוח הלאומי ממאי 2012 הראה, כי למעלה מעשרה אחוזים מהמשפחות בישראל חיות במצב של אי-ביטחון תזונתי.

גידי כרוך: המדינה לא נותנת כרגע פתרון לנושא של ביטחון תזונת, ממש לא. כרגע כל הפתרון נמצא בידי עמותות, זאת אומרת המגזר השלישי הוא שמספק את המזון לאנשים שאין להם וזה לא צריך להיות ככה למעשה. אני חושב שבישראל ב- 2013 המדינה צריכה לקחת אחריות על הדברים האלה, ביחד עם המגזר השלישי וביחד עם עסקים בארץ צריך למצוא לזה את הפתרון.

נגד מקדונלדס
מגישה: כאמור 16 באוקטובר הוא יום המזון העולמי של האו"ם, אבל שלא במקרה, הוא גם יום המחאה הבינלאומי נגד מקדונלדס. המחאה נגד מקדונלדס התחילה ממש בקטן. בשנות השמונים פרסמו פעילים את העלון הזה, ובו תיארו את פעילות הרשת נגד בעלי חיים ופגיעתה בסביבה. מקדונלדס הגיבה בתביעת דיבה והמשפט התגלגל שנים ואף הוגדר כ"אסון יחסי הציבור היקר ביותר לחברה רב-לאומית". המשפט עלה למקדונלדס למעלה מ-10 מיליון לירות שטרלינג. ביום רביעי האחרון יצאו גם בישראל פעילות ופעילים, כדי להזכיר לנו את יום המחאה.

שירה הרצנו: ביום הזה מוחים נגד מקדונלדס שהוא איזשהו סמל, לתאגיד מאוד מאוד אכזרי, קפיטליסטי, פוגעני כלפי העובדים שלו, פוגעני כלפי הסביבה, פוגעני כלפי הבריאות של הצרכנים, משתמש בטקטיקות פרסום שמנצלות ילדים.
המייצג הזה לוקח שנים מהדיכויים האלה בעצם שאנחנו רואים את רונלד מקדולנד שהוא הסמל של מקדולנדס איך שהוא מצד אחד מנסה למכור מוצר שהוא מאוד כיפי ונחמד ומדבר אל הילדים, בזמן שהוא דכאני כלפי העובדים, ואפשר לראות על זה אינפורמציה בכל מקום עובדים שהם בני נוער המון פעמים קשה להם להתאגד. כמה ילדים הסתכלו על זה ואמרו פתאום "אה רגע, זה בעצם נגד רצח", וזו המילה שילדים השתמשו בה.

מגישה: על אף המחאה, ולמרות שמקדונלדס ידועה בקרב הציבור כרשת פוגענית בתחום הבריאות ובעלי החיים, רבים עדיין צורכים מקדונלדס.

משה חדד: יש איזושהי בעיה לאכול בשר, במיוחד אם אתה רואה את כל האמת שמאחורי הקלעים לגבי כל הדרך שזה עובר עד שזה מגיע להמבורגר. בסך הכל משתדלים לא לחשוב על זה, ובו נודה באמת, כאילו, זה יכול להיות מגיע מחולשה

מגישה: תהינו איך מנהלים עסק משגשג, כאשר רובצת עליו עננה כזו. פנינו למקדונלדס בישראל עם מספר שאלות ביחס להעסקת נוער ולשיווק האגרסיבי לילדים. תגובתם לא אחרה לבוא והיא: "תודה על הפנייה. אנחנו לא מגיבים".

תחבורה והחברה האזרחית
מגישה: בשנים האחרונות החל נושא התחבורה הציבורית בישראל לקבל יותר תשומת לב בסדר היום הציבורי. נראה שמעורבותם הגוברת של אזרחים תרמה לשיפור התחבורה הציבורית. בשבוע שעבר ארגנה עמותת "תחבורה היום ומחר" כנס שמטרתו לקדם מדיניות תחבורה ציבורית בישראל. הכנס יועד בעיקר לאנשי מקצוע, אך אחד מהמושבים הוקדש לתפקיד שממלאת החברה האזרחית.

תמר קינן: יוזמות מקומיות שממש מובילות לשינוי ממש בימים אלה – קיימת קבוצת פעילים מדהימה בכפר קרע שאנחנו מסייעים להם מבחינה מקצועית. והם רוצים תחבורה ציבורית פנימית בתוך הכפר שמונה כעשרים אלף תושבים. עד היום אין להם בכלל תחבורה ציבורית פנימית, ולאור הפעילות של הקבוצה ולאור ההתערבות שלנו גם משרד התחבורה אישר הוספה של קו פנימי וגם פועלים להקמת תחנות האוטובוס.

גיל יעקב: בעצם מאז המחאה החברתית אפשר לראות ממש שינוי דרמטי במעורבות של הציבור בנושא של התחבורה הציבורית. אנשים מקשרים את התחבורה והבעיות של התחבורה ליוקר המחיה, וגם הייתה להם התנסות חיובית ביציאה לרחוב, ואנחנו פשוט רואים הרבה יותר נכונות והרבה יותר מודעות לזה

עמית כיתאין: אנחנו זיהינו דרך המתנדבים שלנו ודרך בדיקה מקיפה שעשינו בשטח בעיה מאוד חמורה בעיקר בקווים העירוניים בתוך שדרות. היינו פה בכנס. אנשים דיברו פה על חלליות שמעבירות כל מיני אנשים בתל אביב. בשדרות עדיין מאוד קשה בשעות מסוימות לעלות על האוטובוס כי הוא מלא, הוא לא עוצר, המסלול עצמו מאוד מאוד ארוך.

דרור גנון: אנחנו מדברים על ארגונים מסודרים, בעלי אג'נדות, בעלי מטרות. מצד שני, יש משרדי ממשלה, יש את הרגולטור, מה שנקרא בשפה המקצועית, שמייצר את התהליכים, מייצר את המנגנונים. אני מציע להרים כנס, להזמין את הארגונים ולדון בעקרונות שיתוף פעולה, ולייצר איזשהו מתווה עתידי שיכיל בתוכו את אותם מרכיבים שהם רואים לנכון שצריכים להתקיים, במקביל לכל המדיניות והתהליכים שמשרד התחבורה מתכנן לעתיד.

גיל יעקב: אנחנו נענה להצעה, יש לנו הרבה מאוד רעיונות. לדעתנו, כמו בתחומי התכנון צריך להיות נציג קבוע בוועדות שעוסקות בתחבורה מטעם הציבור, צריכים להיות תהליכים של שיתוף ברמה המקומית וגם נציגים רשמיים בוועדות.

מגישה: שיתוף פעולה בין החברה האזרחית והמדינה הוא כיוון חיובי. עם זאת, האפקטיביות שלו קרוב לוודאי תימדד בשיפור התשתיות ורמת השירות, ובמקביל בשינוי ההרגלים בחברה עם הגברת השימוש בתחבורה ציבורית על חשבון המכוניות הפרטיות.

נאבקים בגזענות
מגישה: בשבוע הבא, יתקיים כנס בנושא גזענות בחברה הישראלית, במטרה לבנות כוח משותף למאבק בתופעה זו. חלקו הראשון של הכנס יציג את הפנים השונות של תופעת הגזענות בישראל. בחלקו השני יתקיימו דיונים ב"שולחנות עגולים", לגבי אסטרטגיות למיגור הגזענות. בחלקו האחרון תוצג ההצגה "פרחה שם יפה" כולל דיון עם השחקניות. יום שלישי בבוקר, 29 באוקטובר, בתיאטרון הערבי עברי ביפו.

עד כאן "סדר חברתי" להפעם, נתראה במהדורה הבאה!

סוף תמלול הכתבה: סדר חברתי 22-10-2013

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס