תמלול הכתבה: מחיר הבטיחות
מגישה: אלפי תינוקות והוריהם נוסעים מדי יום בתחבורה הציבורית.לא רק שאינם מקבלים הנחיות בטיחות ברורות מהרשויות,אלא אף מסכנים
את חיי ילדיהם כאשר הם מצייתים להוראות נהגי האוטובוס ומוציאים אותם מהעגלה. על מחיר הבטיחות בתחבורה הציבורית, בכתבה הבאה:
קריינות: בשנים האחרונות מנסה משרד התחבורה לשווק לנו כי התחבורה הציבורית נגישה לכולם. אך האם התחבורה הציבורית ערוכה להסיע
בבטחה את כל סוגי הנוסעים הזקוקים לה?
מאיה: קודם כל צריך לשלם פעמיים, גם על עצמי וגם על העגלה עם התינוק בתוכה. בכלל זה די מסורבל - הכניסה לאוטובוסים היא גבוהה וצריך
לתמרן את זה מכל מיני כיוונים, לפעמים יש אנשים שעוזרים ולפעמים אין, לפעמים הנהגים סבלניים, לפעמים פחות.
נהג: את מקפלת (את העגלה), נכון?
מאיה: לא. צריך לשלם גם על העגלה?
נהג: אם לא מקפלים, משלמים.
קריינות: צפיפות, עלויות הנסיעה והעדר נגישות, מאלצת הורים רבים לקפל את העגלה במהלך הנסיעה ולהחזיק את התינוק בידיים, דבר שמסכן מאוד את בטיחותו.
מאיה: כי כדי לסגור את העגלה לפעמים צריך קודם כל להשתמש בשתי ידיים, ואין לי שתי ידיים - כי יד אחת תפוסה עם התינוק. להחזיק תינוק ביד אחת בכל מקרה זה
לא בטיחותי. על אחת כמה וכמה באוטובוס נוסע.
עו"ד יניב יעקוב: הורה שעולה עם הילד ויושב אתו במושב רגיל - מדובר בנסיעה לא בטיחותית. מדובר בנסיעה שאם האוטובוס בולם באופן פתאומי, מאיץ באופן פתאומי
או מעורב בתאונה, לא בטוח שההורה יוכל לאחוז את הילד שנמצא על ברכיו או בצורה אחרת שהוא אוחז בו.
קריינות: מבדיקה שערכנו, למשרד התחבורה ולרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אין הנחיות להורים לגבי הסעת תינוקות בתחבורה ציבורית. בתגובה לפנייתנו, הם הציעו
כי ההורה ישב באוטובוס נגד כיוון הנסיעה כשהתינוק יושב על הברכיים, זאת בניגוד מוחלט לעמדתו של מומחה הבטיחות.
עו"ד יניב יעקוב: תינוק בעגלה זו אופציה חיובית, זו אופציה טובה יותר להבטיח את שלומו במהלך תאונה, לא עלינו,או במהלך עצירה או בלימה פתאומית מאחר שבעגלה
למעשה התינוק מרוסן ומאורגן, אבל, חייבים לציין במקרה כזה שעגלה עצמה צריכה להיות מאורגנת באוטובוס.
קריינות: בניגוד לתשדיר של משרד התחבורה, המציאות בשטח מעט שונה. מאיה מתכוונת לשלוף את התינוק כדי לקפל את העגלה בהתאם להנחיית הנהג - ואז תוך
שניות הגיע הברקס.
מאיה: אני מאוד נסערת, כי באמצע הנסיעה האוטובוס בלם בפתאומיות, אני לא רוצה בכלל לחשוב מה היה קורה אם הוא לא היה בתוך העגלה באותו רגע,אם אני הייתי
נופלת עם הגוף שלי עליו או שהוא היה נשמט לי מהידיים או משהו כזה.
קריינות: הורים רבים מקפלים את העגלה ומסכנים את חיי ילדיהם כדי לחסוך כסף. נראה כישישה שקלים ושישים אגורות הם סכום קטן, אך הורה שצריך להסיע את בנו
לפעוטון כל יום, יוציא 79 ₪ בשבוע, שהם 340 ₪ בחודש, או אם תרצו - מעל 3,000 ₪ בשנה, אחרי ניכוי חגים וחופשים. לא פלא אם כך שאחת הדרישות של המחאה
החברתית של קיץ 2011 הייתה ביטול התשלום בגין עגלת תינוק באוטובוס.
מפגינה: אנחנו גם דורשים להפסיק לשלם על עגלה באוטובוס! לא 50 אחוז, לא 60 אחוז - לא משלמות על עגלה באוטובוס!
מאיה: "ברגע שאני עולה לאוטובוס, אני בדילמה באמת אם לקפל את העגלה או להשאיר אותה כמו שהיא, באמת, כי זה מרגיש שזה כסף שהולך סתם, סתם על העגלה,
אנשים אחרים עולים עם עגלות שוק ועם דברים אחרים שתופסים מקום, והם לא משלמים שום דבר.
כתב: כאשר מדובר בהסעת תינוקות ברכב הפרטי, המדינה מגלה עניין רב ואף אוכפת את הנושא ברצינות,אך כשמדובר בהסעת תינוקות בתחבורה הציבורית, הנושא פחות
מעניין אותה למרות שהוא באחריותה, והיא משאירה את הנושא להחלטת ההורה ובהתאם ליכולתו הכספית.האם לא הגיע הזמן לקבוע תקנה שמחייבת את ההורה להסיע
את התינוק רק בעגלה ולפטור אותו מהתשלום?
מגישה: ממשרד התחבורה סירבו להתראיין לכתבה ומסרו את תגובתם בכתב. בתגובה נאמר, בין היתר, כי "הענקת פטור מתשלום על עגלות תינוק אינה עומדת על הפרק".
אם אתם מתכננים להביא תינוק לעולם, קחו בחשבון שבטיחותו אינה בראש מעייניו של משרד התחבורה.
סוף תמלול הכתבה: מחיר הבטיחות
זו בעייה חמורה של בטיחות כשהורים מקפלים את העגלה באוטובוס אך חשוב להדגיש כי לאור מאבק שלי ושל קארין ישראל ואנשים נוספים הצלחנו להביא לתשלום מופחת של עגלה פתוחה באוטובוס על ידי שימוש ברב קו של ילדים ונוער גם עבור ילדים מתחת לגיל חמש. התשלום המופחת הוא על העגלה הפתוחה
יש חשיבות להמשיך בתהליך לביטול התשלום אך זהו הישג עצום שאחרי 63 שנה שינו משהו בתקנה המחייבת תשלום על עגלה פתוחה
כל הכבוד! ז"א אני יכולה לעשות רבקו לילדה בת שנה הנוסעת איתי באוטובוס בעגלה פתוחה?
http://www.israelipi.com
כל הכבוד
עבור הדס וכל שאר השואלים
כדי לקבל הנחה על תשלום עגלה פתוחה באוטובוס יש להנפיק רב קו לנוער לילד או לילדה או להשתמש ברב קו של הילדים הבוגרים יותר ולשלם שתי נסיעות. ברכבת בירושלים לצערי זה לא עובד כי אפשר לשלם פעמיים
מה קורה אם יש יותר מעגלה פתוחה אחת באוטובוס ? איך אפשר לאבטח את העגלות שלא יעופו במקרה של עצירת פתאום או תאונה חס וחלילה?
לדעתי רק רשת רכבות תחתיות מודרנית ויעילה עשויה לתת פיתרון להסעת תינוקות בבטיחות בתחבורה הציבורית.
כתבה בעייתית ואף מניפולטיבית ושקרית. ההורים לא "נדרשים" לקפל את העגלה, הם פשוט מעדיפים לעשות זאת מאשר לשלם על מחיר הכרטיס של ילדיהם. זה כמו לטעון שאנשים בהודו "נדרשים" להיתלות על אחורי האוטובוס, במקום לומר שהם מעדיפים לעשות זאת מאשר לשלם את מחיר הכרטיס. בנוסף, חישוב ההוצאה השנתית המתבסס על מחיר כרטיס מלא לא נעשה באופן הגון, כי אפילו אדם מבוגר יכול להשתמש ברב קו או בהנחות אחרות לנוסעים מתמידים. גם הטענה שאנשים אחרים נושאים אתם מטענים שתופסים מקום כמו עגלות שוק היא מניפולטיבית, כיוון שעגלת שוק מצויה בקושי תופסת מקום עמידה של נוסע אחד ממוצע, ואילו עגלת תינוק פתוחה תופסת מקום עמידה של שניים-שלושה נוסעים לפחות. לבסוף, כדאי לבחון האם הקמפיין הזה לא נגוע בתפיסה ישראלית-ציונית אופיינית המעמידה את פולחן הפריון במקום גבוה בהרבה מהראוי בסדר העדיפויות החברתי.
תמר –
הטענה המרכזית בכתבה היא שהמקום הבטוח ביותר לתינוק זה בתוך העגלה.
עכשיו השאלה היא מי צריך לממן את סוגיית הבטיחות.
במידה והנטל הכספי הוא על ההורים, אז המון הורים שלא יכולים לשלם את התוספת, יוציאו את התינוק מהעגלה ויסכנו אותו בצורה וודאית.
במידה והמדינה לוקחת כאן אחריות, אז בעיית הבטיחות נפתרת.
חשוב – רוב העגלות כיום, גם כשהן מקופלות, תופסות את אותו המקום כמו העגלה הפתוחה. בנוסף, אין קשר בין המקום שהיא תופסת למקום הפנוי באוטובוס. גם כשהאוטובוס פנוי, נדרשים ההורים לקפל את העגלה.
כל הכבוד ואמרתי זאת מספר פעמים לטלוויזיה החברתית על כתבותיה המעולות לחברה הישראלית הנוקשה וחסרת ההתחשבות טוב שיש טלוויזיה חבתית אמיתית רצינית ומעמיקה שכזו על מנת לבחון בעיות קשות עימם מתמודדת החברה הישראלית לא תמיד בהצלחה מרובה הטלוויזיה החברתית היא של העם למען העם ובשביל העם כן ירבו כמותה וכמו האנשים העושים למען האנשים המוחלשים בחברה ולמען הסרת חוקים ותקנות דרקוניות כמו אלו שבאוטובוסים.
משמח לגלות שהמאבק בדרך הנכונה:
Ynet: ועדת השרים לענייני חקיקה הנחתה את משרדי התחבורה והאוצר להכין צו, שיפטור את מי שנוסעים בתחבורה ציבורית עם עגלת תינוק פתוחה מתשלום עבור כרטיס נסיעה נוסף. יוזם ההצעה, ח"כ ניצן הורוביץ: עגלה פתוחה משפרת את בטיחות התינוקות.
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4376770,00.html
יש לי בת עם משפחה בברנו צ'כיה. שם א) הורה עם עגלת תינוק לא משלם בכלל עבור הנסיעה . שם עדיין חלק מהחשמליות גבוהות אבל הנוסעים תמיד מורגלים לעזור בהעלאת העגלה .גם םנסיונרים לא משלמים בכלל. זו אולי מורשת המשטר הקווניסטי כשלמעט אנשים היה רכב פרטי אבל זהצריך להיות כך בכל מקום עידוד אמיתי לתחבורה ציבורית להפחתת הנזק האקולוגי מרבוי מכוניות.