יום רביעי   11-12-2019
תמלול הכתבה: ח"כים מדברים על שיבה – אילן גילאון

אילן גילאון: עד שהחוויה של השחרור הלאומי הפלסטיני לא תקרה, לא תתרחש, בדיוק כמו שהייתה החוויה של השחרור הלאומי ב48' של היהודים, אנחנו לא נצליח להתקדם בדו-קיום הזה. כעקרון, בעוד מאה שנים, תהיה פה מדינה דו-לאומית, תלת-לאומית, ארבעים-לאומית, לו אני הייתי נולד והייתי יכול לקבוע לפני שנולדו המדינות והדתות, אני מניח שהייתי אחד מאלה שמתנגדים להם כי בעיניי, זה דבר שמפריד בין בני אדם ובין האינטרס העיקרי שלהם להרבות שמחה ולהמעיט כאב.

מהי עמדתך בנושא זכות השיבה?
אילן גילאון: קודם כל, אסור לקחת נושאים שהם הכי ממוקשים בתחילה. בסופו של דבר זאת תהיה שאלה לא רלוונטית, הנושא של זכות השיבה. כרגע, מי שיעלה את הדבר הזה הוא בדרך כלל מי שרוצה לפוצץ את היכולת שלנו להתקדם למשא ומתן. היום צריך לדבר על הפשרה, גאוגרפית, פונקציונלית, טריטוריאלית, שצריכה להתקיים במסגרת שתי מדינות. האחת פלסטינית, האחת ישראלית. יש מה שנקרא, starting point (נקודת התחלה). מי שרוצה להתחיל את העניין מזכות השיבה, ברור לגמרי שהוא לא רוצה להתחיל שום דבר, כי הוא רוצה מראש לפוצץ את הסיפור. וזה דבר שצריך בהמשך לדבר עליו. לא הייתי מעמיד את זה לפני כל הדברים. כרגע יש נושא של שחרור לאומי, מדינה רשאית לצד ישראל שיהיו לה גבולות משלה, צבא משלה, משטרה משלה, כלכלה משלה. אחרי זה תהיה בת-ברית למדינות אחרות, והנושא של זכות השיבה יבוא בהמשך, המקדים מאוחר למוקדם. אני רוצה להגיע למצב שכל אחד יוכל לגור איפה שהוא רוצה, בלי תעודת זהות

האם למרצ יש עמדה לגבי זכות השיבה?
אילן גילאון: יש לה (למרצ) עמדה, אנחנו נגד הנושא של זכות השיבה. למה אין לה עמדה? אנחנו כרגע לא מדברים על זכות השיבה, אנחנו צריכים להגיע לפשרות, יכול להיות שיהיו כל מיני תיקונים, אבל אני יודע שכשאתה אומר על זכות השיבה, אתה בעצם אומר שכל אחד יחזור לבית שהיה לו. אנחנו דבר כזה לא יכולים, לא לקבל וגם לא להסכים. כרגע אני אומר לך שהדיבור הזה הוא דיבור ממקש וחבל שאתם ממקשים.

האם יש לאפשר לעקורים החיים בישראל לשוב לאדמותיהם?
אילן גילאון: מצדד בזה לגמרי. לא רק זאת, אני בעד שיהיה אפילו, אתה יודע מה? אני אגיד לך מושג כזה, "סל קליטה לערביי ישראל". חשבת על זה פעם?
כתב: מה זה אומר?
אילן גילאון: סל קליטה, לענות על נושא של שבעים שנות קיפוח לאוכלוסיה, שבחלקה הייתה אוכלוסיה, היה קיפוח מתוכנן, פוליטי ואחר. אני בעד איזון, אני בכלל חושב כסוציאליסט, אני חושב שכדי לדגול בשוויון, אתה צריך לטפל בצורה בלתי-שווה באנשים בלתי-שווים. וכאן נוצר פער מאוד גדול, לכן את זה אני מקבל. את הנושא של אזרחי מדינת ישראל צריכים להיות מטופלים על-ידי מדינת ישראל, כמו כל אזרח. אין שום הבדל.

סוף תמלול הכתבה: ח"כים מדברים על שיבה – אילן גילאון
 
 

הוספת תגובה לכתבה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית