תמלול הכתבה: מהפכה פמיניסטית בבחירות בעספיא

ראג'אא נאטור: רשימת ניו–עספיא, שרצה למועצה המקומית עספיא, רשמה לעצמה תקדים בתור הרשימה הנשית הראשונה, שרצה לבחירות ברשויות המקומיות הערביות. נסענו לעספיא, כדי לשמוע על האתגרים הניצבים בפני נשים שרצות למועצה, בחברה חמולתית ושמרנית.
הדייה כאיוף: אנחנו רשימה נשית, פמיניסטית, עצמאית לא חמולתית, לא מפלגתית, וגם לא שייכת לאף ראש מועצה שמתמודד כרגע.
סמירה עזאם: הרעיון התחיל אצלי מלפני שלוש שנים. אני החלטתי שמספיק לפעול מבחוץ, ושהגיע הזמן שנשב על השולחן העגול במועצה, כדי שתהיה לנו האפשרות להיות שותפות בקבלת החלטות.
נדיה גודיה: היינו כמו עדר, והגישה הזו הציקה לי כל הזמן. אמרנו לעצמנו שאנחנו נשים משכילות, יוזמות ומובילות בכל התחומים, חינכנו דורות. מה תפקידנו כרגע? מה ההשפעה שלנו על גורל הכפר? אנחנו חייבות להיות שותפות בתהליך קבלת ההחלטות הקשור לגורל הכפר בכל המסגרות והתחומים. איך יכול להיות שמחצית מהחברה נעדר?!
סמירה עזאם: אספתי סביבי קבוצת נשים שחשבתי שהנושא נוגע אליהן, ומהרגע הזה צעדנו יחד במסלול בו "כיאן" שהוא ארגון נשי, אימץ אותנו ומזה שלוש שנים עברנו תהליך הכשרה לכל מה שקשור לממשל מקומי
הדייה כאיוף: אנחנו רוצות להכניס נשים עם גישה חדשה עם תפישה פמיניסטית שנושאת אתה את צורכי הנשים. אין לנו שום צורך בעוד אישה עם גישה פטריארכלית במועצה המקומית, שתשחק את אותו משחק ותמשיך באותן גישות שקודמיה הובילו.
סמירה עזאם: אנחנו אומרות שהגישה הנשית היא משלימה ושותפה. חובתנו להיות שותפות, להתנדב ולתת  לכפרנו.
קריינות: סוגיית ייצוגן של נשים בעמדות מפתח פוליטיות אכן סבוכה ומורכבת. ישראל נמצאת במקום ה 53 מתוך 145 מדינות במדד הפער המגדרי. ב-2016 אחוז הנשים נבחרות הציבור ברשויות מקומיות עמד על  14%. רק 2% מכהנות בתפקיד ראשות עיר למרות ששיעור הנשים במגזר הציבורי עומד על 65%.
ספאא קדור גודיה: אנחנו בשנת 2018, אין לנו אף נציגה שהיא אישה, שנמצאת במועצה המקומית, שתקבל החלטות חשובות,  החלטות שקשורות אליי כאישה, לילדיי, להוריי, לחברה בה אני חיה. אין אף אישה שיכולה להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות.
סמירה עזאם: האתגרים הכי גדולים היו פנימיים, בתוכן של נשים. אף פעם לא היינו במקום הזה, אל מול האתגר הזה. לא יכולנו לדמיין את התגובות. אבל הפחד ליווה אותנו, ההיכרות שלנו עם החברה שלנו כמו שאמרת, איך החברה שלנו  תגיב ואיך יקבל אותנו.
קריינות: למרות שכל רצונן של נשות הרשימה להגיע לייצוג נשי הולם במועצה המקומית עספיא, להנכיח את השיח הפמיניסטי ולשרת את כפרן, המציאות החברתית הדתית זמנה להן אתגרים רבים.
הדייה כאיוף: כל אחת מאתנו נתקלה באתגרים אחרים מחברותיה לרשימה. לפעמים זו משפחה גרעינית, שלא כל כך תומכת בהתמודדותה למועצה ואז היא מוצאת את עצמה עומדת לבד אל מול החברה, שמסתכלת עליה בסוג של מבט משונה.
פאתנה הלון: המצב רגיש - המשפחתיות, והחמולתיות שקיימים בכפר מזה שנים רבות, מקשים על נשים להכריז בפומבי, שהן תומכות ברשימת ניו עספיא, ו/או עם קבוצת עספיא-אני. חלקן אומרות אנחנו תומכות בכן ורוצות שאישה תגיע לעמדת מפתח ותשפיע, אבל אנא מכן, אל תזכירו את השמות שלנו.
ברכאת מנסור: אני אומר, שכמו שיש לגברים את האפשרות להתמודד – כך יש גם לנשים. הן יכולות להתקדם בכל התחומים -  בספורט, בפוליטיקה בתפקידי מפתח וכו'. להפך אני אומר שלנשים יש יכולות ואנרגיות עצומות ובכוחן הן יגיעו לתפקידים הכי גבוהים.
עימאד אל-קונטאר: אם המתמודדות באות בתור גורם אקטיבי ופעיל יחד עם החברה, בלי פמיניזם, זה נפלא, מקווה שיהיה משקל במועצה המקומית, אבל בלי פמיניזם.
ד"ר רשאד: אנחנו תומכים בתופעה, ומקווים שתיושם בעוד כפרים,  הרעיון מקובל למרות שהגיע באיחור. אבל בכל זאת הרעיון הגיע. נשים הן גורם חיוני בחברה ובלי נשים החברה תעמוד רק על רגל אחת.
הדייה כאיוף: ההתמודדות שלנו הינה הישג בפני עצמו, אבל היא לא השאיפה שלנו. השאיפה שלנו היא יותר גדולה מזה, עצם ההתמודדות שלנו תסלול את הדרך לצעירות רבות ולנשים שבעתיד, במחזור הבא לבחירות יתמודדו. זה לא חייב להיות סמירה, או פאתנה או הדייה, או ניו-עספיא, שירוצו למועצה המקומית בעספיא.
ראג'אא נאטור: רשימת ניו עספיא לא רק יצרה תקדים אלא עשתה היסטוריה בכך שנכנסה למועצה המקומית עספיא, יחד אתה נכנסו עוד 14 נשים ערביות למועצות מקומיות ערביות אחרות.

סוף תמלול הכתבה: מהפכה פמיניסטית בבחירות בעספיא

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס