תמלול הכתבה: התנחלות ירוקה בעיסאוויה

קריינות: עיסוויאה , כפר פלסטיני צופף, שוכן על מדרונות הר הצופים ובו גרים 23 אלף תושבים. על עתודות הקרקע של הכפר, העירייה מתכננת להקים את הגן הלאומי "מורדות הר הצופים", זאת במקום בתי ספר ותשתיות לרווחת התושבים.

מוחמד אבו חומוס: האדמות האלו שייכות למשפחות הפרטיות של עיסוויה. התוכנית של העירייה לקחת את האדמות ולהגיד רוצים לעשות פה גן לאומי.

קריינות: לפני כשנתיים אושרה תוכנית הגן הלאומי ע"י הועדה המחוזית, למרות התנגדותו הנחרצת של השר עמיר פרץ, אז השר לאיכות הסביבה. בתגובה, הגישו התושבים ערער וכתוצאה הוקפאה תוכנית הגן הלאומי עד אשר יובהרו צורכי התושבים.

מוחמד אבו חומוס: בסדר, שיתנו לנו לבנות גן, יתנו לנו לבנות בית ספר, לבנות דירות לצעירים שלנו, חסר לנו אדמות לבנות לתושבים של עיסוויה. אבל לא להגיד רוצים לבנות גן לאומי ואין לנו איפה לגור.

טארק: דפקו על הדלת כמו לא יודע מה. וואלה, פתחתי את הדלת ראיתי בערך 200 איש עם כלבים. אמרו לנו תצא מהבית תיקח מה שחשוב לך ותצא מהבית. אמרתי לו :למה אני אצא?" אמר לי: "אנחנו הורסים".

קריינות: ביתו של טארק הנמצא בא-טור הכפר הסמוך לעיסוויאה, ובתים נוספים הגובלים בשטח המיועד לגן הלאומי נהרסו ע"י עיריית ירושלים כהכנה לגן.

טארק: הכל בזבל זרקו אותם למטה, תראה.

קריינות: טארק וארבעת ילדיו מתגוררים עד היום בשטח ההריסות, אך עשרות משפחות נאלצו לעזוב לאחר שנותרו ללא קורת גג. בנוסף להריסת בתי התושבים, עקרה העירייה גם בוסתן בבעלותו של תושב עיסוויאה.

עדנן דרוויש: עץ זית, עץ תפוחים, עץ סברס, עץ שקדים, ענבים, נענע, מירמיה, זעתר, אתה מכיר מה זה זעתר.

(כתבת): מה זה העץ הזה?

עדנן דרוויש: זה זית, עצי זית. חבל, חבל. זה עץ זית ככה עקרו?

קריינות: את הבוסתן שהיה על האדמות של עדנאן שהשתרע על 8 דונם, עקרה רשות הטבע והגנים בטענה שהוא שימש כמסווה לאתר פסולת.

אפרת קורנבר: מאז שאני מסתובבת בשטח יש שם בוסתן. אז אם מתחתיו יש פסולת, מה זה אומר? אז הנה יש שם בוסתן עכשיו. לידו צמוד, במרחק מטר, יש שטח גדול מאוד שמלא בפסולת בנין ולא שהוא לא בוסתן. במקום שרשות הטבע והגנים תצביע על לעירייה על המפגע הסביבתי האמיתי, ערמות פסולת האפר שם, אז משום מה היא הצביעה על הבוסתן, זה נשמע כמו טעות בזיהוי אבל זה כנראה לא.

עדנן דרוויש: אפילו פסולת, איך אתם נוגעים בעצים? למה אתם מקלקלים את העצים?

קריינות: במקום לבדוק לעומק את צורכי התושבים, נוקטת עיריית ירושלים במהלך משפטי שעוקף את ההקפאת הגן הלאומי. העירייה השתמשה בסמכותה לבנות גינות ציבוריות וכך ביוני 2015 הציבה שלטים עליהם צווי גינון.

אפרת קורנבר: שלט על בזנט, ניירות מודבקים על קרטון ביצוע, שאומרים שבהם יש איזה תחום שהעירייה מודיעה שהיא הולכת לגנן.

קריינות: העירייה משתמשת בצווי הגינון כהסוואה לכוונתה האמתית לקדם את בניית הגן הלאומי. בעוד עיריית ירושלים קובעת עובדות בשטח ומכינה את השטח לגינון, תושבי עיסוויה, בסיוע עמותת במקום, עותרים לבית המשפט בכדי להוציא שוב צווי מניעה.

אפרת קורנבר: סוג של התנחלות ירוקה. זאת תפיסת קרקע, הלאמה של שטח לא באמצעות שכונה או התנחלות, באמצעות גן לאומי.

קריינות: הפרדוקס בלעקור בוסתן בשביל לנטוע גנים אינו מובן לעדנן, אך לצופה מהצד כוונת העירייה ברורה.

סוף תמלול הכתבה: התנחלות ירוקה בעיסאוויה
 
 

הוספת תגובה לכתבה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס