ידיעה כתובה |

: בקשה להרחבת הרכב שופטי בג"ץ במתווה הגז

חברה נכתב על ידי

התנועה לאיכות השלטון הגישה אתמול (08/02/16) בקשה לבג"ץ להרחבת הרכב השופטים אשר ימשיך את הדיון בתיק מתווה הגז, כך שיכלול הרכב מלא של בית המשפט העליון, בראשות נשיאת בית המשפט העליון. זאת נוכח חשיבות הסוגיות שבמחלוקת, השפעתן על הציבור בישראל ועל מערכת המשפט וגם לנוכח הופעתו הצפויה והחריגה של ראש הממשלה בפני בית המשפט.

התנועה ציינה בבקשת ההרחבה כי למרות שבית המשפט כבר יושב בהרכב מורחב של חמישה שופטים בראשות המשנה לנשיאת בית המשפט, מדובר בהרחבה מינימאלית בלבד. לטענת התנועה, מהדיון שהתקיים בפני בית המשפט בתיק עלה בבירור, כי העתירה איננה תיק בעל השלכות כלכליות, סביבתיות וחברתיות כבדות משקל וארוכות טווח בלבד, אלא תיק המחייב הכרעה בסוגיות משפטיות, חוקתיות ומינהליות עקרוניות ותקדימיות, העומדות ביסוד הדמוקרטיה הישראלית ושיטת המשפט הישראלית.

כך נדרש בית המשפט להכריע באם בסמכות הממשלה ה-34 לכבול את שיקול דעתן של ממשלות ישראל עתידיות, באופן שהלכה למעשה איננו מותיר אפשרות לחזור בהן; האם בסמכות הממשלה לכבול, הלכה למעשה את הכנסת ולמנוע ממנה למלא את יעודה כרשות המחוקקת; האם בסמכות הממשלה להגדיר "כוח עליון" באופן שמבקש לכבול את סמכות הרשות השופטת; האם בידי הממשלה לקבוע הסדר ראשוני, בהיעדר הסמכה מפורשת ובניגוד להלכות בית המשפט, שדן בנושא; האם מוסמכת הרשות לקבוע החלטות מיסוי ("פרה-רולינג") הקובעות הסדרי מיסוי, העומדים בסתירה מובהקת לחוק קיים; והאם בידי הממשלה לפגוע פגיעה חזיתית בסמכויות בית הדין להגבלים עסקיים והממונה על ההגבלים, תוך פגיעה בזכויות חוקתיות הגלומות בהגנה על התחרות, וזאת ללא עמידה בדרישות החוק.

לטענת התנועה לאיכות השלטון, "מן הראוי כי סוגיות אלו יוכרעו על ידי הרכב מורחב ביותר של בית המשפט הנכבד בשבתו כבית המשפט הגבוה לצדק, כנהוג בעתירות חוקתיות רבות-חשיבות".

Clipboard01

מתוך הפגנה נגד מתקווה הגז, יולי 2015.

בנוסף, באופן חריג ביותר, במהלך הדיון הודיעו ב"כ המדינה מטעמו של ראש הממשלה, כי ברצונו להשמיע את עמדתו באופן אישי, בפני בית המשפט. הופעה זו מצטרפת להופעתו החריגה של שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, בפני בית המשפט, במסגרתו הוא נאם ממושכות והעלה טענות רבות, בחריגה מוחלטת מהתצהיר שהוגש וממסגרת הזמן שהוקצבה למדינה, תוך מה שמהווה למעשה מתן עדות מפורטת,  מבלי שניתנה לעותרות כל הזדמנות להתייחס אל הטענות שהעלה, באמצעות חקירה נגדית או השלמת טיעון. על פי התנועה לאיכות השלטון, "להופעות שכאלו ישנו פוטנציאל אמיתי לשבש את הליך הבירור המשפטי, ביצירת נרטיב מעוות, אשר נועד לא על מנת לקדם את בירור השאלות המשפטיות, אלא אך להטיל מורא על בית המשפט" .

  כתבות ווידאו שחבל לפספס