ידיעה כתובה |

: איום על הסינמטק בשלילת תמיכה בשל פסט' נכבה

מדינה נכתב על ידי

כאילו לא די במתיחות הקיימת בימים אלו בין יהודים לערבים, מציתי הגפרורים בממשלת נתניה פועלים שוב כמי שקיבלו אור ירוק. ניסיונות ההשתקה של הקול האחר מופנים הפעם כלפי סינמטק תל אביב. שרת התרבות לימור לבנת, פנתה היום (שני 24/11/2014), למשרד האוצר בבקשה לבדוק שלילת תמיכה מסינמטק תל אביב עקב אירוח פסטיבל סרטי הנכבה של עמותת זוכרות.

בעקבות תלונות שהתקבלו במשרד התרבות (כך על פי הודעת דוברות שרת התרבות והספורט) על החלטת סינמטק תל אביב לקיים בסוף השבוע הקרוב את 'פסטיבל 48 מ"מ: הפסטיבל הבינלאומי השני לסרטי נכבה ושיבה', פנתה בצעד יוצא דופן היועצת המשפטית של משרד התרבות למשרד האוצר בבקשה לבדוק לשלול מהסינמטק תמיכה לפי סעיף 3 ב' לחוק יסודות התקציב.
הנימוק: חשש לפיו הסינמטק פעל בניגוד לחוק והוציא הוצאות עבור פעילות שהיא במהותה "ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל".

מתוך אתר אירוע הפסטיבל

מתוך אתר אירוע הפסטיבל

שרת התרבות לימור לבנת: "זהו מצב בלתי סביר בעיני, שגוף הנתמך על ידי מדינת ישראל יאפשר לקיים בין כתליו פסטיבל שלם המוקדש כל כולו להטפה כאילו יום הקמת מדינת ישראל הוא יום אבל. לא יתכן שהמדינה תישא בעלויות המימון של גוף המעודד דיון במה שמכונה על ידי הפלסטינים 'זכות השיבה' שמשמעותה שלילת המשך קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

במכתבה של היועצת המשפטית של משרד התרבות ליועץ המשפטי של משרד האוצר עו"ד יואל בריס נטען כי סינמטק תל אביב הינו גוף הנתמך על-ידי המשרד, מכוח מבחני התמיכה בתחום הקולנוע. לדבריה, על-פי תכניית הפסטיבל, יוקרנו במסגרתו "סרטי קולנוע העוסקים בנכבה הפלסטינית ובשיבת הפליטים. לצד הקרנת סרטים מהעולם, יוקרנו סרטים קצרים חדשים ומקוריים שהופקו במיוחד לרגל האירוע על ידי יוצרות ויוצרים פלסטינים וישראלים."
כמו כן, מציינת היועמ"ש של משרד התרבות במכתבה כי "פסטיבל הקולנוע של "זוכרות" מתקיים סביב כ"ט בנובמבר, במלאת 67 שנה להחלטת האו"ם על תכנית החלוקה בשנת 1947. תכנית החלוקה קיבעה את רעיון החלוקה וההפרדה בין יהודים לערבים בארץ ומהווה צומת מרכזית בסכסוך המתמשך ובהפיכתם של מאות אלפי פלסטינים לפליטים. הפסטיבל מתקיים בשיתוף עם עמותת "זוכרות", אשר עוסקת ב"בהטמעת נושא הנכבה בתודעת היהודים בארץ". לפי אתר העמותה: "נַכּבָּה (النكبة) היא מילה בערבית שפירושה “אסון גדול ” או “קטסטרופה”. הנכבה היא ההרס, הגירוש, הביזה, מקרי הטבח והאונס של תושביה הפלסטינים של הארץ ומניעת שיבתם של הפליטים הפלסטינים עם תום המלחמה במטרה להקים את המדינה היהודית. הנכבה היא גם האיסור ללמד ולזכור, המשך הריסתם של הישובים הפלסטיניים וההתעלמות מזכויותיהם של העקורים והפליטים. הראשונה בזכויות אלה היא זכות השיבה. הנכבה עברה על החברה הפלסטינית כולה, כאשר היא החלה בשטח שעליו קמה מדינת ישראל. הנכבה היא אירוע מכונן בהיסטוריה של פלסטין וישראל."

במכתבה מציינת עוד היועמ"ש של משרד התרבות כי מפניה למנהל סינמטק תל אביב אלון גרבוז באשר למקור המימון של הפסטיבל ענה מר גרבוז כי האירוע מתקיים בסינמטק ביוזמת הארגון "זוכרות" וכי כל הוצאות ההפקה כגון: הדפסת התכנית ותשלום עבור הזכויות חלות עליו.
לטענת משרד התרבות – גם אם הסינמטק לא שילם על זכויות ההקרנה של הסרטים שיוקרנו בפסטיבל או על הדפסת התכנייה, עדין הוא נשא בהוצאת נוספות הנובעות מהקרנת הפסטיבל כגון: עלויות שימוש במבנה, סדרנים, קופאים, תחזוקה ואבטחה, השימוש באתר האינטרנט, סליקת כרטיסי אשראי, תקורה וויתור על הכנסה מסרטים חילופיים.

ליאת רוזנברג, מנכ"ל עמותת זוכרות מסרה בראיון טלפוני לטלוויזיה החברתית: "לא באמצעות חוקי לאום וחוקי נכבה, או בניסיונות חקיקה להגבלת משאבים של עמותות, תצליח ממשלת ישראל למחוק מעל סדר היום הציבורי את האסון שפקד את העם הפלסטיני ב-1948 וגם היא לא תצליח להשכיח מתודעת הציבור את ההרס, את הגזל והנישול המתמשכים. על אף הניסיונות הללו, עמותת זוכרות תמשיך להילחם בשיכחה הישראלית ותמשיך לקיים את פסטיבל 48 מ"מ ופרויקטים נוספים."

לפני כשנה עמותת זוכרות קיימה את כנס השיבה במוזיאון ארץ ישראל וגם אז המוזיאון ועמותת זוכרות קיבלו איומים והפחדות שהתפוגגו כלא היו.

ליאת רוזנברג הוסיפה: "זה שערורייתי שגופים שלא עוסקים בנושא הנכבה והפליטים, גם הם מאוימים, רק בגלל במת האירוח שהם נותנים לאירועים שעוסקים בנושא. אני לא מאמינה שהסינמטק יתקפל לאיומים הללו. ניסיונות החקיקה, מטרתם לעורר פניקה ציבורית מהעיסוק בנכבה וסוגיית הפליטים הפלסטינים. ניסיונות אלו, לא יצליחו להפסיק את העיסוק בסוגיות הללו – נהפוך הוא – הם רק נוטעים מוטיבציה להמשיך לעסוק בנושא, שחייב להיות על סדר היום הציבורי שלנו."

על המפה (לדף הכתבה »)

לרגל יום העצמאות ויום הנכבה ה-65 השיקה עמותת זוכרות את מפת הנכבה הראשונה בעברית. המפה מציינת את מאות הישובים שנהרסו בארץ מראשית הציונות עד המלחמה ב-1967. פעילי ופעילות עמותת זוכרות יצאו לרחובות ביום העצמאות וחילקו למעוניינים את מפת הנכבה החדשה אשר הכינו. התגובות ברחוב - מפתיעות. לינק למפת הנכבה.
הופק ע"י: | עלה ב: 18/04/2013

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס