תמלול הכתבה: קורונה לא מפלה בין פליט לישראלי

עדן טספמארם: אם זה ימשיך חודש, מה אני אגיד לך? יותר מחצי מהפליטים נישאר בלי בית, נהיה הומלס.

מיכאל אפוורקי: לך לפחות יש לך... אתה בתוך המדינה שלך, המדינה שלך יכולה לדאוג לך. למה יש לה כסף למדינה? דבר ראשון לעם, אבל אנחנו לא חלק מהם, אנחנו לא נחשבים שום דבר. אז מי אמור לפחד יותר? אנחנו.

עדן טספמארם: ישראלים אני רואה בסופרים קונים אוכל, כמויות. אנחנו לא יכולים לקנות כמויות. אין לנו מספיק כסף. הם יכולים לקנות לשלושה חודשים. אנחנו עובדים מחודש לחודש.

סולומון גברמארים: הקהילה, אין לה דרך לחסוך. אז זה אומר עכשיו הפסיקו לעבוד ואין להם כסף ליום הזה.

הודעת וואטסאפ שנשלחה מהמעסיק: היי אוואט, היית אצלנו אתמול בשימוע לפני פיטורים בגלל צמצומים. החלטנו לסיים את העסקתך בחברה.

נועה קאופמן מקריאה מכתב: עם מכתב זה עלייך לגשת לשירות התעסוקה באיזור מגורייך. הם ינחו אותך לגבי המשך התהליך מול ביטוח לאומי, שזה לא רלוונטי.

קריינות: אז זהו, כשאתה מבקש מקלט כאן בישראל או בכינוי השני שלך – מסתנן, מערכות התמיכה של המדינה לא יעזרו לך במיוחד. הפליטים אינם זכאים לביטוח לאומי, לא לקצבאות ובעצם עכשיו, כשאין לך עבודה מצוקתך הכלכלית מדגישה שוב את המעמד שלך בחברה.

נועה קאופמן: בגלל המעמד שלהם הם לא זכאים לדמי אבטלה גם אם מוציאים אותם לחופשה ללא תשלום וגם אם מפטרים אותם.

טלי אהרנטל: מערכות התמיכה שלהם מאוד מוגבלות, רובם פה חסרי עורף משפחתי, שירותי הרווחה שנגישים להם מאוד מאוד בסיסיים. ברגע שהם מאבדים את מקום העבודה הם מאבדים גם את ביטוח הבריאות שלהם, ואנחנו מאוד חוששות מה הולך לקרות ביום שאחרי.

סולומון גברמארים: אין לי כסף לקנות אוכל, לשלם שכר דירה בחודש הבא. הם מאוד מפחדים, וזה מה שהם אומרים, זה מה שהם מספרים. אנחנו רואים את המצב, אני גם בתוך הקהילה, מפחד אותו הדבר ככה.

נועה קאופמן: קיבלנו הרבה מאוד פניות מאנשים שקיבלו מכתבי יציאה לחופשה ללא תשלום, חלק גם לפיטורים של ממש.

מיכאל אפוורקי: מלא אנשים אומרים לי מה לעשות, מייקל? מה אפשר לעשות? לאן ללכת? עם מי לדבר? לאן לפנות? הם חושבים שקו לעובד פותרת את הבעיה, אבל קו לעובד זה לא בעיות שלה, זה מעל ואין לנו גם תשובה.

טלי אהרנטל: חשוב לציין שמשרד הרווחה תוקצב למתן שירותים למבקשי מקלט וככל הידוע לנו בעצם התקציב לא נוצל במלואו.

יואב קיש: המוסר היהודי הוא לגרש את המסתננים.

אמיר אוחנה: אם הייתם יודעים איך נראים חייהם של תושבי דרום תל אביב ובעיקר תושבות דרום תל אביב...

קריינות: הממשלה עד לא מזמן התכוונה לגרש את מבקשי המקלט, בין השאר כדי לסייע לתושבי דרום תל אביב. אך במידה והיא תפקיר ותתעלם מהפליטים במשבר הקורונה המצב עלול לפגוע במרקם החיים שבין מבקשי המקלט לתושבי דרום ת"א.

טלי אהרנטל: אנחנו צופים עליה במספר דרי הרחוב, אנחנו צופים שמשפחות לא יוכלו בעצם להמשיך להחזיק בדירות שלהם, עליה במספר האנשים שמדרדרים לרצף הזנות כדי להצליח לכלכל את עצמם. כל הדברים האלה בסופו של דבר ישפיעו גם על המרחב הכללי של תושבי דרום תל אביב שחיים כאן באיזור.

קריינות: מבקשי המקלט היו צמאים למידע ולקח יותר מדי זמן עד שמשרד הבריאות טרח להנגישו בשפתם.

נועה קאופמן: לקח זמן עד שהם הבינו מה קורה. כלומר כל המידע על המשבר, על הצורך להגן על עצמך, ביטול בתי הספר, בא להם יותר בהפתעה מאשר לישראלים שהיו אולי יותר מחוברים לחדשות.

מיכאל אפוורקי: יש כל מיני ארגונים שמנסים לעזור להם, להסביר להם, אבל זה עדיין לא מספיק. משרד הבריאות היה אמור לקחת אחריות, נראה לי, לזה. לדאוג שכן נדע איך להתמודד איתה ואיך לשמור את עצמנו, כי המחלה זאת לא מפלה בין פליט לישראלי.

נועה קאופמן: הם יותר מודעים היום. נכנסו אליי כמה אנשים שיש להם אלכוג'ל בתיק, בדיוק כמו לכולנו. הם יודעים לשטוף ידיים.

קריינות: מזה שלוש שנים ש-20 אחוז מהמשכורת החודשית של כל מבקש מקלט, מופקד בקרן פיקדון. הכסף יחד עם 16 אחוזים שמפריש המעסיק כביטוי לביטוח פנסיוני ופיצויים, נועד לשמש תמריץ עבור מבקש המקלט לעזוב את ישראל - אז הוא אמור לקבל את כל הכסף שנחסך עבורו.

עדן טספמארם: למי יתנו את הכסף הזה, לי?

פורום ארגונים המסייעים לפליטים פנו בבקשה דחופה לשר האוצר שר הפנים ושר העבודה במטרה שישחררו את כספי הפיקדון בעת חירום זו, כחלופה לדמי אבטלה אותם מקבלים הישראלים הזכאים. לטענתם – בשנת 2019 הופקדו מעל 166 מיליון ₪ לקופה זו וכרגע הפנייה נמצאת בדיונים.

עדן טספמארם: יש לנו כסף, כסף שלנו בפיקדון. שייתנו לנו את זה. למה הכסף שלנו בחשבון שלהם?

סולומון גברמארים: זה לא הזמן עכשיו לשחק עם הפוליטיקה, זה עכשיו מצב של חירום של בנאדם של משפחה של ילדים שאין להם מה לאכול ואני מבקש מהממשלה שתשחרר את הכסף הזה, זה כסף שלהם הם לא מבקשים כסף מהממשלה.

מיכאל אפוורקי: כן, אני מפחד. כי אני גם חלק מהקהילה שלי. אני חי מהיד לפה. יש לי שלושה ילדים בבית. אם אני חס וחלילה אפסיק לעבוד, אין לי לאן ללכת. בעל הדירה שלי יוציא אותי למחרת.

נועה קאופמן: יש אנשים מאוד עניים באוכלוסיה הזאת, ואני מאמינה שלפחות בהתחלה הקהילה מאוד תתמוך אחד בשני כמו שהם רגילים לעשות.

סולומון גברמארים: המטרה שאנחנו פה עכשיו היא לראות מה הכי חירום ואיך לעזור, אם זה להביא אוכל, לא יודע אם יהיה כסף, אבל נמצא פתרון איך להביא אוכל.

עדן טספמארם: למשל אחותי בבית, היא שומרת על הילדה של חברה שלה. אני גם אשמור ילדה אחת ממחר. צריך לעזור אחד לשני, זה תרבות שלנו ואין מה לעשות, אין לנו משפחה פה.​

סוף תמלול הכתבה: קורונה לא מפלה בין פליט לישראלי

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס