תמלול הכתבה: אמנון פורטוגלי – יזמות ממשלתית בתחום הדיור

אמנון פורטוגלי: דירה אינה מוצר רגיל, דיור זה בית. הזכות לדיור היא של כולנו, וחובת המדינה לספק לאזרחיה דיור, כשם שחובתה לספק בטחון, רפואה וחינוך. אבל זה לא רק תפישה אידאית פוליטית, אלא גם גישה פרקטית, שכן בשוק פרטי ובכלכלת שוק לדיור 'הכסף מדבר וקובע'. בשוק כזה אין סיכוי לזוגות צעירים, ולכל שכבות האוכלוסיה, להתחרות בבעלי הון מהארץ ומחו"ל. התוצאה היא דירות יקרות מאוד, אין דירות להשכרה במחיר סביר ולטווח ארוך, אין דיור ציבורי, ואין דיור בר-השגה. בתחום הדיור, השוק הפרטי אינו הפתרון – הוא הבעיה. לכן חייבים להפריד בין הדירות בשוק החופשי, לבין הדירות ביוזמת הממשלה.

הפתרון המוצע הוא לבנות עשרות אלפי דירות להשכרה לטווח ארוך ביוזמת הרשויות על מקרקעין שבבעלותם. הקרקעות יישארו בבעלות הרשויות, ודמי השכירות יהיו עד כ-6% עד 7% מעלות הבניה ויהיו סבירים לכל נפש. המימון יושג ע"י הנפקת אגרות חוב לקרנות הפנסיה, לציבור החוסכים, כאשר הבטוחה לתשלום הריבית יהיה שכר הדירה.

בנית הדירות, ניהול הפרויקט, השכרת הדירות ותחזוקתן יעשו באמצעות חברות בניה פרטיות או ממשלתיות.

לדוגמה, בשוק העלייה בתל-אביב ניתן לבנות כ-200 דירות של שניים, שלשה, וארבעה חדרים כולל חניון ושטחים ציבוריים, בעלות כוללת של כ-120 מיליון שקל. הכסף לפרויקט יושג בהנפקת אגרות חוב לקרנות הפנסיה ולציבור בריבית של 4% - 5% צמוד למדד. בדרך זו לא מפילים על העיר הוצאה של 120 מיליון ש"ח. הריבית השנתית שתשולם תהייה כ- 5 עד 6 מיליון שקל. שכר הדירה יחושב לפי כ- 6% מעלות הבנייה בשכירות חודשית של 2,250 עד 3,750 שקל לחודש.

סך ההכנסות השנתיות משכירות יהיו כ-7 מיליון שקל. יהיו גם הכנסות משטחי המסחר. הפער בסך 1.2 מיליון שקל לשנה בין תשלומי הריבית לאגרות החוב לבין ההכנסות משכר הדירה ילך לחברת הניהול של הפרויקט.

יזמות ממשלתית בתחום הדיור אינה חלום, זו היתה הנורמה עם הקמת המדינה, זה קורה היום מעבר לקו הירוק, וזה קורה היום במערב אירופה. צריך רק לחשוב מחוץ לקופסה, לדאוג לאזרחים ולא לבעלי ההון, ולרצות שהפרוייקט יתממש.

סוף תמלול הכתבה: אמנון פורטוגלי – יזמות ממשלתית בתחום הדיור

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס