תמלול הכתבה: מחמד אדם – הדימוי במצרים על ערבים בישראל

כתבת: זאת השיחה הראשונה שלי מתוך הסדרה של שיחות מהמזרח התיכון, כי הגיע הזמן להכיר צעירים וצעירות שפועלים ויוצרים בעולם הערבי. את מוחמד אדם הכרתי דרך הפייסבוק, והשיחות איתו תמיד מעניינות ומסקרנות. מוחמד הוא חוקר והיסטוריון מצרי שהוציא לאחרונה מחקר שעסק בלאומיות וקונפליקט בישראל. שוחחתי עם מוחמד על מנת לשמוע ממנו בתור חוקר מצרי, מה יש לו לחדש בנושא.
כתבת: מוחמד, שלום.
מחמד: שלום, ראג'אא.
כתבת: אתה שומע אותי טוב?
מחמד: כן.
כתבת: אתה רואה אותי טוב?
מחמד: כן, רואים טוב.
כתבת: נתחיל בראיון?
מחמד: כן נתחיל בוודאי.
כתבת: מצוין.
כתבת: במחקרך, בחרת לעסוק בנושא לאומנות וקונפליט זהויות בישראל, למה?
מחמד: זה התחיל במאמר דעה שקראתי בעיתון: "ערביי ישראל עושים את ההיסטוריה של מדינת ישראל". מי הערבים האלה, אנחנו? ואז הבנתי שיש מה שנקרא ערביי 48', כלומר הפלסטינים שחיים בתוך ישראל, לא ידעתי זאת, זה היה ב-2009. זה סיקרן אותי מאוד, שנית רציתי להרחיב את האופקים שלי, לא ידעתי שום דבר אז על ישראל, לא ידעתי כלום על הערבים בישראל, מי הערבים האלה? ומה זה מזרחים ואשכנזים? לא ידעתי כלום לפני כן, זה נבע מסקרנות ורצון לדעת. לבסוף, היה גם השיקול הספרותי שהיה חשוב עבורי. רציתי לכתוב רומן וכדי לעשות זאת הייתי חייב ללמוד על החברה שברצוני לכתוב אודותיה.
כתבת: אז אמרת שלא ידעת כלום, על הפלסטינים שחיים בתוך ישראל, כשהתחלת את המחקר שלך, נכון מחמד?
מחמד: נכון.
כתבת: אחרי שהגשת את המחקר לתואר השני, מה היו השאלות שלך, ומה היה הדיון, כי אני זוכרת כשדיברנו בטלפון אמרת תשובות החלטיות אלא בעיקר תובנות. מה היו התובנות אחרי הצגת המחקר?
מחמד: בכל מה שקשור לפרק על הפלסטינים אזרחי מדינת ישראל, הבנתי שהאוכלוסייה הפלסטינית בתוך ישראל סובלת מישראליזציה שנכפתה עליה. הם נושאים פספורט ישראלי בעל כורחם, וכערבי שחי בעולם הערבי, זה פסול בעיניך, מפני שישראל היא האויב האסטרטגי מספר אחד, כי היא כבשה את אדמת פלסטין, וכל הסיפור ההיסטורי הידוע לכולנו. אישית, רציתי להיות בקשר עם האנשים האלה, על מנת להבין לעומק את מורכבות מצבם, למה אני צריך לפסול אותם כמו שכולם עושים? ואז נחשפתי לסבל, למדיניות הפקעת האדמות, הגזענות, הגזענות הממוסדת המעוגנת בחקיקה, גזענות בעבודה ובמוסדות להשכלה גבוהה ובזכאותם לזכויות פוליטיות, ופגיעה בחופש הביטוי והיצירה.
כתבת: אחרי המחקר, מחמד, מה השתנה בתפיסתך ביחס לפלסטינים בתוך ישראל?
מחמד: הפכתי להיות אמפתי כלפי הפלסטינים החיים בישראל. התברר לי שהם לא מה שחשבנו בכלל, הם לא מנסים לשתף פעולה עם מדינת ישראל, זו תפיסה מוטעית באופן גורף. להפך, הם נאבקים על זהותם הערבית יותר מכל אדם אחר. בכנות אני אומר, הם נאבקים מבפנים כאילו בתוך מאורתו של האריה, זה מאבק מבפנים ולא מבחוץ, מבפנים זה מאבק שונה. זה מאבק אחרי לגמרי.
כתבת: האם המחקר שלך שינה את דעת הקהל במצרים כלפי פלסטינים בתוך ישראל? או שהדעה נשמרה, כלומר שהפלסטינים הם ישראלים לכל דבר.
מחמד: התקשורת הישראלית הצליחה להציג את הערבים החיים בישראל, בתור אוכלוסייה שהשתלבה ונטמעה מרצון. הם מוצגים כישראלים לכל דבר, ככאלו שאין להם זיקה לזהות ולתרבות הערבית ושאינם נאבקים על זכויותיהם. וזו טעות, אין מה לעשות, התקשורת הצליחה למכור את התמונה הזו לערבים. אני מנסה לשנות את התמונה הזו במיוחד בקרב המשכילים המצרים. מוקדם בעיני לדבר על שינוי בדעת הקהל המצרי בנושא. המחקר לי יצא רק לפני שבועיים, והועדה האקדמית המליצה על הדפסתו והפצתו. אלא צעדים מאוד איטיים וראשוניים על מנת לחשוף את הקורא המצרי לסוגיה. אבל מעגל המשכילים והמקורבים אליי, אם זה חברים או קולגות, נקודם מבטם התחילה להשתנות בהחלט. הייתה לנו תפיסה מוטעית פשוט, חשבנו שהם ישראלים לכל דבר, אבל היום כשאני משוחח עם אותם מעגלים, תפיסתם לסוגיה השתנתה מאוד.
כתבת: יש לי שאלה אחרונה בשבילך. מחמד, אם אני אשאל אותך היום אחרי המחקר שכלל ארבעה פרקים, אני מניחה שזה תהליך מאוד ארוך ולא פשוט, תוכל להגיד בשלוש, ארבע נקודות מה המסקנות שלך בעקבות המחקר שהשגת? למשל תגיד לי הבנתי אחת, שתיים, שלוש.
מחמד: כן, בוודאי. הבנתי שיש הבדל עצום בין ציונות לבין יהדות. שמעמדם האזרחי של הפלסטינים החיים בישראל אינו משקף את הגדרתם הלאומית. אחת ההמלצות שלי הייתה, שאנחנו כערבים חייבים להיות בקשר עם הפלסטינים שחיים בישראל, מפני שהם ערבים כמונו ובתוך זה הם גם סובלים. לא יכול להיות שהם יסבלו מהיחס הגזעני של הממשלה הישראלית, והתגובה שלנו כערבים תהיה פסילתם. הם ערבים בדיוק כמונו ונאבקים למען מולדתם, יותר מכל מפריחי הסיסמאות הריקות. אלו התובנות העיקריות שלמדתי ושהשפיעו עליי.
כתבת: אחלה, מחמד תהיה בריא. תודה רבה, ולהתראות.
כתבת: בפעם הבאה בשיחות מהמזרח התיכון, נפגוש את סועד לעביז שהיא משוררת, מתרגמת ופמיניסטית אלג'יראית. יהיה מעניין.

סוף תמלול הכתבה: מחמד אדם – הדימוי במצרים על ערבים בישראל
 
 

הוספת תגובה לכתבה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס