ידיעה כתובה |

: מחאת הדיור חוזרת?

חברה נכתב על ידי

כ-300 בני אדם הפגינו ביום חמישי האחרון (18.08.2016) במחאה על מצוקת הדיור הקשה ומחירי הדירות הגבוהים. במהלך שנת כהונתו של כחלון בתפקיד שר האוצר, ולמרות הבטחות גדולות על הורדת מחירי הדיור, המחירים עלו ב-8%!

מאות בני אדם הפגינו בכיכר רבין ודרשו דיור בר-השגה, ופתרון למצוקת הדיור המתמשכת. ההפגנה אורגנה ע"י פעילים של ההתארגנות החדשה "מחאת הדיור" אשר גייסו בפרוייקט הד-סטארט באינטרנט 25 אלף שקלים לקיום ההפגנה ופעילויות הסברה בנושא מצוקת הדיור.

אחד הדוברים על הבמה בהפגנה אמר: "לא ניתן לזה שישראל תהפוך להיות אחת המדינות היקרות בעולם בתחום הדיור. אנחנו רוצים שיהיה לנו את האפשרות לבנות פה בית בצורה הוגנת וישרה."

המדיניות הניאו ליברלית של חיסול הדיור הציבורי, במקביל לכך שאין פיקוח על גובה שכר הדירה, בשילוב עם העובדה שבניית הדירות החדשות מתבצעת ע"י קבלנים פרטיים שכל מטרתם היא להגדיל את שורת הרווח – הובילו לקטסטרופה חברתית אמיתית. רוב הצעירים העובדים בישראל לא יכולים לקנות דירה, רבים נשארים לגור אצל הוריהם, או נאלצים לחיות כל חייהם בשכירות ולהוציא חצי (או יותר) מהמשכורת על שכר הדירה.

ב־2015 עלו מחירי הדירות ב־6% בממוצע, ודווקא ביישובים העניים יותר כמו עכו וקריית גת הם זינקו ב־18%. גם לאחר ששר האוצר כחלון נכנס לתפקידו במאי 2015 והוביל את תוכנית "מחיר למשתכן", מחירי הדיור המשיכו לעלות והשלימו עלייה של 8% בשנה האחרונה (ועלייה של 25% מאז המחאה החברתית ב-2011).

הממשלה תמשיך להעדיף את אינטרס הרווח של הקבלנים וכרישי הנדל"ן על פני הרווחה של רוב הציבור. לכן, צריך להפעיל עליה לחץ באמצעות מאבק עוצמתי, שיכלול הפגנות ושביתות. איגודי העובדים ובראשם ההסתדרות צריכים להתגייס ולשחק תפקיד מרכזי במאבק על הדרישה שלכל עובדת ועובד תהיה קורת גג בטוחה מעל ראשם. השחיקה המתמשכת בשכר הריאלי היא עוד גורם מרכזי שבגללו זה בלתי אפשרי עבור רוב האנשים העובדים לחסוך כסף לקניית דירה משלהם.

מאבק שלא יסתפק רק בהפגנות ויצליח לרתום אליו את כוח השביתה של העבודה המאורגנת יוכל להפעיל לחץ משמעותי על בעלי ההון והממשלה. דרישה לבנייה מסיבית של דיור ציבורי חינמי ואיכותי, לצד פיקוח על שכר דירה תוכל לזכות לתמיכה רחבה בחברה ולגייס סביבה שכבות משמעותיות שמוכנות להיאבק על זכותן לחיות בכבוד.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס