ידיעה כתובה |

: בב"ש לא מתפשרים ולא מתחבאים- מפגינים

חברה נכתב על ידי

כנראה שאת הקהילה הגאה בבאר שבע אי אפשר באמת להשתיק. אחרי שמשטרת ישראל ביקשה לשנות את מסלול המצעד ולהסיט אותו לרחובות צדדים, עתרו נציגי הקהילה הגאה בעיר באמצעות האגודה לזכויות האזרח לבג"ץ. בסופו של דבר קיבל בג"ץ את עמדת המשטרה, אך הקהילה החליטה בתגובה לבטל את המצעד ולהפגין מול עריית באר שבע במקום.

תחילתה של הסאגה סביב מצעד הגאווה בעיר באר שבע התרחשה עוד באמצע חודש מאי כאשר ניגשו מארגני המצעד להגיש בקשה לתחנת המשטרה בבאר שבע לקבלת רישיון למצעד, שהיה מתוכנן להיערך ב-30/06/16. עקב בעיות שהערימו עליהם, הצליחו להגיש את הבקשה למשטרה רק בסוף חודש מאי. בתחילה משטרת באר שבע הודיעה למארגנים שקיים איסור גורף לאשר צעדות בשדרות רגר בימי חמישי מסיבות שונות. אחר כך נאמר להם שהתאריך שבו מתוכנן המצעד הוא בעייתי.

רק לפני שבועיים, לאחר חודש וחצי של דין ודברים, התחמקויות ותירוצים, וכן מעורבות של האגודה לזכויות האזרח, אישרה המשטרה למארגנים לקיים את המצעד. בשל העיכובים נאלצו המארגנים לדחות את המצעד לתאריך של היום (14/07/16), כאשר תוואי המסלול שסוכם היה: צעדה על שדרות רגר מחניון ויטמן בעיר העתיקה עד לבניין העירייה וקיום עצרת ברחבת העירייה.

מארגני המצעד התחילו בהכנות לקראת המצעד, הוציאו כספים וערכו את כל הסידורים הנדרשים כמו ארגון הסעות למקום המצעד, על סמך התוואי שסוכם. במשך כל השבועיים האלה ניסו מארגני המצעד להשיג אישור פורמלי. מפקד תחנת באר שבע דיבר עם נציגת עמותת "בית גאה" בעיר והבטיח לה שאישור יינתן בתנאים שסוכמו בין הצדדים.

13510734_10154385225403534_1350920474_n

פעילים ופעילות מבאר שבע צועדים במצעד הגאווה באשדוד. יוני 2016. צילום: יעל נודלמן

ביום ראשון האחרון (10/07/16) נערכו ניסיונות שונים לברר מדוע הרישיון למצעד מתעכב. נציגי המשטרה השונים טענו ש"יש התפתחויות חדשות ולכן יש עיכוב". באותו יום פורסם שרב העיר באר שבע נפגש עם מפקד המחוז הדרומי, שהוא המוסמך לאשר סופית את המצעד, ועם ראש עיריית באר שבע. לפי הפרסומים, הרב דרש לדחוק את המצעד למקום סגור ולא בולט או לרחובות צדדיים. באותו יום התבשרו מארגני המצעד על ידי ראש העיר כי אכן התקיימה פגישה בינו לבין הרב דרעי במשרדו של מפקד המחוז הדרומי, וגובשה "פשרה" ברוח דבריו של הרב דרעי לתקשורת.

ביום שני בערב הודיע מפקד תחנת המשטרה לעמותת בית גאה שהמשטרה חזרה בה מהכוונה לתת אישור למצעד במסלול שאושר בין הצדדים וכי המצעד לא יעבור בשדרות רגר. לאור זאת, החליטו נציגי הקהילה לעתור לבג"ץ. את העתירה בדרישה לאפשר למצעד הגאווה לעבור במסלול שכבר אושר בעל פה הגישו  עו"ד אבנר פינצ'וק ועו"ד שרונה אליהו חי מהאגודה לזכויות האזרח.

הדיון בעתירה התקיים אתמול ובמהלכו הוצגה עמדת הפרקליטות לפיה תוואי המצעד שונה ראשית, בשל כך שהגיע מידע מודיעיני על סיכון ממשי לפגיעה בחיי אדם; שנית, בשל הפן התעבורתי והפגיעה במרקם החיים; ושלישית בשל כך שהתוואי עובר בסמוך לבתי כנסת, מוסדות דת וסניף בני עקיבא, באופן שיפגע ברגשות. בדיון בבג"ץ מתחו השופטים ביקורת חריפה על המשטרה בשל כך שהעלתה נימוקים שהיו ידועים גם קודם לכן. השופטים הדגישו שרק המידע המודיעיני ומשקלו עלולים להכריע לטובת שינוי המסלול. לאחר עיון בחומר המודיעיני במעמד צד אחד ולאחר שבית גאה לא הסכים למסלול הפשרה שהציעו השופטים ניתן פס"ד שדוחה את העתירה אך מאפשר לבית גאה להודיע אם הוא מעוניין לצעוד באחד משני המסלולים החלופיים שהמשטרה הציעה או במסלול הפשרה שהציע בג"ץ.

בסופו של דבר החליטו נציגי "הבית הגאה" שלא להסכים למסלולי הפשרה והסבירו את השיקולים שהביאו להחלטה בעמוד הפייסבוק של העמותה:

"חברות וחברים, לאחר החלטת בג"ץ התכנסה הקהילה הגאה בבאר שבע לישיבת חירום לקביעת פעולות ההמשך שלנו. החלטנו שאנחנו לא מתפשרים על "תהלוכה בכאילו" שמחביאה ומסתירה אותנו. הקהילה החליטה שמחר תתקיים הפגנת מחאה המונית מול בניין עיריית באר שבע החל מ-1800.

לא נפסיק כאן! נמשיך להילחם בנחישות וללא שום פשרות עד שהקהילה הגאה בבאר שבע תקיים מצעד גאווה ברחובותיה הראשיים של העיר.

בואו מחר כולכם למחות כנגד ההומופוביה והאלימות. נגד ההתכופפות של רשויות החוק מול איומים. בואו כולם, ילדים ומבוגרים, נשים וגברים, להט"בים ושותפים – דתיים וחילונים – בואו למחות איתנו לבושים בשחור עם דגלים צבעוניים. הביאו איתנו את המהפכה. ביחד אנחנו חזקים וביחד ננצח!".

רבות ורבים שואלים אותנו מדוע סירבנו למתווה הפשרה שהציע בג"ץ ובחרנו בהפגנת ענק על רחבת העירייה. הסרטון הבא יבהיר לכם בדיוק איך נראה "מתווה הפשרה" הזה. שש דקות בהליכה איטית, נראה לכם כמו מתווה מכובד? איך נכנסים פה אלפי אנשים? תראו ותחליטו בעצמכם.

היום | 1800 | רחבת עיריית ב"ש | בואו!

Posted by ‎בית גאה בבאר שבע‎ on Wednesday, July 13, 2016

  כתבות ווידאו שחבל לפספס