ידיעה כתובה |

: זנות – עולם שכולא אותך בתוכו

חברה נכתב על ידי

"12,000 מופקרות? או מופקרות על ידי המדינה", נכתב על שלט מול הכנסת במיצג מחאה בנושא מצבן של נשים בזנות.  

בעזרת מיצג מחאתי, ניסו סטודנטיות לעבודה סוציאלית לקרוא לחברות ולחברי הכנסת לתמוך בחוק להפללת לקוחות זנות ולשיקומן של נשים החיות את מעגל הזנות. את הרעיון של חוק להפללת לקוחות זנות מקדמות כעת ח"כ שולי מועלם-רפאלי מהבית היהודי וח"כ זהבה גלאון ממרצ.

המשתתפות בפעולה עם ח"כ שולי מועלם-רפאלי

המשתתפות בפעולה עם ח"כ שולי מועלם-רפאלי

לאחר שנה שבה חקרו את נושא הזנות במסגרת לימודיהן, הסטודנטיות מאוניברסיטת בן גוריון ארגנו את המיצג. "הגענו למסקנה שאנחנו רוצות להתמקד בזה שחסרים מענים לנשים בזנות, מענים כדי שהן יוכלו לצאת מזה", מספרת טל סמואל, ממארגנות המיצג. על פי נתונים שפרסם "מכון תודעה – למאבק בתופעת הזנות", מעל ל-80% מהנשים רוצות לצאת מהזנות אך אין להן אף אמצעי הישרדות נגיש אחר. "מכון תודעה" מצביע על קשיים רבים המונעים מנשים לצאת ממעגל הזנות, ביניהם שליטת הסרסור באישה או בנערה, התנהגות עם אלמנטים של הרס עצמי והתמכרות לסמים.

טל מספרת כי הסטודנטיות ראו שהחסמים הם גם אישיים וגם מערכתיים. "זה עולם כזה שכולא אותך בתוכו והמדינה לא מספיק עוזרת להן לצאת."

ההצעה שמובילות הח"כיות לא מתעלמת מהשיקום ומהסיוע שנשים זקוקות לו. היא קוראת לאיסור על צריכת זנות ולשיקום מקיף לקורבנות הזנות, שימומן בחלקו מהקנסות שיוטלו. (לקריאה נוספת באתר "mako")

אחת הטענות שעולות נגד חוקים מסוג זה היא שהם יביאו לירידת הזנות למחתרת וכך לפגיעה חמורה יותר בנשים ובגברים העוסקים בזנות. מנגד נטען כי החוק יביא לצמצום צריכת הזנות ויסייע לנשים לצאת מתוך מעגל הזנות.

"התפישה היא שאלו נשים 'מופקרות' ובעצם מי שמפקיר אותן זו המדינה ולא הן בעצמן. יש עצימת עיניים חברתית בנוגע לאוכלוסייה כל כך חלשה שאנחנו פשוט מתעלמים ממנה. וניצול, פשוט, ניצול של אוכלוסייה מאוד חלשה ושקופה", אומרת טל סמואל.

בחקיקה בנוגע לזנות אני חושבת שחשוב לזכור, שחלק גדול מהנשים מגיעות לזנות לא מתוך מקום של חופש, אלא מתוך מצבים קשים, בעיות כלכליות, התעללות מינית וחיים ברחוב. גם בתוך מעגל הזנות, נשים רבות נתונות לשליטה פיזית או פסיכולוגית של הסרסור.

זכותה של האישה על גופה כוללת, אולי, באופן תיאורטי את הזכות להרוויח כסף מגופה על ידי מתן שירותי מין. עם זאת, בתעשייה האכזרית של הזנות, האלמנט של בחירה חופשית מחוויר ביחס לאלימות הפיזית, המינית והנפשית שסופגות נשים שחיות מעגל שקשה עד בלתי אפשרי לצאת ממנו בלי עזרה.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס