ידיעה כתובה |

: כך נראה יום חופש העיתונות תחת הכיבוש

חברה נכתב על ידי

היום (03.05.2016) הוא יום חופש העיתונות הבינלאומי. אך בישראל החליטו דווקא עכשיו להראות איך נראה חופש העיתונות של פלסטינים בגדה והעבירו אתמול את העיתונאי הפלסטיני עומר נזאל למעצר מנהלי של ארבעה חודשים.

עומר נזאל, חבר במזכירות הכללית של אגודת העיתונאים הפלסטינית נעצר בשבת (23.04) במעבר הגבול אלנבי כשהיה בדרכו לכנס בסרייבו של פדרציית העיתונאים האירופאית. בשבוע שעבר דווח באתר שיחה מקומית על הדיון שהתקיים בבית המשפט הצבאי בעופר, שם הודה סגן רפאל שפרנסקי מהתביעה הצבאית שאין לצה"ל ראיות שמספיקות למשפט פלילי כנגד נזאל. אתמול, בעקבות העובדה שאין ראיות המספיקות להעמיד את נזאל לדין, הוחלט להעבירו למעצר מנהלי של ארבעה חודשים. עומר נזאל ועורך דינו אפילו לא יודעים מדוע נעצר ואיזה האשמות מיוחסות לו.

אל מול טענת השב"כ כי עומר חבר בארגון טרור ומהווה סכנה בטחונית הסביר עו"ד מחמוד חסאן כי עומר לא היה מעורב בכל פעילות מלבד עבודתו העיתונאית ותהה איך יתכן כי הוא מסוכן כל כך אם המדינה לא טרחה לחפש ולעצור אותו בביתו אלא חיכתה ליום בו בחר לנסוע לכנס לחו"ל ועצרה אותו בגבול.

העיתונאי הפלסטיני עומר נזאל. מתוך אתר "אל-ספיר"

העיתונאי הפלסטיני עומר נזאל. מתוך אתר "אל-ספיר"

האסיפה הכללית של האו"ם הכריזה בשנת 2008 על ה-3 במאי כיום העיתונות החופשית הבינלאומי, במטרה לקדם את המודעות לחשיבות חופש העיתונות ולהזכיר לממשלות העולם את חובתן להגן על זכות בסיסית זו, המוגנת בסעיף 19 להכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם. על פי ארגון אונסקו מצב חופש העיתונות העולמי הדרדר בשנים האחרונות. לדוגמא, כל חמישה ימים נהרג עיתונאי במהלך עבודתו.

על פי מועדון האסיר הפלסטיני ישראל מחזיקה כיום 19 עיתונאים פלסטינים בכלא, כמה מהם במעצר מנהלי ללא משפט. עיתונאים פלסטינים בגדה ובעזה חשופים לפגיעות פיזיות יומיומיות של הצבא הישראלי, החל מירי גז מדמיע ואש חיה לעבר עיתונאים שמסקרים הפגנות ועד הפצצות חיל האוויר על משרדי תקשורת במהלך מלחמה בעזה.

ישראל מדורגת במדד חופש העיתונות העולמי (של ארגון עיתונאים ללא גבולות) במקום 101 בעולם אחרי מדינות כמו לבנון, כווית, חוף השנהב בוליביה וליבריה. בשטחים הפלסטינים תחת הכיבוש הישראלי, הרשות הפלסטינית ושלטון חמאס חופש העיתונות מדורג במקום ה-132 אחרי קטאר, מרוקו, אלג'יריה ואפגניסטאן.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס